428 811 läst · 1 495 svar
429k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
skruvar lite panel. efter lite velande, blir det den nedre varianten, panelen ska ju inte sitta så, men den kan sitta så
vi har också bytt ut 3 murade pelare nu när jag fattade att man kunde använda "ikea metod" köksdelar till tvättstugan med.
men vi vill ha det murade kvar runt vinkylen och den murade som syns bredvid tvättmaskinen. även ny tvättmaskin, då den gamla gav upp.
vi kör enbart "riktig" bastupanel i taket för att undvika droppande kåda, sen blir det ytterpanel av gran i resten av bastun, som vi kommer att vaxa vit. vi kommer sätta ryggstöd, så det gör inget om det kådar lite.
vi valde att göra såhär för att vi ville ha en bredare panel än vad som fanns som "bastupanel" sen att det blev 1/3 av priset är bara en bonus
vi har också bytt ut 3 murade pelare nu när jag fattade att man kunde använda "ikea metod" köksdelar till tvättstugan med.
men vi vill ha det murade kvar runt vinkylen och den murade som syns bredvid tvättmaskinen. även ny tvättmaskin, då den gamla gav upp.
vi kör enbart "riktig" bastupanel i taket för att undvika droppande kåda, sen blir det ytterpanel av gran i resten av bastun, som vi kommer att vaxa vit. vi kommer sätta ryggstöd, så det gör inget om det kådar lite.
vi valde att göra såhär för att vi ville ha en bredare panel än vad som fanns som "bastupanel" sen att det blev 1/3 av priset är bara en bonus
Har isolerat lite och fått upp panel på drygt halva insidan. Även gjort luftspalt i taket och satt lite horisontella reglar där jag ska fästa lavarna senare.
Ska bli skönt att få den sista panelen färdig, sen montera dörren och måla utsidan.
Sitter just nu och funderar på hur jag ska göra lavarna bäst. har reglat horisontellt på 45 cm och 90 cm (kottlingar?). Jag och josse va inne i bastun och det kommer få plats minst 3-4 personer, vilket var precis vad vi ville men man kan ju fundera på hur man gör det så att det blir smart och smidigt
Ska bli skönt att få den sista panelen färdig, sen montera dörren och måla utsidan.
Sitter just nu och funderar på hur jag ska göra lavarna bäst. har reglat horisontellt på 45 cm och 90 cm (kottlingar?). Jag och josse va inne i bastun och det kommer få plats minst 3-4 personer, vilket var precis vad vi ville men man kan ju fundera på hur man gör det så att det blir smart och smidigt
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Hej!
Vad roligt att se så mycket kraft och vilja i en tråd, särskilt viljan att fixa fönstren! Jag har inte läst hela tråden, så du får ursäkta om jag upprepar det du eller andra sagt, jag har själv hållt på mycket med 50-tals fönster och de är fantastiska. Den sista generationen fönster som gjordes med senvuxet virke, innan de skogarna tog slut, och med hantverksskicklighet. Trots det är 50-talsfönster "moderna" i utseende och funktion, de är oftast betydligt bättre dimensionerade än tidiga 1900-talsfönster som de flesta tror är de enda som är värda att renovera. Ett 50-tals fönster "bär" sina rutor betydligt bättre då bågarna är bra dimensionerade.
Renovera eller byta fönster?
Som någon skrev, du kommer aldrig att räkna hem ett fönsterbyte på energibesparing, om du har tvåglas och inte englas. Ljudgenomsläpp är tveksamt om det blir så mycket lägre om man, som du, renoverar ordentligt och sätter i tätlister.
Vad jag kan se är dina fönster fina, 50-talsfönster kan se förjäkliga ut med flagnad färg och till och med delvis röta i bottenstycket. Trots det kan de med en liten insats åter komma till liv. Skrapa rent (man behöver inte ens gå så grundligt tillväga som du gör) och sala in nytt trä om det är röta bitvis (många tror att där det flagnar är det rutten, men det är ju fel, det ska gå att köra in en kniv utan större problem).Vad jag ser kommer dina fönster utan problem kunna sitta i 60 år till, särskilt då du är så grundlig i din renovering. Det jobbet kommer du förmodligen inte behöva göra nästa gång, så tacka dig själv nästa gång du ska måla. Oljar du fönstren med en linolje/terpentinblanding (om du linoljemålar nu) var 5e år så är det inte mycket du behöver göra framöver.
