Hallå.
Finner det såklart en viss logik i detta rent installationsekonomiskt men tycker ändå det känns fel att man står där som den som inte hade postkodlotten när det blir vinst på gatan:p
Vi bor i sista huset på vår gata, huset ligger ganska avlägset från närmsta grannen, en par hundra meter.
Det stora företaget som installerar fiber har erbjudit alla på gatan utom oss möjlighet att till ett fast pris få fiber till huset.

Visst det blir en bit att gräva och det ligger inga hushåll bortanför vårt, men det känns såklart jäkligt dåligt att man inte som ett stort företag inte kan ta en sån smäll mellanåt.

Och det kommer ju aldrig bli enklare än nu att gräva in det så att säga..

Hur tänker ni och hur brukar det gå till, är det vanligt att man gör så?

MVH/ Nicklas
 
vilka är det som kommer att äga nätet? ring till dom och säg att du vill ha fiber så får du höra vad dom säger
 
nino skrev:
vilka är det som kommer att äga nätet? ring till dom och säg att du vill ha fiber så får du höra vad dom säger
Som jag förstår det så är det ju dom som installerar nätet som oxå äger det.
Detta handlar om IP Only.

Nu har jag iof inte hört sista ordet från dom då dom inte verkar vara speciellt snabba på att svara. Sedan jag kontaktade dom för typ ett år sedan har jag fått svar från kundtjänst som ska skicka det vidare utan resultat..

MVH/
 
Bästa är att fråga gubbarna som gräver efter telefonnumret till projektledaren på IP Only. Han har hand om hela området. Kartor, vilka som ska ha fiber osv. Han kan ta det vidare och höra om det är möjligt för dig att få det inkopplat fast du ligger utanför "planerat fiber område".

Dom ställena vi har grävt fiber på, Som har samma scenario som dig. Så har vi erbjudit kunden ett högre pris för att få fiber inkopplat. Det dyra är just att ha en maskin + gubbe att gräva dom där x antal meter. Oftast är ju projektet ganska tidspressat också. Så man får betala en ganska rejäl slant mer om man ligger utanför planerat område.
 
Har ju som försökt att etablera kontakt men kan ju kolla nu när de börjat gräva om man får tag i honom.
Men är det ok att skippa sista kåken bara för att man ligger lite längre bort?
Kan tänka mig det i så fall beror på att vår gård ligger utanför stadsplanerat område om det nu ska va nån ursäkt för dom.

Nu är vi inte ute i skogen utan nån minut från centrum om det nu gör någon skillnad.

Känns ju jäkligt bittert, men vi får väl se om jag får tag i personen i fråga som bestämmer.

MVH/


zlamo skrev:
Bästa är att fråga gubbarna som gräver efter telefonnumret till projektledaren på IP Only. Han har hand om hela området. Kartor, vilka som ska ha fiber osv. Han kan ta det vidare och höra om det är möjligt för dig att få det inkopplat fast du ligger utanför "planerat fiber område".

Dom ställena vi har grävt fiber på, Som har samma scenario som dig. Så har vi erbjudit kunden ett högre pris för att få fiber inkopplat. Det dyra är just att ha en maskin + gubbe att gräva dom där x antal meter. Oftast är ju projektet ganska tidspressat också. Så man får betala en ganska rejäl slant mer om man ligger utanför planerat område.
 
Om det är ett privat företag, och de inte får några bidrag för att gräva, så skulle jag säga att de gräver till precis vem de vill. Om de känner för att hoppa över alla blåa hus på gatan så kan de göra det.
 
PatrikJo skrev:
Om det är ett privat företag, och de inte får några bidrag för att gräva, så skulle jag säga att de gräver till precis vem de vill. Om de känner för att hoppa över alla blåa hus på gatan så kan de göra det.
Jo så är det ju såklart men man kan ju anta att även privata företag, som vunnit upphandlingar har vissa krav på sig samt att man ändå borde vara intresserad av nöjda kunder och inte utesluta den sista på gatan, så hade iaf jag resonerat om jag hade ett sånt företag.

MVH/
 
K
Tycker att fiberbolagen är jäkligt skumma emellan åt. Här drog de fiber till (tomtgräns) till alla hus på ena sidan vägen för ett drygt år sedan och nu är de här och gräver för de som bor på andra sidan. Fanns det verkligen inte något sätt att dra till folk på båda sidor och asfaltera om hela gatan på en gång?

Här verkar de dra till alla dock, hade ju varit kul om de nekade alla med blå hus.
 
Kapten_Haddock skrev:
Jo så är det ju såklart men man kan ju anta att även privata företag, som vunnit upphandlingar har vissa krav på sig samt att man ändå borde vara intresserad av nöjda kunder och inte utesluta den sista på gatan, så hade iaf jag resonerat om jag hade ett sånt företag.

MVH/
Ligger det en upphandling bakom? Från kommunens sida?
 
Vem ansvarar för vägsträckan fram till din fastighet kommun, Trafikverk, etc?
Ibland kan det vara mera komplicerat och dyrare att schakta fram till en ensamliggande fastighet beroende av vägtyp som gör att fastigheter undantas när utrullning görs med samma pris för alla som ansluts.
 
PatrikJo skrev:
Ligger det en upphandling bakom? Från kommunens sida?
Mja, är osäker på detaljerna men om jag inte minns fel så var det jämtkraft (delvis kommunägt) tillsammans med kommunen valde att sälja till dom pga att det var ett så stort intresse att inte jämtkraft kunde möta efterfrågan.
 
Alla tomter angränsar till kommunens mark där kabeln dras fram.
Och visst köper jag att det är bra mkt mer jobb att dra fram till vår fastighet än mellan grannarna men som sagt så tycker nog jag att det är smällar man får ta som stort seriöst bolag som går ut och säger man ska erbjuda alla fiber i stan..

MVH/

AndersS skrev:
Vem ansvarar för vägsträckan fram till din fastighet kommun, Trafikverk, etc?
Ibland kan det vara mera komplicerat och dyrare att schakta fram till en ensamliggande fastighet beroende av vägtyp som gör att fastigheter undantas när utrullning görs med samma pris för alla som ansluts.
 
Hade blivit förbannat som fan, aldrig jag hade acpeterat detta. Sa inte PTS att 90% ska kunna få fiber?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E
Det är väl helt enkelt så att det inte bär sig ekonomiskt att gräva "hela vägen" till din tomtgräns. Är det inte ekonomiskt försvarbart att gräva fram så kommer dom således inte erbjuda dig detta. Då det inte ligger o någon annans intresse än ditt eget.
Däremot om du erbjuder dig att gräva fram till näst sista huset på gatan så är det nog annat ljud i skällan. Då kommer det nog att hagla in erbjudanden.
 
Jo som sagt så förstår jag ju det men om man slår ut det på att det installeras i x antal 1000 fastigheter i krokarna så kanske man som leverantör borde ta en smäll.
Men det verkar ju inte så för tillfället.

epw skrev:
Det är väl helt enkelt så att det inte bär sig ekonomiskt att gräva "hela vägen" till din tomtgräns. Är det inte ekonomiskt försvarbart att gräva fram så kommer dom således inte erbjuda dig detta. Då det inte ligger o någon annans intresse än ditt eget.
Däremot om du erbjuder dig att gräva fram till näst sista huset på gatan så är det nog annat ljud i skällan. Då kommer det nog att hagla in erbjudanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.