Om delar av jordhögen ligger på er mark och ni är säkra på detta kan ni ju alltid gräva undan några dm och platta till så jorden ligger fast och det finns möjlighet att underhålla staketet. Känns inte som att det är värt att stångas mer med den tjurskallen till granne. Meddela bara vad ni tänker göra och ta sedan varsin spade och kör. Om ni bor nära Nacka/Värmdö hjälper jag gärna till mot några kalla öl.... ;)
 
Ingper skrev:
Du skriver "mitt staket". Men står det precis i tomtgräns är det (teoretiskt sett) bådas, oavsett vem som satt upp det. Därför är det väsentligt för vidare resonemang att du är 110% säker på var tomtgränsen går och att staketet står helt på din tomt utefter sträckan med jordvallen för att det skall vara "ditt" staket.

OM det står i tomtgräns kan grannen motivera att just staketet (då halva är "deras") förhindrar att jordmassorna rasar ner på....din tomt. Och det kan t.o.m. vara helt ok att resonera så, och grannen har då sett till att dennes jordmassor inte kan rasa in på din tomt. Först när staketet ger vika och jorden rasar in blir det grannens verkliga problem.

Du har skrivit "vid tomtgräns" och använt ord som "antar". Det är väldigt väsenligt var det är placerat relativt tomtgräns - just på denna sträcka, så ta reda på det. Tråkigt att dra på stort artilleri och sedan stå där med byxorna neddragna.....

Sedan ser det ut att ha blivit rätt mycket växtlighet med rötter som binder jorden genom åren, så rasrisken nu kanske inte är så stor även om staketet ger sig ? Svårt att se på bilden då den inte är från din sida.
Det är inte alls är så att om staketet står i tomtgräns så är det bägges. Det kan till och med stå på grannens tomt och fortfarande vara TS ägodel.

Och även om det skulle vara så att staketet är en gemensam ägodel, så är det inte så att den ena sidan tillhör den ena grannen och den andra tillhör den andra, och var och en kan göra med sin sida så som den behagar. Hela staketet är i så fall en gemensam egendom och den ena har inte rätt att på eget bevåg påverka staketet så att det flyttas, skadas eller riskerar gå sönder.
 
thomasx skrev:
Det är inte alls är så att om staketet står i tomtgräns så är det bägges. Det kan till och med stå på grannens tomt och fortfarande vara TS ägodel.

Och även om det skulle vara så att staketet är en gemensam ägodel, så är det inte så att den ena sidan tillhör den ena grannen och den andra tillhör den andra, och var och en kan göra med sin sida så som den behagar. Hela staketet är i så fall en gemensam egendom och den ena har inte rätt att på eget bevåg påverka staketet så att det flyttas, skadas eller riskerar gå sönder.
Jag ansåg bara att TS bör kolla upp placeringen noga relativt tomtgräns innan TS säkert skriver "mitt staket", då tidigare inlägg antyder att det inte är helt säkert (då staketet dessutom verkar ha stått där innan TS ägde huset).

Sedan har staketet - vad vi vet - ännu varken flyttats, skadats eller gått sönder trots att jordvallen funnits där i många år. Men att det - om det händer - blir ett problem för grannen skrev jag ju....

Men att placeringen relativt tomtgräns är väsentlig att klargöra innan TS går vidare med någonting - oavsett vad - kan nog även du hålla med om, eller hur....;)
 
Redigerat:
D
annerborn skrev:
Jag skulle då "hänga ut grannen" utan att han är här och kan framföra sin bild.

Jag kan bara säga att jag har försökt prata med min granne, men det går inte. Därför undrar jag om vi kan återgå till sakfrågan och diskutera OM jag har några möjligheter att rädda mitt staket från att mosas av grannens schaktmassor och HUR jag i så fall bör gå till väga.
Grejen är ju att vi ändå i detta ärende bara får din bild av det hela. Eftersom det är en konflikt det är frågan om, så får vi ju försöka bilda oss en uppfattning och försöka se på fallet från bådas perspektiv, trots att vi bara får ditt. Om jag då hade varit grannen, så hade jag tyckt att vallen var bra mycket snyggare än staketet och att du börjar bråka om det flera år efter fullbordat faktum, precis på samma sätt som du började bråka om en ombyggnad av garaget efter flera år gör att jag skulle få uppfattningen att du mest är ute efter att bråka.