Många som byter fönster gör det för att få "underhållsfria" - det är en sanning med modifikation, "underhållsfria" betyder "omöjliga att reparera", när de går sönder är de bara att kasta. Om de sker om 20-25 år är det omöjligt att hitta likadana fönster, utan då får man leva med ett eller flera uddafönster alternativt byta alla fönster igen. Man får många ommålningar och reparationer av 50-tals träfönster för de pengarna (även om man tar in hantverkare). Skulle ett 50-talsfönster i trä gå sönder kan vilken duktig snickare som helst i byggden bygga en kopia (se till att de använder ek, eller om du får tag i en gammalt senvuxen fura.)
Sen brukar energikassetter i moderna fönster pukteras efter sisådär 25-30 år. Nu kommer många protestera och säga "men nu är kassetterna så bra att de håller". Jaha, så bra, då kan vi väl vänta 25 år och se då, om de lyckas bryter en gammal tråkig tradition med punktering och imma inne i fönstren som följd. Kostnaden att byta en energiglaskassett motsvarar åtskilliga timmar i tid och material som kan läggas på underhåll av de fina fönstren du har idag.
Det som många inte heller tänker på är hur ventilationen fungerar med nya täta fönster. Äldre hus med självdrag behöver lite drag från fönstren för att fungera, även om det finns tilluft genom väggventil. Vissa 50-tals hus har till och med all tilluft genom fönstren. Sätter man in täta moderna fönster förändrar man självdraget och det kan i värsta fall sluta fungera. Då får man sätta in mekanisk frånluft, vilket inte är så kul då det kan bli livat i holken med den effekt som behövs. Spaltventil i fönstren ersätter inte den luft som kommer in naturligt i ett originalfönster, även om fönstersäljare gärna påstår det, spaltventiler ger punktdrag och det gör att folk stänger dom eller helt sonika tejpar över. Många 50-talshus har lite blåbetong i sig och med lägre ventilation kommer högre radonhalter...
Såg att du funderade på mellanrummet mellan karm o bläck? Om det inte redan finns kan du sätta en droppnäsa på underdelen av fönsterbågen, då sparar du både karm och bågens nederdel. Stifta en list med tre-fyra tunna kopparspikar i nederkanten av bågen, foga och måla över, så har du en "offerbräda" som avleder vatten från att rinna in mellan både/karm och mellan karm/bläck. Listen ska ha en snedskjuten trekantsprofil (urfasad undertill), så att vatten som rinner längst fönstret rinner ut till yttersta spetsen av listen och sen droppar ner på blecket. Den listen byter du sen vid behov, om sisådär 20-30 år.
Jaja, mycket prat från en gammal gubbe, och du verkar redan ha full koll på vad du gör! Återigen ett "snyggt jobbat" och tack för att du räddar dessa fina fönster till eftervärlden, det är riktig byggnadsminnesvård!
Vad roligt att se så mycket kraft och vilja i en tråd, särskilt viljan att fixa fönstren! Jag har inte läst hela tråden, så du får ursäkta om jag upprepar det du eller andra sagt, jag har själv hållt på mycket med 50-tals fönster och de är fantastiska. Den sista generationen fönster som gjordes med senvuxet virke, innan de skogarna tog slut, och med hantverksskicklighet. Trots det är 50-talsfönster "moderna" i utseende och funktion, de är oftast betydligt bättre dimensionerade än tidiga 1900-talsfönster som de flesta tror är de enda som är värda att renovera. Ett 50-tals fönster "bär" sina rutor betydligt bättre då bågarna är bra dimensionerade.
Renovera eller byta fönster?
Som någon skrev, du kommer aldrig att räkna hem ett fönsterbyte på energibesparing, om du har tvåglas och inte englas. Ljudgenomsläpp är tveksamt om det blir så mycket lägre om man, som du, renoverar ordentligt och sätter i tätlister.
