Tur ena moderatorn är cyklist annars hade ni blivit varnade för OT-blaj allesammans!

Själv har jag 6 cyklar och tycker det är en utmärkt motionsform. Man kan utöva den på så många vis som skiljer sig helt från varandra, fullt ös nerför med mtb'n på branta alpstigar, bergscykling med landsvägshojjen på Mallorca, långrundor på svenska sommarvägar, skogsrundor i höstskog, jobbpendling med fulracern osv. Löpning har jag gjort en del men det är ju rätt enformigt jämfört med cyklandet.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Tur ena moderatorn är cyklist annars hade ni blivit varnade för OT-blaj allesammans!

Själv har jag 6 cyklar och tycker det är en utmärkt motionsform. Man kan utöva den på så många vis som skiljer sig helt från varandra, fullt ös nerför med mtb'n på branta alpstigar, bergscykling med landsvägshojjen på Mallorca, långrundor på svenska sommarvägar, skogsrundor i höstskog, jobbpendling med fulracern osv. Löpning har jag gjort en del men det är ju rätt enformigt jämfört med cyklandet.
Med snart 30 års löpning i bagaget kan jag berätta att man kan få liknande variation när man springer. Några minnesvärda löprundor i korthet:
- Morgonrunda från Vista Point, över Golden Gate Bridge, följa strandkanten ner mot downtown San Francisco.
- 20 varv på löpbana i centrala Shanghai.
- Upp och ner för kullarna i Nordby Bakker på Samsö i Danmark.
- Göteborgsvarvet (ett par av varven vill jag egentligen helst glömma).
- Broloppet (från Kastrup till Malmö). Genom tunneln och över bron.
- I lugnt tempo på slingriga vägar i Toscana.
- Över och under hinder samt genom kärr, vatten och lera under Tjurruset. Ja, just det. Uppför en backhoppningsbacke ingick också ett år.
- Längs stranden hemmavid i full storm med vågorna som slår in och sköljer över en.
- I härliga blandskogar :)
- Central park, NY, runt med frun en ljummen vårdag.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Med snart 30 års löpning i bagaget kan jag berätta att man kan få liknande variation när man springer. Några minnesvärda löprundor i korthet:
- Morgonrunda från Vista Point, över Golden Gate Bridge, följa strandkanten ner mot downtown San Francisco.
- 20 varv på löpbana i centrala Shanghai.
- Upp och ner för kullarna i Nordby Bakker på Samsö i Danmark.
- Göteborgsvarvet (ett par av varven vill jag egentligen helst glömma).
- Broloppet (från Kastrup till Malmö). Genom tunneln och över bron.
- I lugnt tempo på slingriga vägar i Toscana.
- Över och under hinder samt genom kärr, vatten och lera under Tjurruset. Ja, just det. Uppför en backhoppningsbacke ingick också ett år.
- Längs stranden hemmavid i full storm med vågorna som slår in och sköljer över en.
- I härliga blandskogar :)
- Central park, NY, runt med frun en ljummen vårdag.
Du sammanfattade mina tankar väl! ;)

Jag har spolat rent soptunnorna, snart slut på det bekymret då det går mot kallare tider. :)
Komposttunnan simmade det fruktsaft från fallfrukten på botten.
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jo jag förstår såklart att man kan springa på olika ställen och olika miljöer.

I cyklingen gör skillnad i omgivningen större utslag på hastighet, farlighet och krav på teknik, kroppsbyggnad och cykeltyp. Att ha flera cyklar är som att ha ett par störtloppsskidor, ett par backhoppningsskidor, längdåkningsskidor, slalomskidor, turskidor och friåkningsskidor i sin arsenal. Man kan helt byta sport från dag till dag.

Men visst, man snöar väl in rätt bra på det man pysslar med:)
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jo jag förstår såklart att man kan springa på olika ställen och olika miljöer.

