erik832995 skrev:
Ett annat problem är hur den följer guiden hem , den grenslar kabeln . Går i sina egna hjulspår , ska ju inte göra så . Korridorbredden är inte inställd på 0 . Har dragit kabeln nära hinder på höger sida för att få max utrymme till vänster,
när den grenslar kabeln så slår den i ett buskstöd , stoppar ,vänder och börjar om . Kan enkelt flytta buske eller kabel men varför går den grensle istället för i sin korridor ? Vill ju inte ha hjulspår .Erik
Automatisk passagehantering aktiverad och korridorbredd satt till max?
 
Kan inte hitta automatisk passagehantering i menyn , en 330 uppdaterad till 430 så det stämmer inte riktigt med sökvägar enligt cd-skivan (330)
 
Kan garantera att det är omöjligt att dra isär en skarv som är lödad och förseglad via krympslang med lim som länkats ovan. Det tar bara någon minut att göra en dylik skarv, kostnad max en femma om man har lämplig lödkolv och material.

Men är det bara någon enstaka skarv man ska göra så är det nog billigare att köra med de skarvsystem som hänvisas till.
 
Harald Blåtumme skrev:
Kan garantera att det är omöjligt att dra isär en skarv som är lödad och förseglad via krympslang med lim som länkats ovan. Det tar bara någon minut att göra en dylik skarv, kostnad max en femma om man har lämplig lödkolv och material.

Men är det bara någon enstaka skarv man ska göra så är det nog billigare att köra med de skarvsystem som hänvisas till.
Bara att dra ut kanske 50 meter förlängningssladd för att få ström till lödkolven gör att det låter som en riktigt jobbig idé jämfört med att använda de billiga och smidiga 3M-skarvarna som följer med klipparen. Jag förstår inte heller hur dessa skulle kunna släppa, förutsatt att man tryckt ihop dem ordentligt. För mig funkar de klockrent, så jag förstår inte varför man ska krångla till det med andra lösningar.
 
erik832995 skrev:
Kan inte hitta automatisk passagehantering i menyn , en 330 uppdaterad till 430 så det stämmer inte riktigt med sökvägar enligt cd-skivan (330)
Automatisk passagehantering ligger numera under avancerat i den dolda menyn. Håll in 0 någon sekund så för du en ny ikon i menyn:)
 
Har förstått det som att trädgårdsform Komplex skulle passa riktigt bra . Ska i huvudsak innebära att klipparen går saktare . Kan tyvärr inte ändra till det då valet är borttaget på 430 , som min är uppdaterad till . Eller ?
Är det kanske neddatering till 330 jag borde göra ? Vad gör den ena programvaran bättre än den andra ?
Erik
 
erik832995 skrev:
Har förstått det som att trädgårdsform Komplex skulle passa riktigt bra . Ska i huvudsak innebära att klipparen går saktare . Kan tyvärr inte ändra till det då valet är borttaget på 430 , som min är uppdaterad till . Eller ?
Är det kanske neddatering till 330 jag borde göra ? Vad gör den ena programvaran bättre än den andra ?
Erik
Nejdå, trädgårdsform finns också i dolda menyn. Alla val finns kvar, det är bara annorlunda paketerat i den senaste mjukvaran.
 
Redigerat:
:) Tackar ! Var idag i tlf.kontakt med liljeqvist ,trevligt bemötande ,de kunde inte svara på detta angående guiden så han ville prata med hq och återkomma . Han ringde tillbaka efter en stund , hq sa att om guiden har dålig kontakt kan det bli såhär . Har grönt ljus på laddstation, ingen skarv längs guiden . Något sätt att kolla detta bättre ?
På eftermiddan var jag till en lokal åf. Killen där viste inte så han gick bakom för att fråga en tekniker , äterkom och frågade om det fanns ngn trång passage i trädgårn . Hur bred är en "trång passage" då undrade jag då,inget svar .
Ca2,5 m brett 6m långt på ett ställe , Nej då går det inte ,klipparen känner det och väljer då att alltid grensla guiden .
Hoppas han hade fel . Erik
 
Man skulle ju kunna Ohm mäta kablarna för att se om det är mer motstånd genom guiden slingan jämfört mot begränsningskabeln. Det går ju även testa att sätta guidekablen på något av begränsningskablenskontakter på laddstationen för att se om lampan blinkar blått istället. Annars kanske en kalibrering av guidekablarna kan göra nytta. Ska finnas någonstans i menyn. Är guideslingan väldigt lång med returen i begränsningskabeln inräknad så kanske det kan bli så här. Är väl Max 400m vill jag minnas.
 
erik832995 skrev:
Ca2,5 m brett 6m långt på ett ställe , Nej då går det inte ,klipparen känner det och väljer då att alltid grensla guiden .
Hoppas han hade fel . Erik
Det har jag mycket snävare på flera ställen och enda gången den går grensle är när det smalnar av till 60 cm mellan begränsningsslingorna.
 
