Nej, man köper en SUV för att man vill kunna ta sig fram säkert även på gropiga dåliga vägar.
Och för att man inte vill lägga sig ner i bilsätena, och knappt kunna ta sig upp och ur bilen igen.

Ja, jag vet, det är säkert ett åldersfenomen :p
 
Som bonus blr man skitig å byxbenen när man stiger ur. ☹️
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En suv kanske inte går in på höjden istället:screwy: slår i taket
 
Orientexpressen
Bygg över hela nedfarten till ett jättegarage = problemet löst : )
Eller bygg ett nytt friliggande garage bredvid huset.
Om inte, så köp en Ford modell A, en T går också bra eller en grålle om du vill känna vinden i håret. Bättre markfrigång kan du inte få, drar visserligen lite mera i bensin, men bra mycket roligare att köra. Man kommer ju fram överallt.
 
raveper skrev:
En suv kanske inte går in på höjden istället:screwy: slår i taket
Det är nog ingen fara.
Min CR-V når mig bara upp till hakan, ca 1,7 m hög.

Förresten, varför är många av er så negativa mot bekväma, praktiska bilar?
Måste en bil se ut som en väl använd tvål, som P.C. Jersild så träffande skrev en gång :D

PS
Jag gjorde lumpen en gång för länge sedan samtidigt/tillsammans med P.C. uppe i Östersund.
Han var en kul kille, som lyckades dansa om kull TVn för ett par tjejer i gänget.
Läs hans böcker!
 
Redigerat:
Sälj bilen, köp häst. Ungarna kommer älska dig.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Hyr en Festool-maskin med diamanskiva och dammsugare. Dammar i princip inte. Youtuba så får du se hur sanbbt det går att slipa samt hur lite det dammar.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, man köper en SUV för att man vill kunna ta sig fram säkert även på gropiga dåliga vägar.
Och för att man inte vill lägga sig ner i bilsätena, och knappt kunna ta sig upp och ur bilen igen.

Ja, jag vet, det är säkert ett åldersfenomen :p
....och för att när jag idag ska köpa 500 meter trallvirke till farsan så behöver jag inte lasta av det knappa ton ställningsmaterial som redan ligger på släpet, om jag inte vill.
 
Backa... Skaffa backkamera så är det ännu lättare... Tidigare körde jag in i alla fickor när jag parkerade, nuförtiden backar jag in.. Jävligt skönt när man ska åka att bara kunna köra iväg utan att behöva vrida nacken ur led..
 
Tommy.... Backkameran funkar både när man backar in på en ruta, och när man backar ut.....:)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Varför denna höga kant in i garaget när du har avloppsränna precis utanför? Den sväljer ju hur mycket regn och smält snö som helst när den går över hela portbredden. Som jag ser det har du två alternativ. 1. hyra en betongslip och slipa ner kanten i garaget ett par cm vilket inte torde vara något problem då golvet med all säkerhet är 12-15 cm tjockt och armeringen ska ligga ungefär i mitten av det. 2. Ställa bilen där den står på fotona och sedan sänka den rad plattor som är där bakhjulen står och raden bakom dem 1-1,5 cm så bör du klara att köra in bilen utan att det tar i.
 
Ja ditt problem är ju garagefartens hyfsade lutning och att det är en snarast direktövergång til plant inne i garaget. Detta i kombination med att nedfarten slutar aningen under garagenivå. Man kan tycka att det vore vettigt att göra en hyffsat snygg lösning som accepterar normala bilar som både backar och kör in framåt. Annars så är ju eventuellt försäljningsvärdet också påverkat.

Jag kan bara se två tekniska rimliga lösningar som dessutom nog kan bli snygga.
1) som nämnts, höj slutet av nedfarten så att den kommer i höjd med golvet. Du kanske tom kan låta garageporten gå ner i en smal fåra om du gjuter upp den fasade kanten på insidan. Däcken kan då rulla över denna.

2) ändra lutningen på nedfarten så att den är brantare i början och sedan planar ut, lite som en hängbro. Det mildrar den skarpa knicken på slutet.

Givetvis skall du måtta upp nedfart och alla höjder noga och rita innan du gör förändringar. Förslag 2 kan ju om man övergör skapa en ny knick tidigare i nedfarten ..
 
Höj infarten med ett träplankor och testa fram till en lagom höjd så det blir som ett litet trappsteg in för bilen till garaget.
Om det funkar så gör du det till en permanent lösning med valfri material
 
Marre666 skrev:
Varför inte bara sätta två små ramper så att det inte blir en puckel, så är allt löst. finns en mängd andra bra lösningar också, gjuta ut 2 klackar så att däcken rullar på dessa.mmmm

Man kan också montera ett snabbfäste så att man snabbt tar av och på hela fronten på bilen :)
Det finns en ännu enklare lösning, skaffa 2 st lagom tjocka betonplattor och lägg en liten bit framför garageporten, i respektive hjulspår, dvs. där däcken befinner sig när spoilern tar i garagegolvet, i ditt fall antaglien kant i kant med betongkanten mot avrinningsrännan. Det behövs förvånansvärt lite för att lösa problemet, 35 x 35 x 4 cm gråa betongplattor räcker alldeles säkert (och är tillräckligt låga för att knappt märkas när man kör över deras kanter). Fördelen med plattor på det sättet är att de inte stör vattenavrinning, går att justera i all oändlighet och är minimalt med arbete. Jag antar att ni i praktiken alltid ställer bilen på samma ställe inne i garaget. Man kan sedan också välja en röd, svart eller sjöstensplatta istället för att få det att se ut som ett accent-tillbehör istället, om man vill.

Så har jag gjort på min nerfart, eftersom problemet med hur man bygger lutningen om man både ska klara vattenavrinning och frigång för spoilern när man har brant lutning är svårt att klara av när man sätter igång och räknar på det. Eftersom gråa plattor färgmässigt smälter in i mitt fall så slutar man snabbt att tänka på dem, kan dock ha att gör med att miljön runt omkring är lite livligare - lite blomlådor bredvid som tar bort fokus kanske hjälper om man känner sig störd av det estetiska?
 
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
Ett enklare jobb, som jag tror någon skrev var att höja rännan. Eller flytta den närmare gatan. Då borde den komma högre upp och jämna ut faller? Eller skaffa ett galler, typ skrapgaller som jämnar ut överfarten och samtidigt släpper igenom regnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.