Om du patchar portarna i fiberboxen mot portar i en VLAN switch kan du leverera alla tjänsterna till en annan VLAN switch via en kabel.

Jag har en 8 portars switch stående vid fiberboxen samt en 5 portarsswitch på varje våningsplan/TV. Har en TC som agerar router/WIFI AP samt en Apple Express kopplad på en 5 portarsswitch. Ger bättre kräm i wifi.

arneri68 skrev:
Om du patchar portarna i fiberboxen mot portar i en VLAN switch kan du leverera alla tjänsterna till en annan VLAN switch via en kabel.

Jag har en 8 portars switch stående vid fiberboxen samt en 5 portarsswitch på varje våningsplan/TV. Har en TC som agerar router/WIFI AP samt en Apple Express kopplad på en 5 portarsswitch. Ger bättre kräm i wifi.
Här börjar vi närma oss gränsen för min kunskap i detta ämne, men en sådan gräns är ju till för att flytta framåt! :)

Menar du då att första switchen i systemet i princip då fungerar som en kabeldelare tillsammans med nästa switch? Har antalet portar i switcharna någon betydelse, utöver det självklara att ju fler portar desto fler användare kan kopplas in?

J
Paxman skrev:
Här börjar vi närma oss gränsen för min kunskap i detta ämne, men en sådan gräns är ju till för att flytta framåt! :)

Menar du då att första switchen i systemet i princip då fungerar som en kabeldelare tillsammans med nästa switch? Har antalet portar i switcharna någon betydelse, utöver det självklara att ju fler portar desto fler användare kan kopplas in?
Lite så kan man säga. Om kabeldelaren delar upp tjänsterna fysiskt, så gör VLAN-switcharna det logiskt (virtuellt, därav VLAN). Du har precis som med kabeldelarna en switch först, där du kopplar in en tjänst per port, och tilldelar varje tjänst/virtuellt LAN ett VLAN-id, precis som Timmelstad skriver, och i andra änden av kabeln en till switch där du plockar ut tjänsterna. Om du har hans exempel, så använder du då tex 10 för IPTV. Allt som kommer in på den portern i din första VLAN-switch (alltså inte Intenon) kommer den märka med en tia, och därefter har du en kabel fram till nästa VLAN-switch. Där gör du likadant fast tvärtom. Allt som är märkt med VLAN 10 skickar du ut på en specifik port i switchen igen. I denna switchen har du alltså 4 portar använda, en för inkommande, en för tv, en för internet/surf, och en för vidare uppåt i nätet. Lite som dina kabeldelare alltså, men istället för kablar inne i plastlådan så har du med en konfiguration delat upp signalerna, för att tala populärvetenskapligt.

Timmelstad var nog lite för snabb när han länkade. Du behöver en managerad switch, men det blir nån 50-lapp till per switch, tex denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...rosafe_plus-5-port_gigabit_switch-web_managed

Med managerad betyder att du själv kan sätta VLAN-id, etc, medan en vanlig sprider allt till allt, vilket inte fungerar, utan du måste själv kunna sätta dessa. Det är inte så svårt när man väl börjar. Timmelstad och Arneri68 eller Demmpa har ju likadana och kan säkert skriva en enkel förklaring :) När du väl ser en konfiguration är det enkelt att själv göra en egen. Det är lite som ett kopplingsschema för tjänster. Antalet portar har bara betydelse för att tjänsterna ska räcka, och att beroende på om du sprider allt vidare från endast en, eller flera.

Nu slapp jag :)

Redigerat:
Fiberboxen ger vanligtvis 3 tjänster, dvs Internet, IPTV och IPtelefoni. En tjänst per port. På en VLAN switch kan du skapa 3 inkommande portar som motsvarar de 3 tjänsterna. Du drar kablar mellan de respektive tjänsteportarna, en för internet, en för IPTV och en för IPtelefoni. Nu är alla tjänster i den första switchen.
Skapa en ny port som hanterar alla 3 tjänster. I denna port kopplar du en ethernetkabel som terminerar i den andra VLAN switchen. I denna skapar du en inkommande port för de 3 tjänsterna samt portar för de tjänster du vill plocka ut på switchen. Du kan även skapa ytterligare en port som hanterar de tjänster du switchar vidare till en tredje VLAN switch.

Vanligtvis lägger man inte flera access-switchar i serie, men det går. Nackdelen är fler flaskhalsar på LANet.

Det är inte helt uppenbart hur switcharna VLAN konfigureras, men det finns ganska mycket hjälp på internet samt detta forum.

Den förklaringen var enkel nog Jocke Best...för jag tror jag förstår! (y)

Detta låter ju som en mycket bra väg att gå, inte minst för att det är ett system som är utbyggbart i etapper. Pengarna är i sammanhanget inte så avgörande...OK, vi kan inte lägga hur mycket som helst, men det är ju ändå en investering för framtiden där det är bättre att gråta en gång än att gråta flera gånger ifall något måste göras om från början. Det stora motståndet jag har är att ju mer elektronikboxar, desto fler potentiella felkällor och desto fler eluttag ockuperas. Just eluttag är en stor bristvara i äldre hus, och att ha en massa fördelardosor liggandes överallt är ju inget man blir glad av.

