Status
Tråden går ej att kommentera.
tobbbias skrev:
Tack för svar, men är inte helt införstådd än. Lasten kommer ju ovanifrån (från taket och snö/eller att någon går på taket). Dragningen i stången blir i ovankant och trycket blir i underkant. I underkant är naturligtvis stången svagast eftersom det är en tunn fläns, men den kommer inte spricka, pga att det är tryck i denna del.

Hur som helst så fungerar båda alternativen utan problem. Även ett tunnare plattjärn fungerar troligtvis men det är onödigt att gå ner för mkt i dimension. Lär ju inte vara många kronor i skillnad :)
Nu ska jag visa mina fina skills i paint för dig :D

Överskådlig Paint-illustration av en balk som böjer sig under last med angivna drag- och tryckspänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är bilden överdriven såklart men det blir lättare att förstå. När den utbredda lasten q belasta balken böjs den som i bilden. I underkant där den böjs drars materialet ut och dragspänningar ut från mitten till upplagen uppstår. I ovankant pressas materialet ihop och det uppstår tryckspänningar in mot balkens mitt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jaha, nu ser jag exakt hur du menar! Då har du helt rätt :) jag såg mig lastfallet istället att den var inspänd i ena änden och svajade nedåt i andra, så jag fick inte ihop det. Men nu förstår jag. Sådär kan det självfallet bli och det vill man inte.
Och Ramnemark, helt rätt att köra med järn 👍👍👍😁
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det blev 50x8mm plattjärn. Fick lite rabatt med för firman har avtal med stålgrossisten. 475kr för 6m 👍
Kör Hammarlack på dem innan de kommer på plats :)

Flera stycken 50x8mm plattjärn målade och upplagda på träbockar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattjärn målade med svart hammarlack som torkar på arbetsbockar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Det går sakta framåt. Det syns inte så mycket men här är lite.

Svart ytterdörr med rund fönsteröppning, omgärdad av nymonterade ljusa plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foder uppe

Takreglar förstärkta med tvärslå och synliga elledningar i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar i taket förstärkta

Nytt vitt foder installerat på en byggnad med grå fasad, och förstärkta takreglar synliga inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den extra isoleringen är inbyggd under vintern så inte möss och annat tittar in

I helgen kommer kompisen så vi kan flytta ut fönstren. Sen är det nära färdigt :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
L-järnet blir mycket starkare. Med en bult per halvmeter kommer du få ett riktigt starkt förband
 
Ramnemark skrev:
Det går sakta framåt. Det syns inte så mycket men här är lite.

[bild]

Foder uppe
...
Den extra isoleringen är inbyggd under vintern så inte möss och annat tittar in
...
Bra att du lägger på ett kol nu när vintern står för dörren. Idag var det ju bara 27,4°C :D

Men jag undrar över ytterdörren: Bara två gångjärn på en så stor (och tung) dörr?
Byggt den själv ;)
 
KnockOnWood skrev:
Bra att du lägger på ett kol nu när vintern står för dörren. Idag var det ju bara 27,4°C :D

Men jag undrar över ytterdörren: Bara två gångjärn på en så stor (och tung) dörr?
Byggt den själv ;)
Dörren kommer från den största tillverkaren i Sverige, Swedoor. Det är dessutom en av de lite "finare" så jag får väll hoppas att dom räknat på det ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Idag har fönstren flyttats ut.
Även trappan är tillbaka på plats :)

Nymonterat fönster i gråmålad vägg och en renoverad trappa syns under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hus med nya fönster installerade och skugga av trappan på träväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad stentrappa med flera steg, belägen utanför en svart dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Helt klart snyggast att ha fönstren längst ut! De äldre säger att de spar fönstren om de sitter in en bit. Men de får va värt lite slitage isf 😄
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det är aluminium så jag får hoppas att de håller :). Sen är det bara fönstret på ena gaveln som tar stryk, takfoten är 60cm så de får aldrig något regn på sig. På altanen är det 2m tak över fönstren :)
 
  • Gilla
Xtruder och 1 till
  • Laddar…
Det står inte helt stilla.
Jag har fått upp all panel och målat ena sidan på garaget med. Nu börjar det likna något. Taket ska sågas till sen är detta projektet färdigt (för i år) :)


Nymålad vit träpanel på sidan av ett garage med fönster och en halvfärdig takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt och målad träpanel på ena sidan av ett garage med öppen dubbelport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage med ny uppsatt och målad panel, stege synlig och blivande sågat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny panel och färsk målning på ena sidan av ett garage med ett elfördelningsskåp och en del av en port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ska ni behålla pizzavalvsgluggarna? Oj, jobbigt ord det blev att läsa, hoppas det inte kommer med i SAOL.
 
Frugan vill behålla dem ja. Hon tycker det ser ut som ett stall där man matar hästarna. Jag tycker det är skönt att kunna "stänga" om trädgården utan att det blir för mörkt :)
 
Rivit det hemmabyggda taket. Satt upp insektnät och spikat upp lite brädor.

Delvis rivet tak med synligt träarbete, insektnät, spikade brädor längs husvägg och stege lutad mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är badrummet helt klart nu? allt strul uppklarat? .. har jag missat "efterbilderna" ? om inte.. när får jag se dem? :p .. handdukar, mattor, ljusstakar.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.