Det var inte ens roligt första gången.
 
  • Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Nackdelen med ubåt är att de har vassa kanter när man brutit av dem från listen, inte särskilt sköna att jobba med.
Elektrikerkniv! :) Eller vanlig kniv. Eftersom man ändå har "all tid i världen" så kan man kosta på sig de sekunderna.

Jag använder heller inte ubåtar eller sockerbitar så ofta. Men de har sin plats i arsenalen.
 
Mikael_L
Egentligen hamnar detta lite fel, då det inte alls är någon dålig elkoppling, utan typ mer värsta åldrandet på materialet. Men jag hittar inte på någon mer lämplig tråd så ...

Klippte bort lite skön gammal dödskulo som hade ruttnat ordentligt.
Insåg hur rutten när jag såg baksidan av denna strömbrytare. Den var fö fastspikad genom treetexen in i brädväggen, tre spik syns på bilden, en så gott som nuddar vid ledaren som tappat isoleringen.
Baksidan av en gammal strömbrytare med synliga spikar och en skadad isolering på ledaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att göra hela anrättningen mer spännande så är det genomgående metallföremål ifrån baksidan till framsidan.
Äldre sliten strömbrytare med synliga spikar och skadad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR Läskig undrar hur dagens åldras värre än spiken går väl inte se i dagens skruvade värld????
 
MagHam skrev:
Säkert många spikar och skruvar som är spänningssatta i detta land :(
I vårt första egna hus, där vi bodde 1975 till 1998 var många väggar "nyrenoverade" på insidan.
När vi sedan byggde om, hittade vi en "ångspärr" som bestod av aluminiumfolie på en pappbas.
En spik genom väggskivan, folien och en elledning och hela väggen hade blivit strömförande.
Inklusive varendra tavelspik :p
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
..."ångspärr" som bestod av aluminiumfolie på en pappbas...
Faradays bur. Allting spänningssatt och man håller sig inne i den så är det ändå safe ;)
 
tommib
MagHam skrev:
Faradays bur. Allting spänningssatt och man håller sig inne i den så är det ändå safe ;)
Som isolerat rum fast tvärt om :)

Gäller bara att inte ha flerfasinstallation. Det kanske är därför man ska ha enfas 50A servis?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
tommib skrev:
Som isolerat rum fast tvärt om :)

Gäller bara att inte ha flerfasinstallation. Det kanske är därför man ska ha enfas 50A servis?
Det kan bli spännande ( farligt) om man förser rummet med jordade uttag och använder klasś1 apparater eller väggfasta klass1 radiatorer.
 
Jag satt på toa, på ett publikt söndagsöppet ställe i stan och såg att locket på dosan saknades. Så började jag titta lite närmare och ser något som inte ser riktigt bra ut..

Öppet eluttag utan lock med synliga ledningar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
De där trådarna ser så tight tvinnade ut så det blir säkert bra kontakt även utan torixen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Känns ändå lite sådär med nakna ledare, svart är nog fasen också. Jag kommer be någon att fixa detta..
 
Torixen har förmodligen ramlat av.
 
Såsom torixen ligger i dosan måste den ha lossnat när någon tryckt in allt i dosan. Denne någon har inte bara lämnat locket av utan även lämnat trådarna utanför torixen. Lite svårbegripligt att man inte skulle märka något.
 
Nån okunnig som varit där och pillrat, målning tex. Dra säkringen, klipp bort ändarna och sätt dit en wago tex. Skulle funka med en ny tomtemössa också, om man vet hur man får dit den.
 
Fotografen skrev:
Nån okunnig som varit där och pillrat, målning tex. Dra säkringen, klipp bort ändarna och sätt dit en wago tex. Skulle funka med en ny tomtemössa också, om man vet hur man får dit den.
Vartör ta dit en Wago när Torixen står redan där o väntar på att tvinnas fast korrekt?
- En korrekt monterad torix lossnar inte i första taget.

Naturligtvis bör man gå igenom alla anslutningar i dosan - hög risk att annat är löst.
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.