Köp för allt i världen ingen suv, flytta hellre garaget. Backa in är ju den enklaste lösningen. Man kan ju lägga två korta stålramper som hjulen kan gå på så man kommer upp lite i det kritiska området.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Ursidae skrev:
Köp för allt i världen ingen suv, flytta hellre garaget. Backa in är ju den enklaste lösningen. Man kan ju lägga två korta stålramper som hjulen kan gå på så man kommer upp lite i det kritiska området.
Hehe, hellre flytta garaget än en SUV säger du? :)
 
Vi har alla saker vi brinner för 😊
 
Kan du lossa syllen från garagegolvet och gjuta upp med 15cm betong till? Och på så sätt höja hela garaget. Då kan du sedan höja avrinningskanalen och justera lutningen på rampen.

Fixa det nu. Annars kommer du att störa dig på det resten av tiden du bor där.
 
Det är lite arbetskrävande, men kan du inte ändra nerfarten så den är brantare i början och planar ut närmare garaget så bilen inte äntrar garaget i så brant vinkel?

För övrigt håller jag inte alls med MathiasS om bilars frigångshöjd, men det förtjänar en egen tråd :D
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B
lägg någon form av spår där däcken går som är någon tum hög, ett par tryckte brädor, bara för att testa. det måste ju inte vara avrinning hela sträckan, så länge vattnet rinner runt ev brädor.

problemet är ju inte golvet i garaget, det är ju att rännan och plattorna är för lågt...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Svart sportbil med rörlig röd ljussignal framtill på mörk bakgrund, logotyp för Knight Rider överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Bilbyte är det enda rätta.

Jag föreslår att vi byter bilar. Jag tar din Hynda och du tar min Jeep. Det blir dubbel glädje - min fru blir nöjd och du kommer in i garaget (och får nöjet att reta gallfeber på alla miljömuppar, det är en viktig stafettpinne vi alla måste bära en bit).
 
  • Gilla
Campar och 2 till
  • Laddar…
Det gallret finns väl i en tjock version av gjutjärn och lägga om några plattor.

Protte
 
Jag säger som "alla" andra, byt till en bil med högre markfrigång, en "SUV".

Du kommer inte att ångra dig!

Stolt ägare till en Honda CR-V (y)
 
Eller en sportbil med ett hjul i varje hörn utan överhäng? :)
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
Att bara köra sakta över kanten låter ju plötsligt som ett helt orimligt förslag bland alla dessa bra lösningar.

Flytta garaget
Köpa större bil
Köpa mindre bil
Slipa sönder garagegolvet.
Bygga om hela uppfarten.
 
  • Gilla
andyv och 11 till
  • Laddar…
Ser nu att vi missat att ge förslag på det allra mest uppenbara: - sälj bilen! :D
 
Finns det folk som har bilen i garaget? Var förvarar sådana människor sina verktyg??

Skämt åsido, nu vet jag inte exakt hur nedre spoilern på din bil är "konstruerad", men oftast så är det ju bara en lackerad plastbit. Kolla om det finns andra varianter av spoiler till bilen och eventuellt byt. Tror att det är en, i sammanhanget, billig lösning. Dock inte så billig som att köra sakta eller backa in i garaget. Själv backar jag alltid in i parkeringsfickor, just för att det blir så mycket enklare att komma ut!
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Alt1: Den avfasningen du har i garaget, ta bort den. Lägg på betong så den blir plan. Sedan får du lägga om uppfarten (iaf den främre delen) så att plattsättningen kommer högre upp och i nivå med garaget! (Då funkar fortfarande garageporten)

Alt2: slipa ner garagegolvet, inte nödvändigtvis hela. Men iaf så du får en "ramp", eller ett fall på garagegolvet som därmed minskar vinkeln mellan garagegolv och plattsättning.

Och det enklaste alternativet: BACKA IN! Eller ställ bilen på utsidan och använd garaget till annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.