En annan lösning är att lägga en tryckinpregnerad list, som ram under gallret runt om i kanten. På så sätt lyfter det hela gallret ett par cm. Mät och prova med ett par girade provbitar
Ser kanske mindre "bracket" ut nu när ni har ett fint nytt garage.
 
dan_norstedt skrev:
Det behövs förvånansvärt lite för att lösa problemet, 35 x 35 x 4 cm gråa betongplattor räcker alldeles säkert (och är tillräckligt låga för att knappt märkas när man kör över deras kanter).
Njae, det är ju ungefär vad jag har i garaget för att veta när jag kört tillräckligt långt fram och det är dags att stanna. Så att man knappast märker dem, det tycker jag väl inte. Det är ju därför jag har dem! :)
 
Undrar om det är en bra ide att ge sig på betonggolvet med diamant.
Vinklar på golvet och kanske hamnar du i armeringsjärn. Aj, aj, det kan se ut som fan efteråt. Sen skall det målas och spacklas och därefter är det en evighetssaga som aldrig tar slut...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
claes@walmstedt.se skrev:
Ett enklare jobb, som jag tror någon skrev var att höja rännan. Eller flytta den närmare gatan. Då borde den komma högre upp och jämna ut faller? Eller skaffa ett galler, typ skrapgaller som jämnar ut överfarten och samtidigt släpper igenom regnet.
Skrapgaller är definitivt ett alternativ, fast en av mina poänger var att man inte behöver upphöjning över hela bredden utan bara där hjulen passerar. Så om man använder två små skrapgaller bör det bli enklare att få till det bra och inte störa intrycket så mycket. När man går kan man dessutom välja att gå bredvid denna konstruktion för bildäcken. Nackdelen med skrapgaller är att de är lättare än cement och troligen måste förankras för att inte riskera att slä upp när man passerar dess kant med däcket. Men om man lägger ner lite möda går det säkert att få det snyggare med ett egendesignat galler.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Backar man in i garaget så fyller man garaget med avgaser, nej, jag och frun kör nog in i fortsättningen också.

Protte
Eller så lär man sig backa och vips så är motorn endast igång 5-10 sekunder i garaget.

Och till TS, skruva/slit/klipp bort den lilla plastremsa som sticker ner under bilen så är det klart, om den tar i när du backar in. För backa in gör man.
 
Staffans2000
Det här var en rolig och ganska typisk Byggahustråd.
Trådskaperskan (för det är väl en dam) framställer ett problem som hon i nästa veva löser, för att därefter punktera sin egen lösning dvs. "det är jobbigt att backa in i garaget". Att det är jobbigare att backa in än ut övergår mitt förstånd, framförallt jämfört med de kreativa ideer som givits i den etthundratio inlägg långa tråd.

Sålunda, bästa trådskaperska -backa in.

Staffan
 
Redigerat:
D09
Häll ut dekorsten längs rännan 😇

Dränerade och fyller svackan och dammar inte 😉
 
Staffan2000 skrev:
Det här var en rolig och ganska typisk Byggahustråd.
Trådskaperskan (för det är väl en dam) framställer ett problem som hon i nästa veva löser, för att därefter punktera sin egen lösning dvs. "det är jobbigt att backa in i garaget". Att det är jobbigare att backa in än ut övergår mitt förstånd, framförallt jämfört med de kreativa ideer som givits i den etthundratio inlägg långa tråd.

Sålunda -bästa trådskaperska -backa in.

Staffan
Är det så konstigt att det är mindre bökigt att backa ut på en väg än in i ett trångt garage? Dessutom, som redan påpekats, så drar man in mer avgaser i garaget. Det jag reagerar mest över är varför du drar in TS (mitt) kön i frågeställningen. Som om det har något som helst med saken att göra?

Tack för din uppmaning dock! I väntan på en eventuellt permanent och bättre lösning så kör vi nog försiktigt in i garaget.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle allra först testa med att såga till lite virke el likn så det blir en upphöjning över rännan, mellan plattkanten på garaget och upp lite förbi rännan (dvs med smal kil den sista biten).
Och lägga detta just där hjulen rullar för att testa en tid.

Om detta sen visar sig fungera bra så är det dags att fundera på en mer permanent lösning.
Kanske att modifiera gallret över rännan.

Det ser ut som att ifall man får upp hjulen 3-4 cm så blir det bra mycket bättre.
 
gein skrev:
Är det så konstigt att det är mindre bökigt att backa ut på en väg än in i ett trångt garage? Dessutom, som redan påpekats, så drar man in mer avgaser i garaget. Det jag reagerar mest över är varför du drar in TS (mitt) kön i frågeställningen. Som om det har något som helst med saken att göra?
Redan i första raden i detta inlägg skriker det kvinna om dig ;) Har väl med att vi män lekt mer med våra bilar och därför "känner" dom bättre!!?

Det är såå mycket lättare att backa i trånga utrymmen än att köra framåt! Backspeglarna skvallrar ju klockrent och du kan köra centimeter från stolpar och väggar, det gör man inte när man kör framåt.

Har ni öppen planlösning mellan garage och tex. kök? Eller bor någon i garaget? Annars lär ni aldrig känna av om någon backar in i garaget eller kör in :banghead:
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Köp en självparkerande bil
 
Tokslut skrev:
Redan i första raden i detta inlägg skriker det kvinna om dig ;) Har väl med att vi män lekt mer med våra bilar och därför "känner" dom bättre!!?
Let me break it for you. Jag är man. Hur jävla irrelevant det än må vara. För mig är "backa in" inget annat än ett hackigt sätt att lösa problemet på. Men jag är tacksam för förslagen ändå! :)
 
Humoristisk bild med text som refererar till moderna könsrollsdebatter kring en scen från filmen Titanic.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solari och 6 till
  • Laddar…
gein skrev:
Let me break it for you. Jag är man. Hur jävla irrelevant det än må vara.
är det nu jag ska säga ingen regel utan undantag :surprised: ;)
 
Har sett en del på YouTube när folk ska backa in....

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.