Är det inte större risk att ventilen börjar läcka då? ;)
 
Hej, nej, det smarta är att det är en motor med en arm som drar ventilhandtaget till stängt eller öppet. Det värsta som kan hända är att den inte stänger, vilket skulle vara samma som att inte ha någon alls. :)
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Vi har Nexa mottagare i bostadshuset, i ett gårdshus en bit bort, i ett växthus och utomhus. Bland annat sitter några bakom en rostfri vägg i köket och styr 5 av kökets 6 sektioner. (På bilden har vi tagit bort en del av den rostfria väggen för att ansluta en Nexa Bridge). Dessutom har vi solfilm i alla rutor och gårdshuset har ett stort plåttak som dödar nästan alla radiosignaler. Dvs. ganska svåra förhållanden. Vår gamla Nexa Gateway hade ofta svårt att nå alla mottagare så vi använde en Nexa räckviddsförlängare som inte alltid hjälpte. För ett par veckor sedan köpte jag en Nexa Bridge genom utbytesprogrammet. Jag satte in den och den var så mycket enklare att installera än Gatewayen. Kontakten med enheterna var betydligt bättre än med Nexa Gateway även utan räckviddsförlängare. Dock missade även den ibland den mottagare dom satt allra sämst till. Då fick ja se att det fanns en Nexa Bridge+ med antenner. Jag bad vår elektriker att köpa hem en. Nu är den installerad och den får kontakt även med den mottagare som sitter allra sämst till. Vad jag kan uppleva är att antennerna gör en del skillnad när förhållande är riktigt dåliga. Men jag gjorde ett misstag som tog några timmar av onödigt felsökande. När jag bytte från Bridge till Bridge+ fick den inte kontakt med några mottagare. Jag flyttade centralenheten, rensade minnen, bytte konto, flyttade routern från Nexa Brdidge osv men inget hjälpte. Men efter att frågat supporten om hjälp insåg jag att jag inte hade rensat alla mottagare på rätt sätt. Att den först Nexa Bridge fungerade berodde på att det fanns plats kvar i mottagarna. Jag hade blandat ihop sättet att tömma mottgarna med i Nexasystemet med hur vi gör det i vårt ljudsystem där vi bara håller in knappen i 10 sekunder så är det klart. I Nexa måste man kvittera med en tryckning till. Efter det tog det inte lång stund att ansluta både Bridge och alla fjärrkontroller (en per rum) till de första 16 mottagarna som är grunden i systemet och att göra några scenarios och scheman. Nexa Bridge systemet är så otroligt mycket bättre än motsvarande Nexa Gateway. Appen är enklare både när man installerar och när man använder den till vardags. Nu är det roligare att bygga på med fler funktioner.
 
  • Rostfritt kök med borttagen väggpanel som exponerar installationen av en Nexa Bridge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumt! z-wave hänge sig mellan 10min-1h.
Uppdaterade till 3,8beta men appen ville nergradra igen så gjorde det och vipps första gången sendan jag köpte den så var z-wave uppe även dagen efter!!
Nu upplever jag att Z-wave funkar lite bättre men dör fortfarande men med längre mellanrum. MEN! Nu har 433mhz börjat jävlas istället!
 
Hej Anders, vad vill du få sagt? Mvh
 
Att han är glad med sin bridge+. Det kan vi väl bjuda på?
 
Skysodan skrev:
Att han är glad med sin bridge+. Det kan vi väl bjuda på?
Jag är intresserad av hur pass stor skillnad det är på räckvidd på bridgen vs bridge +.
Har tidigare tellstick med extra antenn och den räcker till belysningen på altanen samt garaget utan problem, tyvärr gör inte bridgen det.
Det tråkiga är att man inte kan koppla till en extern antenn.
Har någon öppnat upp bridgen för att se hur den är byggd?
Som jag förstått det så går inte bridge + antenner heller att byta ut 😞
 
Ni som kör 3.8 beta. Hänger den sig stup i kvarten också? Börjar ledsna rätt ordentligt på det i 3.2 :(
 
Redigerat:
Tycker det är lite skumt att så många har olika problem. Vad jag förstår så är det bara 1 kille som ligger bakom appen och mjukvaran, så förstår att det kommer ta tid att få bridgen bra.

När de gäller B och B+ fick jag svaret från Nexa att det är knappt märkbar skillnad mellan modellerna i räckvidd. Men om det är så, då kan man ju fundera varför man inte höll sig till 1 Bridge. Jag tror att B+ har en märkbar skillnad.
 
P
znobben skrev:
Tycker det är lite skumt att så många har olika problem. Vad jag förstår så är det bara 1 kille som ligger bakom appen och mjukvaran, så förstår att det kommer ta tid att få bridgen bra.
Det är just det jag också börjar bli orolig för. Om det bara är en kille som ska utveckla Bridgen och båda apparna så känns det som om man kommer få vänta bra länge innan alla funktioner man är ute efter kommer att finnas. Är väl en vecka sen Androidappen släpptes och jag hade väl nästan inbillat mig att en uppdatering på den skulle vara ute vid det här laget.
 
Peter Öjergren skrev:
Det är just det jag också börjar bli orolig för. Om det bara är en kille som ska utveckla Bridgen och båda apparna så känns det som om man kommer få vänta bra länge innan alla funktioner man är ute efter kommer att finnas. Är väl en vecka sen Androidappen släpptes och jag hade väl nästan inbillat mig att en uppdatering på den skulle vara ute vid det här laget.
Sebastian som sköter denna utveckling har jag fullt förtroende för, han utvecklade innan TellEvent (programvara till tillstick) ett sjukt mycket bättre alternativ än telldus egna. Men visst blir man frustrerad över de problem som finns. Min hänger sig ngn gång per dag och nu senast så ville den uppdatera, men efter detta har den samma nr fortfarande men nu kan jag inte ansluta lokalt till bridgen längre. Håller verkligen tummarna för att dessa problem "endast" är mjukvarubaserade.
 
Har också fullt förtroende för Sebastian, han är nog mer frustrerad än vi, samt att jag antar han är sjukt överbelastad, övertygat på att Bridgen kommer vara bra och vi alla nöjda.
 
Hej på er,
någon som fått Fibaro dörr/fönster sensor att fungera med Bridgen?
 
archen skrev:
Hej på er,
någon som fått Fibaro dörr/fönster sensor att fungera med Bridgen?
Jag har Fibaro FGK-101 i mitt system och det funkar fint
 
Intressant! Min rapporteras som stängd jämt. Enligt manualen så skall även sensorn blinka till när den ändrar state men det händer heller aldrig. Lämnade tillbaka den första sensorn pga detta men den andra nya är exakt likadan, känns väldigt långsökt att jag skulle fått två defekta enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.