Börjar närma mig slutet på ROT-arbetet :-D
Snart dags att börja bygga trädäck.

Person står bredvid uppryckt trädrot i en trädgård under ROT-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Nya fyndet, fast på granntomten när jag var och snattade björnbär.

Åkervinda:
Närbild av en blommande åkervinda med vita blommor som har rosa ränder, mot en grön och brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underbart vacker, men vissnade snart när jag tog in den, så bilden är från "Den virtuella floran"
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/convolvula/convo/convarv.html

Gammalt asfaltbarn från Göteborgs innerstad som jag är,
är det roligt att nästan varje dag få lära sig nya växter och örter (y)
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Ha! Du kan få precis så många plantor du vill av mig KoW! Jag har iofs snårvinda men de är i stort sett lika.

Åker-/snårvindan är helt hopplöst bra på att snärja sig dit den inte får, tex så växer den genom mitt källarfönster... Finns någon liten springa i karmen som den krånglar sig in genom. Jag har även flera meter av den inuti snickarboden där den glatt kikar in varje år för att kolla läget. Nu hade ju just dessa ställen gått att hantera rätt enkelt genom att resolut rycka bort de plantorna varje vecka eller så men problemet är när de trasslar in sig i andra växter som man vill ha kvar. Min aroniahäck tex. Gjorde ett försök i våras att rensa häckstackarn som höll på att kvävas under en matta av vinda. Drog bort varenda ranka jag såg och grävde runt i jorden för att få med så mycket rötter som möjligt. Inte hjälpte det, det tog någon vecka eller så så var den nästan lika kvävd igen. Eftersom den slingrar sig runt det den växer på så är den jobbig att få bort då den i ett oövervakat ögonblick trasslar in sig helt hopplöst. Det går inte att få bort dem utan att skada växten de slingrat sig runt och de slingrar så hårt att de kväver växten de klättrar på förutom då att de lägger sig ovanpå och stjäl allt solljus. En utemöbel som stod på gräsmattan blev nästan helt överväxt när jag var borta i en vecka...
Varje jäkla planta kan ge 500 frön och rötterna går flera meter åt varje håll och varje liten rotbit kan göra en hel armada av nya plantor. Den är ett otyg hur vacker den än må vara. :(

När jag köpte mitt hus och gick en sväng i trädgården med min mamma så sa jag "Titta vilken fin blomma!" när jag fick syn på en åkervinda. Den måste du ta bort sa min mor vilket jag tyckte var helt onödigt, den var ju så fin! Idag, ett par år senare önskar jag verkligen att jag hade lyssnat på min mamma, de brukar ha rätt!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Ha! Du kan få precis så många plantor du vill av mig KoW! Jag har iofs snårvinda men de är i stort sett lika.
Hygglo! Kommer frampå hösten, men förvarnar naturligtvis.

Men vad vill du ha i stället? Lite Rölleka kanske? Det har vi gott om!
Närbild av gröna Rölleka-växter som växer tätt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dramatisk solnedgång över ett öppet fält med silhuetter av träd och färgsprakande himmel i september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klockan 21.00 hade vi 18 grader varmt härnere.. :x och det är mitten av september!
Ville bara tala om det :)

PS - dagens solnedgång..
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Helt magisk bild Snigla - man blir ju helt hänförd! :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Helt magisk bild Snigla - man blir ju helt hänförd! :)
I'm a sucker för solnedgångar - och härhemma är de magnifico (vill visa bilder var och varannan dag, men inser att alla inte är lika knäppa som jag..) (y)

Därför jag aldrig får nått gjort i trädgården på kvällskvisten..

Haha..
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Äpplen samlade i korgar och trälåda på veranda, redo för mustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ska det plockas äpplen.. nu vankas äppelmust och cidertillverkning (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Till vår största solnedgångssucker med hälsningar från västkusten.

Solnedgång över havet med silhuetter av land och en båt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(nej, det blev inget gjort i trädgården idag :))
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Äppelmos pressas i en fruktpress över en hink, med texten "Pressa pressa... träningsvärk!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mustning pågår (mer i min tråd).. jästen har vaknat :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Lilla Kivik? :D
 
Man börjar undra..

Idag blev det drygt 10 L äppelmust gjord här.. (som inte ska bli cider, bara go'dricka) (y)
Lite i kylen å, lite i frysen.. och lite i magen ;)
 
M
Hemmakatten skrev:
Vi prenumererar sedan 10år på tidningen "Åter". Enligt citat " En tidning med praktiska artiklar om självhushållning: odling och djurhållning till husbehov, ekologiskt byggande och boende, hantverk, alternativ ekonomi och energi, att ta till vara mat, osv."

Inte för att vi nånsin kommer att byta syllen på en timmerstuga eller garva ett fårskinn utan för att tidningen inspirerar och upplyser om vad som faktiskt går att göra som enskild person. Många tips har vi fått genom åren, allt ifrån att anlägga örtträdgård, ta hand om och förvara och mjölksyra grönsaker, tillverka egna ostar till att rimma sin egen julskinka. 4 nummer per år, 30:- kronor per nummer (på ekologiskt papper förstås! :)) En charmig tidning med en upplaga på +5000 prenumeranter, de behöver (förstås) alltid nya prenumeranter, så pröva på att läsa ett nummer eller två.
De har även ett forum som heter alternativ.nu med många läsvärda trådar.
Det här var ju ett grymt tips! 30:-/nummer á 36 sidor låter ju som ett fynd faktiskt!
 
harry73
Ser ut att vara en trevlig tidning. Tack för tipset :)
 
Skördat äpplen, planerat rosor mm.
Och friserat äppelträd och klippt ner döda delar av plommonträden.
Och dessutom funderat på hur man får fart på päronträdet - vi har haft 3 päron sammanlagt de senaste åren. Ska kanske beskäras det också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.