Hej.
Vi är sugna på att köpa grannens helt orenoverade hus. Byggt -60. Tillbyggd övervåning -76. Större än vårt. Ca 160 kvm. Sen göra en totalrenovering. Har försökt räkna lite på kostnaden. Förstår att det går att göra på olika sätt, målsättning är en genomgående hög standard där vi inte behöver göra så mycket på ett tag därefter.

Bifogar kalkyl. Svarar gärna på frågor. Kan lägga till ritningar m.m. När jag får tillgång till dem.

Vad tror ni?
 
Tabell med kostnader för olika bygg- och renoveringsprojekt för hemmet, inklusive arbete och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du är nog den första som räknar högt och är på rätt sida i budgeten. Om ni inte ska jobba något själva kommer ni ändå klara budgeten gissar jag, om ni inte har samma dyra smak som tex Khaddaffi ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det tror jag också.
Men faktiskt har jag försökt bygga kalkylen på tillgängliga data samt vad det kostat när vi renoverat på vårt nuvarande hus.
Finns det någon post som sticker ut som felvärderad?
Återstår att se om vi får huset. Vi är motiverade, men man har visat i studier att de företag som lägger de vinnande anbuden vid stora byggprojekt är de som underskattat de faktiska kostnaderna. Så kanske har jag ett underläge inför budgivning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Låneslav skrev:
Det tror jag också.

Finns det någon post som sticker ut som felvärderad?
.
Allihopa är ganska rejält i överkant utom möjligtvis stambyte som beror på hur mycket stammar du har som ska bytas och hur lättillgängliga de är. Får du inte bort minst en miljon ifrån den där slutsumman så blir du lurad.
 
Allt ser rimligt ut, förutom elen kanske, ska du dra om allt, dvs motsvarande nyinstallation inkl central etc?
I så fall skulle jag dubbla den prislappen.
 
350 tkr för ett kök låter väldigt mycket om det inte är något rätt extremt ni tänkt er? 100 tkr för fönster kanske något i underkant men det "beror helt på".

I övrigt tycker jag det ser rimligt ut, högre än jag brukar räkna själv - men då lägger jag alltid till en riskbuffert på 10-20%.

Så ja, jag tror helt klart det där kommer hålla (y)
 
Köket ingår ändrad planlösning i kalkylen. Fönstren är budgeterat 250000 för totalt. Elen kanske blir dyrare i så fall.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad uppskattas värdet till efter er renovering enligt budget? Ni ska säkert bo kvar länge men kan vara smart att ha koll på marknadspriset för ett liknande hus i toppskick.
 
Excel
180.000kr låter mycket för trädgård... vad ska du göra?

Konverterade mitt hus till vattenburet och fick fast pris på 5000kr per element inkl rördragning. 200.000kr låter mycket.

Övrigt realistiskt tycker jag.
 
Det kommer inte bli värt så mycket som vi lägger ned. Så det kan ju falla på att banken inte vill låna ut så mycket pengar också. I så fall får vi prioritera om och kanske inte färdigställa övre plan direkt o.s.v.

Det vore tråkigt dock.

Tack för uppgiften om värmevattnet. Det kanske kompenserar för att jag räknat lågt på elen då. Trädgården blir kanske billigare, tänker utrullat gräs, matjord, lite träd och buskar.
 
Excel
Låneslav skrev:
Det kommer inte bli värt så mycket som vi lägger ned. Så det kan ju falla på att banken inte vill låna ut så mycket pengar också. I så fall får vi prioritera om och kanske inte färdigställa övre plan direkt o.s.v.

Det vore tråkigt dock.

Tack för uppgiften om värmevattnet. Det kanske kompenserar för att jag räknat lågt på elen då. Trädgården blir kanske billigare, tänker utrullat gräs, matjord, lite träd och buskar.

Vill du göra en ordentlig trädgård köper du fin matjord ser till att en grävmaskin fördelar jorden jämt. Skit i att rulla ut, det är tungt och dyrt. Köp kvalitetsgräs och gödsla med stroller kombi + så slipper du ogräset.
 
Nästan allt ser extremt dyrt ut. Vi har gjort flera av grejerna på vårt hus.

Nya fönster med montering och allt kostade 160' kr, och då var det fullservice av en stor aktör med exklusiva fönster. Ett par andra låg också i det prisläget.

Nytt tak med all plåt kostade ca 100' kr.

Ett kök för 350' kr är mycket exklusivt. Vi flyttade vårt kök till ett annat rum så el och vatten fick dras helt nytt. Med HTH-kök och full service inklusive många meter granitbänkar och hyggliga vitvaror betalade vi 150' kr.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
"Vårt" tak är uppskattar jag ca 200 kvm. Sen isolering utvändig maco dach eller clima comfort.
När vi lade om vårt tak på nuvarande hus som är mindre kostade det 100' utan plåt.

Vi kommer behöva ta upp nya fönster eftersom planlösning skall ändras mycket. Vi kommer expandera köket in över wc och sovrum. Sen matsal ut mot altan. Då måste vi ta bort vad jag förmodar är en bärande vägg mellan sovrum och matsal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.