Tack för svar!

istället för att försöka förklara så kommer jag lägga upp fler bilder på hela alltet så fort containern har kommit och jag kunnat lämpa upp en halv meter med skit som ligger överallt nu..

den isoleringen du pratar om är tänkt för taket då? spruta upp lösull istället för lägga skivor?

mer info om mina planer kommer tillsammans med nästa omgång bilder. :)
 
Så, här kommer lite bilder samt uppdatering på vad som har hänt på sista..
jag har nu rivet väggen som va mellan köket och "badrummet"

Det verkar som att badrumsdelen har varit kallförråd någon gång och sedan har man gjort ett tafatt försök att bygga in de i huset genom att bara bygga fasad rakt över och låta regelverket med 45x45 reglar sitta kvar. ( se första bilden)
som ni ser så vilar taket mer eller mindre bara på stöttorna då hela väggen är inte är bärande längre och extremt ostabil.
tanken var först att förstärka upp allt fram till de nya taket (se bild 2)

men nu känns det mer och mer enklare att riva hela väggen, ta bort allt och regla upp och bygga helt ny vägg.
tror ni stöttorna som står på takbjälkarna är tillräckliga eller bör jag förstärka upp mer innan ja river hela väggen.
som det är nu så tror jag väggen skulle rasa utåt av sig själv om ja tog bort fasaden, för de känns som om det är den som är bärande i nuläget.

vad tror ni? ladda å laga den gamla väggen eller riva allt och regla upp ´ny ? isåfall med vilken storlek på reglar? grannen sa att 120 reglar räcker och isolera med 120 isolering då övriva husets väggar har 100mm reglar samt isolering (gammal standard?)

alla takstolar är i våg då jag mätt upp med murarsnöre och bankat in dom reglarna som bågnade så allt blev rakt.

tanken är att rensa allt från golvet och hela vägen upp till takstolarna som för övrigt skall laskas på 45x220 istället.

14285019_10202070007026973_114391536_o_zpspo39ptjh.jpg
14339334_10202070008227003_115671082_o_zpsdvco6tas.jpg

14284967_10202070006946971_1163369694_o_zpssr7cyuqx.jpg
14339924_10202070009067024_135963001_o_zpsmjjpter9.jpg
14315622_10202070009827043_524195146_o_zpsqv2mb5zt.jpg
 
vad bygger jag en bärande innervägg av ?
den skall stå på samma ställe som nu fast bara byggas igen då den gamla va kass på sina ställen.

från ytterväggen (som skall byggas ny enligt mitt inlägg ovan) till hjärtväggen är det 3500mm, där skall det även laskas ihop dom nya 45x220 takstolarna. från hjärtväggen till andra väggen är det ca 4000mm,
räcker det med 45x95 virke och bygga innerväggen på samma sätt som yttterväggen med bärlina å hammarband osv ?
 
Innerväggen kan du bygga med 45x95 och ställa rakt under takbjälkar fästa med spikbleck mot takbjälkar.
Tvärsgolvbjälkarna lägger du längsgående regel som du ställer på den liggande längsgående med vinkelbleck
Sedan läktar du ut ena sidan för elrör och skruvar k- plyfa så får du en stark lättisolerad konstruktion med bra elinstallation
 
byggarätt skrev:
Tvärsgolvbjälkarna lägger du längsgående regel som du ställer på den liggande längsgående med vinkelbleck
hänger inte riktigt med där, lägger jag bara en 45x95 på platten precis där den gamla väggen står nu och sedan bara reglar upp ?
takbjälkarna står på 100cc, skall jag ändå regla på 60cc och bara sätta en extra där just takbjälken är?

det skall även finnas en dörr i den väggen, hur funkar det med djup av vägg så karmen passar å så?
om ja bygger med 95 virke + osb+ gips 95+11+12 ? + läkt ? 25mm?
om du orkar så måla i paint så blir de tydligt :)
 
Haha jag sitter på telefon
Dörr fungerar fint då kottlar du bara runt dörrhålet...
Med plyfa räcker det med regel 100 cc du måste själv fatta hur dörrhålet byggs med glipa så att du justerar karm med kilar o karmskruv ...

Väggens tjocklek är ju bra om den är slank då du annars förlorar yta...
Osb ger mindre styrka än plyfa vill du spara pengar kör du plyfa gips mot större rum och osb gips mot mindre
Du måste räkna fram tjockleken på väggen så att karm o foder får plats .. Karmen bör vara tunnare annars ser det konstigt ut

Fiffigheten med längsgående läkt är att inte behöva stämma ut för elrör i reglarna
 
Tack !
så vad är då max tjocklek på vägg för att en vanlig innedörr skall få plats?
kollade bara lite snabbt på byggmax och deras karmar är 93. sedan finns det 68, 93 118 på beijer.
jag är lite trött så vad för tjocklek på de olika skall jag ta för att få denna dimension på väggen?
95mm regel + gips? osv..
 
Hemma hos oss är det 70mm reglar i inneräggarna med spånskiva på varje sida, det blir exakt 93mm. Kör du med osb + gips på båda sidorna så blir väggen 118mm tjock med 70mm reglar

13+11+70+11+13 = 118
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
tack för svar !
70mm även om väggen är bärande ?
 
emelse0 skrev:
tack för svar !
70mm även om väggen är bärande ?
Min hjärtevägg har 45 regelverk, allt är möjligt!
 
S
emelse0 skrev:
tack för svar !
70mm även om väggen är bärande ?
Stående reglar tål en jävulsk belastning uppifrån, det är när du börjar belasta reglar i sidled som det blir mer kritiskt.
Jag skulle dock ändå fundera på 95reglar enbart pga. att man får plats med mer isolering = mer ljudisolering, vet inte exakt hur stor skillnaden är, jag körde dubbla 70mm väggar i våra sovrum, dvs jag reglade upp en vägg med 70mm reglar, sen skivor på ena sidan, i med isolering, sen 1 CM mellanrum sen regla jag upp en till vägg på 70mm med ytterligare 70mm isolering. Knackar man i väggen på dotterns rum så hör man det knappt i vårat sovrum :)

Gillar att ha det tyst omkring mig :)
 
emelse0 skrev:
tack för svar !
70mm även om väggen är bärande ?
Kan inte svara på vad de tål att bära. Men reglar du tätare än 60 så borde väggen tåla mer. Så tänker jag iallafall.
Men tjocklekarna på väggarna stämmer :)
 
70 regel är lite klent som bärande men om du använder k-plyfa så blir det större styrka i skivverkan jag skulle ta 95 reglar med tanke på att du har rätt klena balkar och behöver göra dörrhål
 
Ska du ha 95mm får du göra en smyg till dörrkarmen för du kan inte ens ha 95mm med gips på båda sidorna utan att det blir för brett.
 
Ser kul ut! Blir lite avis nu, de är ju detta som är de roligaste med att bygga! Konstruktioner och väggar/takstolar med mera😎

Håller på med ett utbygge här hemma. Kommer ha en "semi-bärande" vägg. Den kommer jag regla med 45x70 med cc 30 + stolpe inuti väggen. Så den blir nästan lika mycket regel som isolering 😇 men virket i de små dimensionerna är inte dyrare än att de är värt att ta i lite extra.

Dock som ramnemark säger så är de värt att ta hänsyn till dörrmåtten. Tycker jag iaf. Bra mycket mindre jobb än att hålla på och specialsåga massa salningar.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.