peterwesterlund skrev:
IJa, pallning är nog det jag tror mest på just nu. Men det är ju omöjligt att få exakt höjd.
Jag hittade en liten papplåda med spik som hade samma höjd som sågen så det löste sig lätt.......
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Har prövat med en mindre träbit nu också. Det blir samma snevinkel på den. Sågbladet är helt enkelt snett. Går det att justera på något sätt?
 
peterwesterlund skrev:
Har prövat med en mindre träbit nu också. Det blir samma snevinkel på den. Sågbladet är helt enkelt snett. Går det att justera på något sätt?
Det låter som att gejdrarna blivit sneda. Kan du försöka mäta med vinkelhake mot sågbordet och lista ut vad det är på sågen som är snett? Om bladet är väldigt slött på ena sidan kan det också dra snett.
 
Gud va tråkigt. Du blir nog inte hjälpt av det men nobexarna brukar ju vara jäkligt bra. Har en själv.

Det var ju inte lite snett heller.
 
I trådstarten så lät det som om du nyligen köpt sågen. Kanske läge att ta den tillbaka till handlaren och be om en ny?
 
Det kan ha löst sig nu. Lyckades nyss få ett rakt snitt efter att jag spännt bladet ännu hårdare, så det nästan blev avtryck på fingret.

Nu är det för sent på kvällen för att såga mer. Ska pröva imorgon och se om det fortsätter vara rakt.

Återkommer
 
peterwesterlund skrev:
Det kan ha löst sig nu. Lyckades nyss få ett rakt snitt efter att jag spännt bladet ännu hårdare, så det nästan blev avtryck på fingret.

Nu är det för sent på kvällen för att såga mer. Ska pröva imorgon och se om det fortsätter vara rakt.

Återkommer
Ok, så drift pga dålig spänning i bladet. Skönt att det inte var något fel på sågen, tror du kommer bli nöjd med den nu :)

Om du vill få snyggare innerhörn enklare kan du söka på forumet efter "coping".
 
J
Ska definitivt försöka spänna bladet på min också. Grymme om det är så "enkelt"!
 
Dessvärre har jag lyckats få snett snitt även med spänt blad nu. Ska ner i källaren och hämta fler tvingar för att se till att listen verkligen ligger plant på bordet.
 
Och palla under listen (om inte en låda spik passar, kanske det finns nåt annat du kan använda). Jag tror att det är viktigt att listen inte strävar efter att "lyfta" från bordet. Om listen är lång, så är ju exakta höjden på pallningen inte så viktig, men det är viktigt att det ligger still.
 
Jag använder ett gammalt underskåp från köket med justerbar höjd. Så har en exakt höjd där. Har nu hämtat fler tvingar för att fokusera listen mer vid sågning och har fått bättre resultat nu, en gång iaf. Ska pröva några fler gånger och se om det bara var lotto eller inte.
 
Ligger inte arbetsstycket helt still när man gerar uppstår detta fenomen eftersom kraften från sågbladet riktas både framåt mot anhållet men även åt sidan. Detta gör att bladet vill dra med sig ämnet åt sidan allteftersom man sågar. Sågar du rakt däremot riktas kraften bara framåt mot anhållet. Blir snittet rakt när du inte gerar är gejdrarna raka.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nej, nu ger jag upp. Det blir inte helt rakt. Det har blivit bättre sedan start men det blir ändå en liten diff fortfarande. Nu blir det att vänta till helgen och åka ut till landstället och hämta hem den elektriska kap- gersågen.
 
Jag gissar att det är för dålig kvalitet på sågbladet. Ojämnt/oliksidigt skränkt och kanske dåligt skärpt. Då drar det snett hur man ön bär sig åt.

Jag antar att det är tandspetshärdat och då går det inte ens att rättsa till. Bara att försöka leta rätt på ett blad av högre kvalitet som passar. Om man köper ett som inte är tandspetshärdat kan man dessutom rätta till det själv.
 
I tre dagar har jag hållit på att försöka få till raka snitt. Har prövat allt möjligt. Men nu mår jag bara psykiskt dåligt och har huvudvärk. Och jag vågar inte offra mer av listerna nu. Det är redan risk att jag kommer behöva beställa mer lister. Dessa jag köpt finns inte i lager utan specialbeställs med 4 veckors leveranstid.

Nu ska jag göra det enda rätta. Städa upp i lägenheten och bära ner Nobexen i källaren och tålmodigt vänta till helgen då jag kan ta hem den elektriska kap- gersågen från landstället.

Edit: Passar på att fråga redan nu, ska listerna sågas från fram eller baksidan när man kör med elektrisk kap- gersåg?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.