TeroM skrev:
Vore jag i din sits skulle jag inte våga lägga upp bilder som ovan innan jag bytt ut gamla 3-fas handsken mot en icke livsfarlig modell ...
Helt enig. Och ett väldigt lätt jobb när centralen är så nära :)
 
Mikael_L
Chrissofsweden skrev:
Städat... förbannade mig som måttade fel på utomhusbelysningens kabel...tur att jag tog i lite till brytaren så att det är enkelt fixat. Gissningsvis rättar jag till det nästa år eller när barnen är vuxna.. kanske...
[bild]
Nu när det verkar vara så OK att tracka svenske chriss för sitt fina inlägg så hakar jag väl på. ;)

Jag skulle ha lagt de två strömbrytarna i kombination med varandra.
Antingen köpt två nya, satt de kloss mot varandra över/under. Sen blir det dock tvunget att byta kabeln till en 4-ledare (eller 5-ledare om det är det man har).

Om den nya strömbrytaren har dubbla genomföringar på ena sidan så skulle det även gå att sätta den nya ovanför den gamla bakelitbrytaren, och göra samma sak, men ta ut den röda kabeln upptill bredvid den inkommande.

Jag skulle nog dessutom även flyttat uttagen till samma ställe som strömbrytarna för att helt bli av med lite kabel och apparater på höger sida.


Sen har du klamrat snyggare än det gamla, men dock gör man gärna lite snävare böjar och börjar med närmaste klammer vid böjen på samma avstånd från böjen, ca 5-6 cm ifrån den fiktiva 90°-skärningspunkten för kablarna.
Lite snålt med klammer, men det duger väl, den förra elektrikern var dock extremt sparsam med klammer, måste varit dyrt på den tiden. :cool:

Böjen längst ner, mellan uttag och brytare går i mina ögon för lågt ner, jag skulle höjt upp den kabeln 1,5 bräda (och mindre radie i böjarna). Men som jag skrev tidigare, så hade den inte alls funnits om jag installerat, utan brytarna hade ju flyttas till samma sida. ;)


Med allt detta sagt, så ska jag också tillstå att detta är lika bra och snyggt som det var för mig när jag var nybörjare, men man lär sig lite med tiden. :surprised:


Och den där trefashandsken ska naturligtvis bort, bort, bort, bort ...
Men den gör ju ingen skada att sitta där ett tag till, men ta bort den nästa gång centralen ska öppnas.
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Tack Mikael, jag ska göra om och göra rätt :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ta det inte för allvarligt.

Det blir ofta att inte göra om, för jobbigt och tråkigt. Se det mest som en hjälp att förnya blicken för lösningar inför nästa grej du gör.
Den där vägen vi alla vandrar, du vet. ;)

Det är åtminstone inget som är fel, och det är raka och fina dragningar. :)


Jag ska förövrigt lägga upp ett par bilder någon dag över hur min kabelförläggning i friggeboden såg ut i den första etappen jämfört med det sista jag drog. Det är absolut en milsvid skillnad, helt beroende på erfarenhet, förbättrat handlag och lite pga förbättrat material.
 
Mikael_L
En bild på hur jag skulle rensat upp lite bland kablarna, för att få ett mer cleant utseende och plats för annat på väggarna.
Just hur jag skulle arrangerat de två strömbrytarna och uttagen vet jag inte på rak arm just nu.
Skulle jag använd ELJO Aqua trend t.ex. så skulle jag nog satt de två strömbrytarna kloss mot varandra lodrätt, med ett kopplingsstycke mellan, och sen ett dubbeluttag under centrerat.

Organiserade elektriska installationer på vägg med strömbrytare och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ja, bra att du tar det på rätt sätt. Tonen här är ju som bekant rå men hjärtlig :). Om man ska vara installationspedant (vilket jag är och det är lite jobbigt ibland) så flytta ner den rostfria kabelklammern som sitter längst uppe till höger 5mm :).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis, nu börjar vi närma oss absolut lägsta nivå för en kräkfri installation. :D






Förövrigt.
Jag skriver inte så mycket åt chriss, som åt vem som helst som läser här och kanske kommer att klamra upp lite el och gärna läser tips.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja precis, nu börjar vi närma oss absolut lägsta nivå för en kräkfri installation. :D
...
Varför inte gå ett steg längre? Så här till exempel:

Installation av elcentral och vägguttag på en trävägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KOW du får tänka på BH-regeln överarbetat -> hempularvarning. :)
 
GK100 skrev:
KOW du får tänka på BH-regeln överarbetat -> hempularvarning. :)
Förlåt, jag tänkte inte på det :surprised:

Så har då?

Elcentral och vägguttag monterade på trävägg med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag behöver öva mig på klipp-och-klistra :) )
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Idag har jag spikat upp två plankor runt dörren. Lagom arbete i denna värmen :)

Svart ytterdörr med rund fönsteröppning, omgärdad av nymonterade ljusa plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjat tapetsera i hallen

Ny tapetsering i en hall med geometriskt mönster, oavslutat golv och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
F-n f-n f-n! Tog ner gräs runt altanen vid stugan och råkade skjuta iväg en sten med röjsågen... Och av erfarenhet så spricker deg härdade glaset över hela solcellen. Så även idag.
Solcellspanel med sprickor i glaset efter att ha träffats av en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadat solpanel monterat på en trävägg med synliga sprickor efter att ha träffats av en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Igår blev det äntligen gjort: garderoberna har numera handtag! Endast en månad sen köp. Sjukt nöjd med min 3d-printade borrmall. Den tillkom för köket men har varit bra även efteråt.

En borr med ett borrbett mot en rosa, 3d-printad borrmall på en garderobsdörr, redo för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Slipat lite spackel.. och fyllt på med spackel på annat håll - snart kan jag måla!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.