Det är faktiskt inte så konstigt att det inte går att prata med din granne så som du har handlat tidigare. Du blev överkörd av både grannen och kommunen när det gällde garageombyggnaden så nu vill du försöka hitta ett annat angreppssätt?

Rent konkret om du verkligen är bekymrad om ditt staket så föreslår jag att du frågar grannen om du kan få gräva bort den delen av vallen som ligger an mot staketet för att sedan räta upp det, alternativt så flyttar du in staketet en halvmeter, eftersom du verkar osäker på om staketet står på din mark.
 
  • Gilla
Gulfxx och 1 till
  • Laddar…
Ingper skrev:
Jag ansåg bara att TS bör kolla upp placeringen noga relativt tomtgräns innan TS säkert skriver "mitt staket", då tidigare inlägg antyder att det inte är helt säkert (då staketet dessutom verkar ha stått där innan TS ägde huset).

Sedan har staketet - vad vi vet - ännu varken flyttats, skadats eller gått sönder trots att jordvallen funnits där i många år. Men att det - om det händer - blir ett problem för grannen skrev jag ju....

Men att placeringen relativt tomtgräns är väsentlig att klargöra innan TS går vidare med någonting - oavsett vad - kan nog även du hålla med om, eller hur....;)
Nu skrev du ju faktiskt att "OM det står i tomtgräns kan grannen motivera att just staketet (då halva är "deras") förhindrar att jordmassorna rasar ner på....din tomt. Och det kan t.o.m. vara helt ok att resonera så,"

Vad gäller staketets placering så är den oviktigt, givet att staketet tillhör TS, grannen har ingen rätt att göra åverkan på det ens om det hade stått på grannens tomt. It's the law.

Och vid närmare eftertanke är det inte bara en polisanmälan om skadegörelse som är aktuell, utan faktiskt även egenmäktigt förfarande. Då grannen tagit TS staket i besittning i egenskap av "jordstöd". Så får man inte göra.
 
thomasx skrev:
Vad gäller staketets placering så är den oviktigt, givet att staketet tillhör TS, grannen har ingen rätt att göra åverkan på det ens om det hade stått på grannens tomt. It's the law.

Och vid närmare eftertanke är det inte bara en polisanmälan om skadegörelse som är aktuell, utan faktiskt även egenmäktigt förfarande. Då grannen tagit TS staket i besittning i egenskap av "jordstöd". Så får man inte göra.
Jo, men det var ju just det - givet att staketet tillhör TS, vilket ju faktiskt inte är helt utrett.
Sedan kan man faktiskt ha full rätt att ta bort saker som andra/grannen byggt, planterat eller placerat på den ens egna tomt, oavsett om du skriver "It's the law" att man inte får.

Jag vet. Min framlidne granne trodde en gång i tiden i ett snarlikt fall precis som du skriver att "it's the law", men när det prövades av rättsinstans fick denne fel så det bara small om det.
Samma rättsinstans prövade också just det där med "vems" något var som stod i tomtgräns, och även om tidigare ägare till grannens hus en gång byggt staketet i tomgräns, så kunde de senare inte göra anspråk på det då de inte brytt sig om underhållet på många år utan låtit andra grannen (=mig) ta hand om det. Tänker dock inte inveckla diskussionen mer, för det gagnar inte TS.

Mitt budskap är bara helt enkelt - ta reda på exakt var tomtgränsen är innan man förutsätter saker. För det kan ha väldigt stor betydelse.

Likaså skall man agera utifrån att i bakhuvudet veta att lagen inte är så enkel att saker är så svarta och vita som man själv (och "panelen" på ett forum som detta) kan tro. Att man också kan ha svårt att i sin irritation se helheten och alla aspekter som en utomstående enkelt ser. Och glöm inte att vissa strider helt enkelt inte är värda att ta, och inte minst - det krävs två parter för en konflikt.

Jag säger inte att du skall lägga dig ner och acceptera, inte alls ! Men du får bara en chans att dra på stort artilleri, och OM man skall göra det måste det vara väl förberett. Annars bör man låta bli.....
 