Jag får läsa på lite hur man konfigurerar VLAN i switchar så jag är förberedd när det blir dags att dra kabel. (y)

Till er som talat om just detta med VLAN tidigare i denna tråd vill jag bara säga att jag inte ignorerat er...poletten föll ned nu och det är först nu som jag ser det i huvudet. Jag har lite begränsad kognitiv förmåga på grund av sjukdom, så ibland far information bara förbi huvudet. :rolleyes:

Tack alla för hjälpen! Jag kommer uppdatera i tråden framöver, och ni får gärna skriva mer om ni har fler synpunkter, tankar, idéer och förslag!

Jocke Best skrev:
Timmelstad var nog lite för snabb när han länkade. Du behöver en managerad switch, men det blir nån 50-lapp till per switch, tex denna:

[länk]
(y)

SSSS skrev:
Kolla lite på POE (Power over Ethernet)
[länk]
Det var intressant! Detta skulle ju också vara smidigt ur strömspikshänseende, alltså när åskan går. Om jag förstår saken rätt behöver man då endast rycka strömmatningen till PSE-switchen så blir alla följande PSE-"slavar" fria från risk. Att slippa väggvårtorna är dock den stora fördelen!

Du kan troligen köra alla tjänster på samma switch, de brukar ha olika adressdomäner. Se gärna till att använda ett abonnemang med publika adresser för Internet bara (de flesta leverantörer klarar av detta, men kolla först - några exempel på leverantörer som har publika IP är AllTele/Universal och Bahnhof, även om de senare kräver att du begär en publik adress). IP-TV använder oftast privata adressrymder enligt min erfarenhet, så se till att dina interna adresser inte krockar med de som används där bara...

J
Det slog mig...Man borde ta fram en managerad switch som man inte behöver konfigurera via ett gui, man borde med små strömställare då kunna välja vilken inport som ska ha vilken färg tex, och sedan göra samma sak på sin "mottagarswitch", eller helt enkelt ha färdiga färger, och så hanterar switchen allt själv. Det borde finnas en marknad ser vi ju nu :) Gemene man skulle inte behöva bra sig, utan i sin sändarswitch skickar min in en tjänst i gul port, och en annan i grön, en tredje röd, och i andra änden plockar man ut samma färger, utan problem. Eller finns det redan?

pacman42 skrev:
Du kan troligen köra alla tjänster på samma switch, de brukar ha olika adressdomäner.
Så du menar att man kan ha flera DHCP-servrar på samma nätverk?
Hur ska datorn/IP-TV-boxen/etc veta vilken DHCP-server den ska anslutas mot?

Jag föreslår att du drar CAT 6 kabel på en gång, även om din fiber "bara" har 100 Mbit/sek in. CAT 6 klarar gigabit, den kostar lite mer per meter men det är inget att spara på när du ändå drar kabel.

Fundera på hur många uttag du behöver vid varje anslutningspunkt? Jag har två vid TV, en för TV-boxen och en för Apple-TV. Behöver du ha en vid stereon? Nu har jag skaffat en NAS och håller på att lägga upp all musik på den och ska mata stereon via nätverket med musiken från NASen. Styr med smartphone eller iPad. Någon som vill köpa CD-skivor?

Själv hade jag lite problem med att crimpa RJ 42 kontakterna, trots att jag hade ett riktigt bra verktyg. Grannen jobbar med nätverk, jag lånade av honom. Det är 8 trådar som ska in i rätt anslutning och det är ett j-vla pyssel om man är amatör. Jag gjorde av med många kontakter... I slutändan gjorde jag så att jag köpte färdig kabel med kontakt att ansluta in i routern och klippte av andra änden och drog till väggdosan. Att kontaktera i väggdosorna är enkelt att få till, bara man har tungan i rätt mun.

Cat 5e funkar lika bra att köra gigabit över som cat 6, när alla fyra par används :)

Cat 6 klarar gigabit över två par, problemet är bara att hitta utrustning som klarar av det...

VikHe skrev:
Cat 5e funkar lika bra att köra gigabit över som cat 6, när alla fyra par används :)

Cat 6 klarar gigabit över två par, problemet är bara att hitta utrustning som klarar av det...
Idag...

Det är ju skönt att vara framtidssäker, tycker jag. Speciellt när vi pratar någon krona per meter.

Demmpa skrev:
Så du menar att man kan ha flera DHCP-servrar på samma nätverk?
Hur ska datorn/IP-TV-boxen/etc veta vilken DHCP-server den ska anslutas mot?
Nu tror jag inte det är vad som avses, men visst kan man ha det. Om man med "samma nätverk" menar det fysiska. Du kan dela upp ett nät i subnät och ha olika DHCP-scope och du kan segmentera fysiskt med olika gateways.

Beroende på hur man avgränsar "nätverket" så kör man oftast två DHCP-scope i praktiken. Din ISP delar ut din WAN-adress via en och din router hemma det du ansluter dina klienter via.

Men nu är vi inne på rejäl överkurs och inget som är aktuellt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.