D
hehe :D det är dock inte jag som lagt upp bilden :D vi får se hur vi gör. det har skjutits lite på ;)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Hur går det här då? :)
 
D
det går framåt :D vi har dragit nya rör till en fläktkonvektor och jag har börjat planera för uppregling av väggar i bastun.

husets sockel är numera målad och vi har gjort höstfint i trädgården, så gott som det går.

kommer uppdateringar så fort första regeln i bastun är satt.

jag lärde mig lite rördragning. fick låna verktyg att bocka med av rörmokaren. måste säga att det var väldigt smidigt med klämringskopplingar och kopparrör! (Y)
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
D
Fläktkonvektor fixad. Element borttaget och putsat bakom.

Installerad fläktkonvektor på en vägg med vita kakelplattor och synliga rör, samt en renoverad väggyta utan kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete där ett element tagits bort och väggen bakom har putsats i förberedelse för bastubygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastun blir knappt 2 kvm. Ska knåpa lite på utvändig beklädnad och hur jag ska sätta lavar för att få mest utrymme.
 
D
Frågan är hur fallgjutningen ska möta regelverket (stålskenor med träreglar i. Eller ska jag mura ett skift leca som jag gjuter fallet mot och sedan ställer reglarna på? Kommer köra weber 318 för fallet mot spygatten
 
D
smidigaste vore ju att gjuta fall och sen klinker på det och sen skruva fast golvskenan mot klinkret. sen någon fog mellan golvskenan och klinkret för att inte vattnet ska rinna in mellan och torka långsamt.

hur brukar man göra? :)
 
D
3 alternativ som jag ser det:

1. regla först, sen gjuta fall, sen klinker
2. gjuta fall, regla och sen klinker
3. gjuta fall, klinker sen regla.

ju mer jag tänker på det så känns 2an rimligast. men behöver ju få tätt i skarven mellan stålskenan och slipsatsen+klinkret?
 
Limma med Tec 7. Tätar riktigt bra med 👍
 
D
nu har jag iaf gjutit fall. fallet blev bra. körde mellan 1-2 cm/m på hela ytan. stämde bra när jag kolla.

gjorde en övergång mot där glasdörren ska va, så jag kan möta bastuklinkret med klinkret som ligger utanför.

kan tyckas lite tokigt, men jag har en annan golvbrunn i närheten som hela rummet lutar mot (förutom bastun då).

kunde ha planerats bättre med andra ord :D tur att det är i källarn ;)

Nyutgjuten betongyta i ett hörnrum med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är lite orolig för att det inte ska fästa mot golvet, tyckte inte riktigt jag fick till konsistensen. den skulle vara "jordfuktig", svårt att veta vad som menas :D men det blev lite fuktigt/smuligt och när jag tog det i handen formades det rätt bra.

blev ju inte lika bra blandning som betong dock.

noterat att jag aldrig mer ska blanda med borrmaskin o visp iaf, trots att det står på säckarna att man kan det. får köpa en sån där maskinblandare eller en tombola nästa gån det ska gjutas.
 
D
tittade lite i webers produktdatablad och såg den här bilden:

Grovbetong runt en golvbrunn under installation, med synlig smulighet och arbetsverktyg.

ser rätt smuligt ut där med. så jag tror jag klarar mig :D
 
D
i stort sett så funkar det såhär:

vattnet som hamnar på bastugolvet rinner ner i golvbrunnen i bastun.

om det kommer väldigt mycket vatten i bastun eller om det kommer vatten precis vid dörren så kommer det rinna mot den andra golvbrunnen.

Tror knappast vi kommer ha vatten i bastun, mer än typ om man vrider ur nån väldigt blöta badbyxor eller något, och då finns det ju en duschkabin i närheten eller kan man göra det direkt över spygatten.

men det var bra träning att sätta in och hellre en extra golvbrunn än en för lite :D

man kanske vill spola av lavarna nån gång (lär inte hända)
 
D
kommer försöka hinna med att lägga klinker och sätta ut stålskenor i helgen.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
Iaf klippt skenorna.

Ett hörn av ett rum under renovering med exponerad betongvägg och klippta metallskenor på ett delvis kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
har fått upp lite reglar nu. kör med lite luftspalt mot yttervägg. sen när jag isolerar lägger jag ståltrådar så att isoleringen inte nuddar väggen.

skenorna skruvar jag fast i golvet med plugg i klinkerfogarna. kommer sen lägga hårdfog mellan klinker och golvskena. det är egentligen sak samma om det blir tätt där eller inte, har ju ändå inget tätskikt och fukt som kommer nerifrån hela tiden.
 
D
det blir vitvaxad asppanel på insidan och någon panel på utsidan :) aggregatet blir harvia cilindro eller snarlikt runt "pelaraggregat".

får köra en 80-dörr i glas. funderar på om vi ska köra klarglas eller bronsglas.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.