Redigerat:
harry73
Jag tycker inte att vi ska börja diskutera om båten får stå där eller inte. Jag kan tänka mig att man kan hitta rätt så många bilder av min tomt där samma bil står på samma plats. Det betyder inte att jag inte använder bilen och att den står där hela tiden. Samma sak borde kunna gälla för TS båttrailer.

Jag tycker att grannens jordvall ser rätt så bra ut från grannens sida och jag förstår att han vill ha kvar den, och eftersom vallen från din sida skyms av staketet ser det inte heller så förfärligt ut.
Så då känns det framförallt att problemet ligger i att jordvallen ligger och trycker mot staketet och att du är rätt att staketet går sönder pga vallen, och det är förståeligt och ett helt rimligt antagande.

Det första du nu borde göra är att ta reda på var tomtgränsen ligger. Hitta gränsrör och spänn ett snöre mellan dom.
Efter det vet du vilken del av problemområdet du själv kan påverka och var du behöver samarbeta med grannen.

Efter det kan du bestämma om du flyttar staketet, så att den står tydlig på din tomt, om du höjer staketet, så att den hamnar igen över marknivå eller om du tar bort den jorden som har fallit på din sida av tomtgränsen.

Kom gärna med återkoppling om hur det gick för dig.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Båten stod ju rätt ok ändå såg jag nu på nya bilden .
 
Den där vallen var knappast ny i April 2010 heller. Min gissning är att den i nuläget är över 8 år gammal. Vilket innebär att saken är preskriberad. Det ligger därmed inte längre i kommunens intresse.

Om en byggnad eller dylikt faller eller tränger in på grannens tomt är det snarast ett polis eller försäkringsärende.
 
Dialog är nog tyvärr utesluten. Jag har har försökt det tidigare, men mötts av kalla handen, förolämpningar och hot.
Då är det dags att gå myndighetsvägen. Stå på dig, ger du den personlighetstypen ett finger så tar de hela handen.
 
AG A skrev:
Den där vallen var knappast ny i April 2010 heller. Min gissning är att den i nuläget är över 8 år gammal. Vilket innebär att saken är preskriberad. Det ligger därmed inte längre i kommunens intresse.

Om en byggnad eller dylikt faller eller tränger in på grannens tomt är det snarast ett polis eller försäkringsärende.
Det är väl 10 år som gäller?
 
Tidslinjen ser ut ungefär såhär:

2007: Vi flyttar in. Grannen bygger om garage till uthyreslägenhet.

20??: Grannen gör stenläggning och lägger schaktmassor mot staketet.

20??: Jag ser att grannen planterar växter på schaktmassorna och inser att han inte tänker ta bort massorna som ligger mot staketet. Jag påpekar då att staketet kanske tar skada av jordvallen. Grannen tycker att jag skall ta bort staketet för att det är snyggare med jordvall.

20??: Jag och grannen blir oense om hans uthyresverksamhet:

https://www.byggahus.se/forum/bygglov/145634-granne-bygger-uthyrningsdel.html?perpage=15#post2544595

Jag försökte i det längsta att lösa detta grannar emellan, men tvingades till slut kontakta kommunen och be dem lösa vår tvist. Det slutade med att grannen fick lägga ner sin uthyresverksamhet, men att han fick bygglov i efterskott för ny entre och nytt fönster. Jag har accepterat kommunens beslut, men vidare dialog med grannen är givetvis utesluten.

2016: Staketet har med åren bågnat mer och mer och jag känner att det är dags att fixa till det. Jag inser att det troligtvis blir jag som får stå för fixandet av staketet, men tycker egentligen att det är grannen som skall fixa staketet som hans schaktmassor förstört. Jag ställer därför frågan här i forumet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är väl 10 år som gäller?
Jag vet bara att det är 8 år i min kommun. Det kan skilja mellan olika kommuner, vet ej.

Det skulle dock vara intressant att höra hur gammal jordvallen är.
 
D09
Lite OT och med det inte det du frågar efter men.

Vad sägs om att fylla på med jord från ditt håll och plantera thujor.

Låter som ni båda skulle må bäst av att inte se varandra :)
 
  • Gilla
Jumos och 5 till
  • Laddar…
harry73
Jag älskar lösningar som trappar ner konflikten. Det finns redan för många förslag som trappar upp konflikten
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.