Pysslarn skrev:
Jösses! Om det där är ett försök att göra en gunghäst så verkar det som att du behöver jobba mer med dina ambitionsnivåer än dina snickarskills. Mycket snyggt!

Och välkommen till Byggahus, by the way!
//Ronnie
Tack och tack.

Bilden är kanske lite smickrande, men jag är ändå väldigt nöjd med resultatet.
 
KnockOnWood skrev:
Instämmer, ser snyggt ut!

Men håller den graciösa häst-figuren för ungarnas härjningar?
Tackar!

Jodå, den håller bra, dock så blev radien till medarna lite liten, så sonen kan få upp en himla fart. Det är nog något som jag får göra något åt, vad det lider, så att han inte slår över när han blivit lite äldre och vildare.
 
Svärfar har byggt sideboard!

En stilren träbyrå med vita och bruna luckor i ett modernt vardagsrum, bredvid en läderfåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 10 till
  • Laddar…
Dags att skryta igen! Fick visst blodad tand av visa upp mina skapelser.

Jag har ett stolar ståendes i källaren. Ett par stolar jag gjorde som examensarbete på en YH-utbildning som inriktade sig på möblerproduktion och design, som jag gick för några år sedan.
De står i källaren för att de egentligen kanske är lite väl avskalade och minimalistiska för min smak men jag tyckte det var en kul grej och dessutom skulle de bli effektiva att tillverka.

Sanningen är att dem är lite utav ett plagiat. Det finns liknande stolar på marknaden. Materialet är 18mm björkplywood med valnötsfaner, utfräst i CNCmaskin.

Två minimalistiska stolar i björkplywood med valnötsfaner, framtagna med CNC-teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir Anton och 7 till
  • Laddar…
jockeping skrev:
Dags att skryta igen! Fick visst blodad tand av visa upp mina skapelser.

Jag har ett stolar ståendes i källaren. Ett par stolar jag gjorde som examensarbete på en YH-utbildning som inriktade sig på möblerproduktion och design, som jag gick för några år sedan.
De står i källaren för att de egentligen kanske är lite väl avskalade och minimalistiska för min smak men jag tyckte det var en kul grej och dessutom skulle de bli effektiva att tillverka.

Sanningen är att dem är lite utav ett plagiat. Det finns liknande stolar på marknaden. Materialet är 18mm björkplywood med valnötsfaner, utfräst i CNCmaskin.

[bild]
Snygga!
Vad har du behandlat dem med sen?
 
Det är vattenbaserad klarlack.
 
Hantverksprojekt av ett halvfärdigt soffbord av MDF på arbetspallar i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort soffbord med vit skiva och grå ben framför en röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett nytt soffbord 2015, inga färdigköpta ben här inte :p
Mdf, skruv + mutter och vit färg på köpeslistan. Resten av överblivet material i garaget, praktiskt med "fyndhörna" :)
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
jockeping skrev:
...Ett par stolar jag gjorde som examensarbete på en YH-utbildning som inriktade sig på möblerproduktion och design, som jag gick för några år sedan.
...
och dessutom skulle de bli effektiva att tillverka.
...
[bild]
Det ser ut som att det blir ett enormt svinn/spill på både plywooden och faneret.
 
KnockOnWood skrev:
Det ser ut som att det blir ett enormt svinn/spill på både plywooden och faneret.
Tvärtom. Stolarna skulle kunna vara en fin biprodukt vid sågspånsproduktion ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det ser ut som att det blir ett enormt svinn/spill på både plywooden och faneret.
Ja visst blir det spill på sidstyckena! :thumbdown:
 
Klädhängare till frugan.

Material: Alm, Järnstång 14mm.
Finish: Danish oil blandat med lite "Black Walnut"-bets. Frugan tyckte det blev för mörkt och för brunt. Jag slipade bort allt. Vi får se hur det landar. Egentligen skulle jag nog ha valt ett ljusare material.

Hjärtat på hyllan blev en oväntad bonus! Jacken på toppen är för galgarna att ligga i.

Handgjord klädhängare i alm med en 14mm järnstång och hjärta på hyllan, omålade efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverkad klädhängare i almträ med hjärtmönster i ådringen och järnstång nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klädhängare av alm och mörk järnstång, finish med Danish oil och "Black Walnut"-bets, hjärtformad detalj syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hsd och 11 till
  • Laddar…
Jösses vilka möbelsnickartalanger alla har. Nu kommer jag och drar ner nivån lite med en enkel pall.

Jag tröttnade på min gamla IKEA-pall som jag använder i snickarboden. En pall som dessutom var typ 2 dm för låg för att överhuvudtaget kunna användas vid snickarbänken. Dessutom saknade jag något inspirerande projekt att utvecklas och lära mig med.

Inget avancerat men stabil och med mått som passar mig. Funktion före form. Materialet är en bit överbliven furu, 45x120, från "bra-att-ha"-högen i garaget.

En enkel hemsnickrad pall av furu i en snickarbod med spån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nytillverkad enkel pall av furu står på ett arbetsbord i en rörig snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker inte ursäkta röran runt omkring, det är så det ser ut i min snickarbod :p
 
  • Gilla
stice och 16 till
  • Laddar…
it-snubben: Jag gillar att trycket är kvar =)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
it-snubben skrev:
…från "bra-att-ha"-högen i garaget.
Från "bra-att-ha"-högen till en "bra-att-ha"-grej …
 
13th Marine skrev:
it-snubben: Jag gillar att trycket är kvar =)
Ja, det blev en extra touch. Från början var det väl inte medvetet men under bearbetningen valde jag ganska snart att vårda det tryck som finns. Tittar man extra noga så ser man också att den därmed är CE-märkt :D

Funderar lite på hur jag bäst ska ytbehandla för att inte täcka över trycket.
 
  • Gilla
Arkstedt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.