Blandmissbruk är helt okej! Ibland är det "bang for buck" som är avgörande. Om vi ska prata kvalité så har jag bara Makitas handverktyg. Sen har det smugit in sig lite mer sällan-verktyg i arsenalen som någon elhyvel och så. Annars på dom större maskinerna typ byggsåg, kap&ger mm kör jag amatörernas gröna från Bosch.


Här har jag ställt upp mina tre mjölkpaket. Allt från finskruvning till stora hål.
Tre olika Makita skruvdragare på ett blåvitt blommigt bord, omgivna av ljusa inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slithästen som tar sig igenom det mesta utom grunden på vårt hus. Ska orka 95Nm men väger därefter.
Makita slagskruvdragare med borrtillsats och hålsåg på ett fönsterbräde, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två Makita slagskruvdragare i förgrunden på ett blommigt bord med fokus på den närmaste verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För alla skruvar som är rejäla eller där fart premieras. Slagskruvdragaren skall alltså orka dra 165Nm utan att man behöver anstränga handleden. Allt eller inget är dess måtto. Inget för finskruvning alltså. 140mm fransk? Inga problem. Kompletterade med två batterier på 1,5Ah respektive 2Ah. Dessa batterier väger betydligt mindre än 4Ah och gör den väldigt lätt och smidig. Snabbladdaren ordnar så att jag alltid har fulladdade batterier.
Tre olika Makita elektriska handverktyg med batterier på ett blommigt duktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu kommer vi till det senaste tillskottet i skruvdragararsenalen. Denna lättis känns lite lite plastigare och men ändå med kvalité. Den är löjligt liten och lätt med sin vikt under kilot. 10,8V, 2Ah-batterier, drar max 35Nm, två växlar, 18 moment, 1700 varv/min. Tack för din smidighet även om jag hittills bara dreglat på den.
Makita skruvdragare på våg med viktvisning 986g, bredvid plastväskan med Makita-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en grön och svart skruvdragare med justeringsområde och batteri, på ett bord med blått tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Storleksskillnaden mellan 18V/4Ah kontra 10,8V/2Ah
Hand håller Makita-verktygsbatteri, 1,5Ah och 2Ah, inne i rum med tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nej, nu ska jag ut och lira Toolstops nya spel..!
Smartphone som visar ett förstärkt verklighetsspel, 'Toolstop GO', med en virtuell Makita-borrmaskin i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Jag har fått lära mig av missbrukare att det inte är bra att blanda. 😀
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar kolla tester när jag ska köpa nytt. (Man vill ju ha det bästa BFM) Så jag har en massa olika fabrikat i min verkstad. Men jag har en viss böjelse för Bosch. Dom gör verkligen bra verktyg och maskiner.
 
Ja är också blandmissbrukare, föredrar Dewalt och makita. Har 3070, automatare och en gammal borrhammare i makita, en blå Bosch stickis, resten Dewalt. Just Dewalt och makita passar mig med lite mindre händer
 
  • Gilla
AndersHannu
  • Laddar…
Jag är ingen blandmissbrukare. Kör stenhårt på Makita. Har för tillfället 7 st maskiner ur sortimentet och en rullbag. En av maskinerna har sladd och det är vinkelkapen. Övriga går på 18 volt.
 
Jag köpte till en väska så att jag har nakna verktyg i den ena och alla tillbehör i den andra. På så vis är det lätt att hålla reda på blad, laddare, specialborrar, måttband, fin-bits, munskydd, kåpor mm
Två öppna verktygsväskor från Makita med verktyg och tillbehör som batterier och bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bygga en hylla och bänk i källaren som ren förvaring. L
Vill inte ha det stående i ett ouppvärmt utrymma i onödan :)
 
  • Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
pär h skrev:
Jag har fått lära mig av missbrukare att det inte är bra att blanda. ��
Ja så är det och tyvärr har ju Festool inte allt så vissa tyngre varor i röda lådor slinker in ibland....
 
Redigerat:
buspojken skrev:
Ja är också blandmissbrukare, föredrar Dewalt och makita. Har 3070, automatare och en gammal borrhammare i makita, en blå Bosch stickis, resten Dewalt. Just Dewalt och makita passar mig med lite mindre händer
Den viktigaste faktorn nästan vad det gäller skruvdragare i alla former är känslan i tassen, i varje fall för mig.
De enda som funkar för mig är makita och Panasonic.

Är det någon som vet när makita ska nappa på festools centrotec koncept? Både Milwaukee och bosch har ju redan gjort det :(
 
Missbruk eller inte,

En till smidig skruvdragare med möjlighet att välja vridmoment.

Makita XDT09 / DTD148 med 18v 1,5 Ah batteri.
Vridmoment på 175Nm med varvtal upp till 3600/min och antal slag upp till 3800/min.

Vikt 958g :)

Makita XDT09 skruvdragare på våg visar vikt 958g, med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Hyllplan 1 finjusteras :p Har faktiskt köpt en linjal till fularbeten och en till finarbeten :)
Hand håller en cirkelsåg vidare ett plank för finjustering av hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Lite tyngre :) 165Nm och 3200rpm. Här med 1,5Ah, bitshållare och hängare.
Makita slagskruvdragare på våg som visar 1,5Ah batteri, 165Nm och 3200rpm, med bitshållare och hängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om det inte syns så är det 30mm luftspalt mellan de nedersta reglarna och golvet. Sen ska det under några millimeter syllpapp.
Träreglar för byggprojekt med verktygen Makita såg och borr/skruvdragare placerade ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska det dit en hylla under för verktygstrunkarna och eventuellt en till vänster för några andra väskor, lasrar +annat. Sånt där man är lite extra rädd om. Synd att takhöjden är 180cm och jag är 186cm...

Voilà. En fulbänk/hylla. Bilden är arrangerad... ville inte ha grejerna på golvet tills nästa ryck..
Hörn av en verkstadsyta med en trähylla innehållande verktygslådor, skruvbits, och en borrskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite tyngre med betydligt mer punch :)

BTW450 med 3 Ah batteri.

Verktygsfäste/fyrkant 1/2"
Slagtal 2200/min
Max vridmoment 440 Nm

3452g
Makita BTW450 slagdrivare med 3 Ah batteri på en våg som visar 3452g.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
roli skrev:
Blandmissbruk verkar vara vanligt... Här är det blå och grön Bosch, Makita, Dewalt, Aeg och Elu.
Jag glömde några maskiner när jag skrev inlägget, så "blandmissbruket" ökar... Finns även maskiner från Black&decker och Hilti.

Kanske någon ytterligare om jag röjer lite i garaget......
 
Jag blandar mellan bosch och makita på verktygen.

Batteridrivet - Makita
Skruvdragare
Grästrimmer

Nätdrivet med önskan om bättre precision - Bosch blå
Kapger GCM 8 SDE på GTA 3800
Klyv GTS 10 J på GTA 600

Nätdrivet där precision inte är viktigast - Bosch grön
Bandslip PBS75
Multiverktyg PMF 190E
Planslip PSS 200 A

Sen står det 6 st kärcher för rengöring med... 2 grovdammsugare, 1 våtdammsug, fönstertvätt, ångtvätt och högtryckstvätt...
 
Den här tråden är inte bra då missbruket blir alltför uppenbart, jag får sluta att klaga på fruns väskor och skor ...

Började göra ett överslag i huvudet på Makitorna och varje gång jag trodde jag var klar kom jag på några till. Nu uppe i 27 Makita verktyg - med reservation för minnesluckor. Kom även på att det finns en blå Bosch väska med en GLL-380 med ett gäng tillbehör, som inte passar ihop med några andra väskor.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.