Har själv en passage som är som smalast ca 1.40 -1.50 bred och 4,5m lång.
Denna smala passage ligger i en backe som pendlar 40-45% lutning.

Passagen är totalt ca 8m där resten breddas löpande till 3m.

Ibland så går denna 330X rakt ut och ibland rakt upp, men upp så går den ofta på skår sidled.

När GPSs inkopplas automatiskt så klipper den allt både upp och ned och sidledes tills den är klar.

Hanterar denna passage mycket bra.
Kan ändå tilläggas att när passagen förra sommaren 2015 var 1.30m i backen så tog det längre tid att klara denna passage på uppvägen, lät ändra detta i år till 1.40 och hanteringen blev betydligt bättre.

Vad jag fick veta när installationen gjordes av ÅF så är max 800 m kantkabel godkänd
 
erik832995 skrev:
:) Tackar ! Var idag i tlf.kontakt med liljeqvist ,trevligt bemötande ,de kunde inte svara på detta angående guiden så han ville prata med hq och återkomma . Han ringde tillbaka efter en stund , hq sa att om guiden har dålig kontakt kan det bli såhär . Har grönt ljus på laddstation, ingen skarv längs guiden . Något sätt att kolla detta bättre ?
På eftermiddan var jag till en lokal åf. Killen där viste inte så han gick bakom för att fråga en tekniker , äterkom och frågade om det fanns ngn trång passage i trädgårn . Hur bred är en "trång passage" då undrade jag då,inget svar .
Ca2,5 m brett 6m långt på ett ställe , Nej då går det inte ,klipparen känner det och väljer då att alltid grensla guiden .
Hoppas han hade fel . Erik
Inte ens med mina 80cm så går min 430x gränsle, nästan men ändå inte
 
erik832995 skrev:
[...] Hur bred är en "trång passage" då undrade jag då,inget svar .
Ca2,5 m brett 6m långt på ett ställe , Nej då går det inte ,klipparen känner det och väljer då att alltid grensla guiden .
Hoppas han hade fel . Erik
Märkligt. Jag har också en passage som är cirka 4 meter med bara 60 cm mellan trådarna. Ingen guide går genom passagen. Fungerar finfint med min 420.

Jag blev dock tvungen att ställa ner korridorbredden när den ska följa slingan hem till 0-1 för att den ska kunna hitta ut.
 
Har kört en 330x hela sommaren nu. Enda stoppen har varit för fallfrukt. Väldigt nöjd hittills. Men par saker har jag funderat på:

Vad är er erfarenhet av klipparens förmåga att "lära om" om man utökar eller ändrar i installationen? Vi första start så kilade den ju ikring fullständigt planlöst i några dagar för att sedan bli bättre och bättre på att beta av områden systematiskt, inklusive alla små prång och skrymslen. Men det känns som om den har svårare med småytor i de delar jag lagt till senare. Kanske löser sig med tiden, eller är det bara att återställa GPS-karta för att få någon ordning på detta beteende?

Vädertimer och ojämt växande gräs är jag inte heller helt nöjd med. Största delen av min gräsmatta är mager och skuggad av flera träd, men en annan större yta är nysådd f.d. åker där gräset växer som bara den. Tyvärr verkar vädertimern ta fasta på tillväxten i de magraste områdena och strunta i att de nysådda blir väldigt långa. Har någon liknande erfarenhet och vad gjorde ni i så fall åt det?
 
Vädertimern bad Husqvarnas ÅF att aldrig sätta på.

Som han sa så är det bara skit med detta och kunderna kliar sig i huvudet.

Bäst hade varit att aldrig erbjuda detta.

Ingen ide att nollställa GPS-kartan, tar bara längre tid att bygga upp den igen.

Har själv gjort en del förändringar och även då fått några mindre fickor som skall klippas.

Detta klipps ändå, men det tar lite tid att lära sig detta till fullo.
Inget att oroa sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.