Mikael_L
Kapten_Haddock skrev:
Det är inget hus bortanför oss, sista huset på gatan sen är det skog typen km utan vägar eller något.

Ibland får man räkna på helheten i projekt inte att man ska ha vinst i alla moment..
Exakt så.

Nu är inte ditt hus med i detta projektet, helt enkelt. :)

Liksom tusentals andra hus i din kommun.
 
Man har ett fast pris idag, tror du att alla jobb kostar exakt 20.000kr?
Jag tycker antingen att man erbjuder ett fast pris till alla på en gata eller så kör man individuella priser för alla.



sulfobus skrev:
Den smällen står ju i slutändan dina grannar för. Du vill alltså att alla andra skall betala mer för att ditt hus ligger avsides? Fråga fiberbolaget, de kanske vill ha 50,000 för att gräva till dig.
 
Det verkar ju inte bättre tyvärr, men som sagt så tycker jag det är lite konstigt att lämna ett av husen å en gata "centralt" i stan.


Mikael_L skrev:
Exakt så.

Nu är inte ditt hus med i detta projektet, helt enkelt. :)

Liksom tusentals andra hus i din kommun.
 
Kapten_Haddock skrev:
Det verkar ju inte bättre tyvärr, men som sagt så tycker jag det är lite konstigt att lämna ett av husen å en gata "centralt" i stan.
Men om jg fattar det rätt så bor du utanför tätort men dom andra på gatan ligger inom tätort?
Här på orten dras gränsen knivskarpt på det sättet iallafall, bor man utanför tätort är man hänvisad till fiberföreningar.
 
Ja så kan det ju vara, men jag har ju inga grannar utanför tätorten kan man säga.

Alltsåenkelt förklarag, det är en gata med x antal hus som ligger typ vägg i vägg, jag bor i det sista huset som ligger 150m från det näst sista huset och där går även gränsen för stadsplanerat område.

Snubbarna som grävde såg inget större problem, och tyckte det var konstigt att jag inte var med på listan.
Vi får se när jag får tag i projektledaren.

MVH/


Kaffeperkulator skrev:
Men om jg fattar det rätt så bor du utanför tätort men dom andra på gatan ligger inom tätort?
Här på orten dras gränsen knivskarpt på det sättet iallafall, bor man utanför tätort är man hänvisad till fiberföreningar.
 
Återmata gärna här i tråden vad orsaken var.
 
harry73
Vem äger vägen? Försök att själv få till servitut ed och ber gubbarna att gräva tomrör till dig. Kan kosta en slant, men när den väl ligger där borde det inte vara en problem med anslutning
 
harry73 skrev:
Vem äger vägen? Försök att själv få till servitut ed och ber gubbarna att gräva tomrör till dig. Kan kosta en slant, men när den väl ligger där borde det inte vara en problem med anslutning
Innan TS fixat servitut så lär grävjobbarna vara borta sen länge.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73 skrev:
Vem äger vägen? Försök att själv få till servitut ed och ber gubbarna att gräva tomrör till dig. Kan kosta en slant, men när den väl ligger där borde det inte vara en problem med anslutning
Såvida det inte saknas fiberslang/duct vid det sista huset på vägen som kan få anslutning och fiber i närmaste fiberskåpet, se tidigare inlägg om detta och vad som då krävs.
 
harry73
lbgu skrev:
Innan TS fixat servitut så lär grävjobbarna vara borta sen länge.
Om det är kommunen: Ja
Om det är grannen: Varför tror du det?
 
