Får extremt kort räckvidd med en Nexa Fjärr och när jag försöker parkoppla en väggbrytare måste bridgen vara extremt nära. Uppskattar att avståndet för funktion inte är mycket mer än runt 5 meter.
Någon annan som upplevt samma sak? Nästan så att man börjar undra om det är HW-fel. Skicka 433Mhz fungerar däremot fint med OK räckvidd,
 
RTFM ;) Nejdå. Men lägg till knappen som en nexa enhet uppe till höger. Sen kan du para ihop enheter
 
emanuelj skrev:
Får extremt kort räckvidd med en Nexa Fjärr och när jag försöker parkoppla en väggbrytare måste bridgen vara extremt nära. Uppskattar att avståndet för funktion inte är mycket mer än runt 5 meter.
Någon annan som upplevt samma sak? Nästan så att man börjar undra om det är HW-fel. Skicka 433Mhz fungerar däremot fint med OK räckvidd,
Har du wifi routern nära bridgen? Det tipset fick jag. Tycker det blev bättre av det. Sen verkade röckvidden vid parning vara sämre än efter
 
Grejat runt och kan konstatera att räckvidden på fjärren inte är riktigt så illa som det först verkade.
Min Nexa WT-1 vill dock inte fungera bra, den har otroligt dålig räckvidd. Någon som kör med en sådan?
Fungerar fint att para ihop den med en on/off-brytare i en annan del av huset nära Bridgen, men mot Bridgen måste man nästa stå och rikta den mot för att den uppfatta signalen. Testat att byta batteri utan bättring...
 
Någon mer som har problem med att Z-wave kopplas ner hela tiden??
Startar man om bridgen så funkar Z-wave igen ca 10min-1h sen dör allt igen o.s.v. 433mhz funkar fortfarande hela tiden!
Är rätt säker på att det är HW problem, därför undrar jag om någon mer har samma problem?
Kör ca 10-12 Fibaro enheter!
 
Ludde g skrev:
Någon mer som har problem med att Z-wave kopplas ner hela tiden??
Startar man om bridgen så funkar Z-wave igen ca 10min-1h sen dör allt igen o.s.v. 433mhz funkar fortfarande hela tiden!
Är rätt säker på att det är HW problem, därför undrar jag om någon mer har samma problem?
Kör ca 10-12 Fibaro enheter!
Jag upplever liknande problem, men med ett större tidsspann skulle jag säga, har rapporterat till Nexa att den verkar "hänga" sig, gör likadant du så dom får upp ögonen för problemet...
 
Ludde g skrev:
Någon mer som har problem med att Z-wave kopplas ner hela tiden??
Startar man om bridgen så funkar Z-wave igen ca 10min-1h sen dör allt igen o.s.v. 433mhz funkar fortfarande hela tiden!
Är rätt säker på att det är HW problem, därför undrar jag om någon mer har samma problem?
Kör ca 10-12 Fibaro enheter!
Ja, som jag skrivit tidigare i tråden så verkar z-wave gå långsammare och trögare. Märkte tex. att det blev en fördröjning på minuter innan en z-wave enhet slog till efter att den triggades via appen vilket då även gör att appen inte registrerar feedback från enheten. Även räckvidden känns tveksamm efter ett tag då enheter som har rapporterat status slutar att registreras i bridgen till en omstart är gjord.
 
TeroM skrev:
Ja, som jag skrivit tidigare i tråden så verkar z-wave gå långsammare och trögare. Märkte tex. att det blev en fördröjning på minuter innan en z-wave enhet slog till efter att den triggades via appen vilket då även gör att appen inte registrerar feedback från enheten. Även räckvidden känns tveksamm efter ett tag då enheter som har rapporterat status slutar att registreras i bridgen till en omstart är gjord.

Exakt samma för mig med sensorer som slutar rapportera tills jag startat om.
Jag har även problem med att den "när den tar emot i händelseloggen" ofta inte tar emot bekräftelsen på att enheten tagit emot kommandot, syns alltså bara ett kommando när det borde vara 2
 
Redigerat:
Daniel Nordborg skrev:
Jag upplever liknande problem, men med ett större tidsspann skulle jag säga, har rapporterat till Nexa att den verkar "hänga" sig, gör likadant du så dom får upp ögonen för problemet...
Jag tror att alla som har mjuk- eller hårdvaruproblem när det gäller Bridgen ska höra av sig till Nexa support som Daniel Nordborg skriver, så de blir medvetna om problemen eftersom de läser nog inte allt som skrivs här?! Vi kan hålla på att dryfta problem och eventuella lösningar i all oändlighet men jag tror att många av de problem vi tar upp måste förr eller senare lösas av Nexa själva då det är "barnsjukdomar" gällande Bridgen (trots att de haft så länge på sig att köra allt i test) :confused:

http://support.nexa.se/hc/sv/requests/new
 
Fick sedan igår vara med i nexas test panel för beta-versionen av den kommande uppdatering av appen. Ska bli spännande att de hur detta fungerar. Dock så löste det inte mina problem med att jag inte kan styra min utrustning lokalt utan internet. Är hela tiden uppkopplad mot molnet.
 
Så om du koppar bort bridgen från routern slutar den att funka? Låter inte som appen är boven då
 
Nä då hade felet varit hos mig 😂
Jag har bridgen kopplad i routern och fimpar internet via gristrynet väggen.



Skysodan skrev:
Så om du koppar bort bridgen från routern slutar den att funka? Låter inte som appen är boven då
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Ja såklart:) menade det.
 
Någon som provat att motorstyra något ?
Enligt Nexa ska det gå att ha en viss motorstyrning på bridge, framkom dock inte med vilken produkt.
 
Jag har Popps motsvarighet "kina no name" shut of ventil för vatten och gas. När Fibaros vatten lekage sensor indikerar vatten så stänger ventilen av vattnet. Kvaliten är nog den samma som Pop men kostade ca 800kr. Tror denna ventil bara skall gå tillfälligt. Att använda den ett par gånger per dag är nog inget jag rekomenderar. Samma kommer jag använda med gas detektor för att stänga av gas till huset, då jag har gas uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.