Vad jag kan se är dina fönster fina, 50-talsfönster kan se förjäkliga ut med flagnad färg och till och med delvis röta i bottenstycket. Trots det kan de med en liten insats åter komma till liv. Skrapa rent (man behöver inte ens gå så grundligt tillväga som du gör) och sala in nytt trä om det är röta bitvis (många tror att där det flagnar är det rutten, men det är ju fel, det ska gå att köra in en kniv utan större problem).Vad jag ser kommer dina fönster utan problem kunna sitta i 60 år till, särskilt då du är så grundlig i din renovering. Det jobbet kommer du förmodligen inte behöva göra nästa gång, så tacka dig själv nästa gång du ska måla. Oljar du fönstren med en linolje/terpentinblanding (om du linoljemålar nu) var 5e år så är det inte mycket du behöver göra framöver.
Många som byter fönster gör det för att få "underhållsfria" - det är en sanning med modifikation, "underhållsfria" betyder "omöjliga att reparera", när de går sönder är de bara att kasta. Om de sker om 20-25 år är det omöjligt att hitta likadana fönster, utan då får man leva med ett eller flera uddafönster alternativt byta alla fönster igen. Man får många ommålningar och reparationer av 50-tals träfönster för de pengarna (även om man tar in hantverkare). Skulle ett 50-talsfönster i trä gå sönder kan vilken duktig snickare som helst i byggden bygga en kopia (se till att de använder ek, eller om du får tag i en gammalt senvuxen fura.)
Sen brukar energikassetter i moderna fönster pukteras efter sisådär 25-30 år. Nu kommer många protestera och säga "men nu är kassetterna så bra att de håller". Jaha, så bra, då kan vi väl vänta 25 år och se då, om de lyckas bryter en gammal tråkig tradition med punktering och imma inne i fönstren som följd. Kostnaden att byta en energiglaskassett motsvarar åtskilliga timmar i tid och material som kan läggas på underhåll av de fina fönstren du har idag.
Det som många inte heller tänker på är hur ventilationen fungerar med nya täta fönster. Äldre hus med självdrag behöver lite drag från fönstren för att fungera, även om det finns tilluft genom väggventil. Vissa 50-tals hus har till och med all tilluft genom fönstren. Sätter man in täta moderna fönster förändrar man självdraget och det kan i värsta fall sluta fungera. Då får man sätta in mekanisk frånluft, vilket inte är så kul då det kan bli livat i holken med den effekt som behövs. Spaltventil i fönstren ersätter inte den luft som kommer in naturligt i ett originalfönster, även om fönstersäljare gärna påstår det, spaltventiler ger punktdrag och det gör att folk stänger dom eller helt sonika tejpar över. Många 50-talshus har lite blåbetong i sig och med lägre ventilation kommer högre radonhalter...
Såg att du funderade på mellanrummet mellan karm o bläck? Om det inte redan finns kan du sätta en droppnäsa på underdelen av fönsterbågen, då sparar du både karm och bågens nederdel. Stifta en list med tre-fyra tunna kopparspikar i nederkanten av bågen, foga och måla över, så har du en "offerbräda" som avleder vatten från att rinna in mellan både/karm och mellan karm/bläck. Listen ska ha en snedskjuten trekantsprofil (urfasad undertill), så att vatten som rinner längst fönstret rinner ut till yttersta spetsen av listen och sen droppar ner på blecket. Den listen byter du sen vid behov, om sisådär 20-30 år.
Jaja, mycket prat från en gammal gubbe, och du verkar redan ha full koll på vad du gör! Återigen ett "snyggt jobbat" och tack för att du räddar dessa fina fönster till eftervärlden, det är riktig byggnadsminnesvård!
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastun är på g iaf.
Golvet fogat, satt lite lister utvändigt, monterat dörren och börjat skruva lite reglar för laven.
Dörrfodrena blev lite väl mastiga kanske nåväl. kommer byta ut den där knoppen på dörren. mycket osmaklig.
sen har jag beställt infällningsram till aggregatet, samt bastuvax för invändiga "målningen"
skruvdragaren brann opp det var en black & decker, så det var väl väntat att den skulle ge med sig till slut. ändå haft den i ett år nu.
funderar på vad jag ska köpa för något nu. behöver nåt för kring 1000:-
http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Dewalt-10,8-V-DCD710C1-QW/40-9800
är det bra grejer? någon som vet?
funderar på vad jag ska köpa för något nu. behöver nåt för kring 1000:-
http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Dewalt-10,8-V-DCD710C1-QW/40-9800
är det bra grejer? någon som vet?