Hej,

Vi har 2 kattor och de hoppar så gott som alltid upp på diskbänken och köksbordet nattetid. Jag har hört att ett effektivt sätt att få dem att sluta hoppa upp på ytor där man inte vill ha dem är att lägga dubbelhäftande tejp? Det är dock ganska stora områden så jag funderar på om det finns större ark som man kan dra av tejpskyddet och sen lägga dem upp och ner över ytorna? Ex något i stil med detta :

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek...nnor-och-kritor/Stora-notislappar-2000036440/

Kanske finns det billigare lösningar? Hur löser ni problemet?
 
Stäng dörrarna till köket (om du har några) tror jag är effektivast.
Skulle själv inte komma på tanken att ha någon form av tejp för att mina katter inte skulle få gå upp på diskbänk / bord.
Mina katter dricker gärna vatten på diskbänken och har en vattenskål där / mitt fel då jag ställde en där då våran hund drack upp deras vatten , och nu när hunden är avlivad fortsätter dom att dricka vatten där oavsett att jag har provat med vattenskål på golvet.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Ni kan ju inte hålla på att lägga fram dubbelhäftande tejp varje kväll.
Lås in katterna i tvättstugan eller liknade okänsligt utrymme.

Annars gillar katter värme, och att sitta högt upp så de har utsikt. Kanske går att göra iordning en plats som de gillar ännu bättre än köksbord och diskbänk.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Sätt dit musfällor. Då lär de sig snabbt att det inte är roligt att vara där. Det har fungerat för mig.
Och innan alla skriker att jag är en djurplågare så har jag ALDRIG varit med om att en katt har fastnat i en musfälla. De vittjar musfällor som är avsedda för möss på ätbart om de får chansen.
Jag har gjort fällan lite slappare någon gång med.
 
Någon gav mig rådet att smeta ner diskbänken med matolja då katter inte gillar att smutsa ner tassarna.

Det var då det sämsta råd någon kan komma på. Och jag gick på det :banghead:

Fick hela bostade full av små olje-spår ...
 
  • Gilla
Reyhn och 17 till
  • Laddar…
D09
yonna skrev:
Någon gav mig rådet att smeta ner diskbänken med matolja då katter inte gillar att smutsa ner tassarna.

Det var då det sämsta råd någon kan komma på. Och jag gick på det :banghead:

Fick hela bostade full av små olje-spår ...
😁😁😁😁😁😂😂😂😂😂
 
  • Gilla
KarroZoo och 3 till
  • Laddar…
Har också katter och testade efter tips med vanlig tejp där jag klippte till småbitar som jag lade på bänkskivan med fästytan uppåt. Jodå, visst funkade det bra - blev väckt mitt i natten av två katter sura som bara den som skakade tassarna och försökte dra av tejpen och sedan spang lite fram och tillbaka för att tejpen skulle lossna. Tog några dagar innan de förlät mig och kort efter var de åter uppe igen på natten. Men det är inte alla katter som går upp - min gråa katthona Mimmi håller sig av någon anledning sig borta från diskbänken, sitter hellre på stolen bredvid och kollar läget.
Jag nöjer mig numera att de håller sig till golvet i köket när jag är hemma och diskbänken är oftast tom på vältbara saker när jag inte är hemma.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Eller sätta gångjärn på diskbänken och kortändan av bordet så man fäller upp dem om natten. :D
 
Häfta fast bokplast med klistret uppåt på en skiva och lägg dit på kvällen.
Om nu klister hjälper.

Protte
 
Ta 2"-3 nätter och håll dig vaken i sovrummet med blomsprutan redo. När du hör att de hoppar upp på diskbänk eller bord så attackerar du med blomsprutan. Efter 2-3 nätter har de lärt sig att du ALLTID har koll och är redo, då kommer de sluta.
 
Bakplåtspapper på köksbänken, den är väldigt hal, katten får inget grepp o dunsar i golvet igen.
 
  • Gilla
Micke_Schonning och 1 till
  • Laddar…
Det finns någon rörelseaktiverad luftsprej som heter petsafe ssscat, kanske kan funka.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Bakplåtspapper på köksbänken, den är väldigt hal, katten får inget grepp o dunsar i golvet igen.
Och resultatet blir ev. en skadad katt.:thumbdown:
 
Förvara kattmat och kattgodis på annan plats i huset om d går..? Kanske även ha matskålar på annan plats? De känner matdoft genom påsen och de har koll på var deras goda finns - så att de är där är ett tecken på att de letar gott att äta ☺️ Så då letar de kring det andra stället istället..
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Micro skrev:
Och resultatet blir ev. en skadad katt.:thumbdown:
Den katt som inte vänder sig i luften och landar på fötterna vid ett fall från en köksbänk finns inte... ;)

Har för övrigt lite svårt att förstå varför så många inte accepterar TS önskan om att katterna inte ska vara på diskbänk och matbord. Är uppvuxen med katter och de var aldrig på diskbänk eller matbord, visserligen sov de ute nattetid men de visste var de fick vara inomhus.

Å andra sidan har jag svårt för innekatter, känns onaturligt för sådana härliga djur. Men det är en annan historia. ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.