J
Jag förstår hur du tänker, men måste tyvärr hålla med Mikael L, och Anders S, m fl. Något hus måste vara det första som ligger utanför det planerade fiberområdet. Det håller inte att låta "någon annan" betala bara för att det är ett stort företag. Jag kan garantera att det är strid på kniven att få ihop en kalkyl även utan dig. Att företaget blivit stort är sannolikt på grund av att de i historien tagit affärsmässiga beslut. Inget företag ger bort sin vinst. Det är dock skillnad om en kommun går ut och lovar att fibrera alla privata fastigheter, men så verkar det ju inte vara i ditt fall, utan ett företag har som affärsidé att erbjuda fiber till villor man tjänar pengar på. Vi lever inte längre i ett monopolsverige. Jag förstår däremot om du själv önskar få en offert på att gå med i utbyggnaden, på egen kostnad. Att gubbarna håller med dig är nog snarare beroende på att de är luttrade. Det ligger inte i deras intresse att tjafsa med privatpersoner. Man håller med den man sist pratade med helt enkelt. Hoppas detta inte låter för elakt men den krassa verkligheten är så.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Om det är kommunen: Ja
Om det är grannen: Varför tror du det?
Lantmäteriet ska väl kopplas in även om det är grannen, vilket lär ta en del tid. Fiberbolaget lär inte börja gräva förrän det är OK hos LMV.
 
Ja alla har ju sin egen åsikt men sista huset på en gata i en stad tycker inte jag är ok.
Det är alltså inte sista huset på en gata som följs av nån annan gata utan sista huset på en gata där skogen tar vid.
Men som tur är har jag fått kontakt med projektledaren som verkar hålla med mig och skulle se vad han kunde göra.
Jag är inte dum, och förstår hur företagande fungerar, samtidigt måste man iaf i viss mån leva upp till marknadsföringen, speciellt om man tagit över nätet från ett kommunägt företag och snackar om att alla ska få bredband.

Jag förstår oxå att om inte man har en överenskommelse med kommunen kan strunta i de hushåll man inte tycker passa.

Men som sagt vi får se vad som händer, lite optimism har iaf fötts:)

MVH/



Jocke Best skrev:
Jag förstår hur du tänker, men måste tyvärr hålla med Mikael L, och Anders S, m fl. Något hus måste vara det första som ligger utanför det planerade fiberområdet. Det håller inte att låta "någon annan" betala bara för att det är ett stort företag. Jag kan garantera att det är strid på kniven att få ihop en kalkyl även utan dig. Att företaget blivit stort är sannolikt på grund av att de i historien tagit affärsmässiga beslut. Inget företag ger bort sin vinst. Det är dock skillnad om en kommun går ut och lovar att fibrera alla privata fastigheter, men så verkar det ju inte vara i ditt fall, utan ett företag har som affärsidé att erbjuda fiber till villor man tjänar pengar på. Vi lever inte längre i ett monopolsverige. Jag förstår däremot om du själv önskar få en offert på att gå med i utbyggnaden, på egen kostnad. Att gubbarna håller med dig är nog snarare beroende på att de är luttrade. Det ligger inte i deras intresse att tjafsa med privatpersoner. Man håller med den man sist pratade med helt enkelt. Hoppas detta inte låter för elakt men den krassa verkligheten är så.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Här grävde dom ner pemslang med duct i längs min infart som går på samfälld mark och över grannens mark där jag har servitut att använda en bit som väg, garanterat inga tillstånd skrivna, förmodligen har dom inte ens frågat nån utan bara grävt...
Frågade hur dom skulle göra för att komma till min tomt då jag ligger inklämd men det behövde jag inte oroa mig för dom skulle gräva till tomtgräns
 
nino skrev:
Här grävde dom ner pemslang med duct i längs min infart som går på samfälld mark och över grannens mark där jag har servitut att använda en bit som väg, garanterat inga tillstånd skrivna, förmodligen har dom inte ens frågat nån utan bara grävt...
Frågade hur dom skulle göra för att komma till min tomt då jag ligger inklämd men det behövde jag inte oroa mig för dom skulle gräva till tomtgräns
Det görs en projektering av var man ska schakta och där ska man kontrollera vem som äger marken. Den som gräver ska sedan följa den och inhämta godkännande för avvikelser. Sedan är det lite olika om är det privat mark, samfällighet, vägförening, etc, så ska de kontaktas, alla seriösa gör det, det görs av projektledare eller t.ex. de som enbart arbetar med grävtillstånd, lite beroende av storlek på projekt.
Sedan är det inte alls säkert att man gör något skriftligt avtal utan ofta noterar man vem som givit grävtillstånd.
Att bara gräva utan tillstånd hoppas jag inte att man sysslar, men visst kan misstag göras och att det missas ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.