I cyklingen gör skillnad i omgivningen större utslag på hastighet, farlighet och krav på teknik, kroppsbyggnad och cykeltyp. Att ha flera cyklar är som att ha ett par störtloppsskidor, ett par backhoppningsskidor, längdåkningsskidor, slalomskidor, turskidor och friåkningsskidor i sin arsenal. Man kan helt byta sport från dag till dag.

Men visst, man snöar väl in rätt bra på det man pysslar med:)
Det är ju förstås inte bara miljön som skiljer i löpning. På asfalt/hårt packad grus så är det en viss typ av skor och teknik. På leriga stigar kör man t ex en trailsko och beroende på om det går utför eller uppåt så skiljer sig tekniken markant. När jag sprang en del på bana blev jag varse att det är spikskor som gäller. När jag orienterade som mest så var det en viss typ av sko och teknik för att ta sig fram snabbt på kalhyggen med grenar kors och tvärs mm.
Angående farlighet så har jag sprungit på smala bergsstigar där ett enda misstag vore ödesdigert. Detsamma gäller när jag sprungit i extremlopp där man sprungit både uppför och utför skidbackar. Trillar man där så slutar man inte rulla förrän man är nere :)

Du har helt enkelt sprungit för lite ;)
 
Jag överväger att varna -RB- för ämnesflykt... :)

När jag funderar på det har jag lika många fräsar, cirkelsågar, handhyvlar och cyklar.
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
När jag funderar på det har jag lika många fräsar, cirkelsågar, handhyvlar och cyklar.
Då har du för få hyvlar.
 
Jag har för få av allt.
 
  • Gilla
bjoar564 och 3 till
  • Laddar…
Idag är det onsdag, då är det MTB-onsdagscykling med runt 20 barn i skogarna. Fantastiskt kul att se barnen köra över stock och sten :).
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Varför startar ni inte en cykeltråd?

Här har jag stått halva dagen och kapat rönn- asp- och björkträdstammar i 30-centimeterslängder till kaminen,
men får inte en syl i vädret för allt ert cykelsnack :eek:

Ja, jag har en cykel.
Ja, den har tre växlar. Och handbroms.
Och ja, det är en Crescent från 1980-talet.

Kan vi gå tillbaka till vedkapningen nu? Vintern är i antågande.
 
  • Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
Jo, vi kan släppa cyklingen. Medge ändå att det är lite intressant att ett flertal har både cykling och snickeri som intresse! För övrigt har du fått fler sylar i vädret än nästan alla på forumet. Möjligen undantaget Mikael_L och några till.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
En syl i vädret är bättre än tio sylar i skogen.

Eller hur var det nu :surprised:
 
Ursäkta att jag tar upp cyklingen igen. Men jag tycker att det är ett lustigt sammanträffande att det började skrivas om cyklar och löpning här. Jag började nämligen för ca tre veckor sedan fundera på att införskaffa en cykel för att börja cykla i skogen. Men insåg att en heldämpad cykel var ju rättså dyr, så jag började springa i skogen i stället. Efter bara fyra rundor så sitter jag nu med ett knä som värker och har gjort det i en vecka nu. :-/
Kan ju säga det att jag har alldrig tagit en frivillig löprunda förr och senast jag sprang en längre sträcka var på gymnastiken i skolan. (jag är 37 år)
Nu funderar jag på att köpa den där cykeln i alla fall.
Jag har sen 8 år tillbaka, en hybridcykel som jag cyklat mycket på, men den är inte lämpad för stigar. Jag brukar ta cykeln till och från jobbet ibland. Det är 2,5 mil enkel väg.
 
Låt oss ta cykeldiskussionerna på happy i stället.
happyride.se
 
mattiasp skrev:
Låt oss ta cykeldiskussionerna på happy i stället.
happyride.se
Fast forumet heter ju Verktyg, maskiner och fordon ;) visst är cykel ett fordon (kanske i en egen tråd dock)..

Nu har jag installerat klingorna jag köpte i varsin såg..nu återstår bara att bygga en boxjoint-jig och se om Groove-klingan funkar i den :)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.