Ta först och främst reda på var gränsen går som nämnts många gånger i tråden, kan ju vara lite av en överraskning åt båda hållen. Vad ska man kunna göra i såna här fall om man inte ens har kontroll över den grundläggande saken, ja tjafsa in absurdum kanske ungefär som i denna typen trådar. Varför reta upp sig själv och andra i en för alla negativ ganska utsiktslös konflikt, med åtminstone gränsen klar går det ju att agera lite i någon mening.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för alla engagerade svar!

Jag ska nu ta till mig alla visdomsord och försöka rädda mitt staket, samtidigt som jag trappar ner (snarare än trappar upp) konflikten med min granne. Det blir en utmaning att bita i.

Hare gott så hör jag av mig när jag är klar.

:)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle nog ha tagit bort staketet och gjort en fin vall upp mot hans kant. Det finns ingen anledning till att bråka om detta. Vem vet det kanske kan bli en början på en ny vänskap genom att du ger upp din rätt. ( Även om det han har gjort är tveksamt )
 
Ja det verkar klurigt det här i och med det gått några år. Dock kan man ju konstatera att grannen verkar vara en märklig typ som gör ett sånt här tilltag utan att prata med grannen på andra sidan staketet. Otroligt respektlöst och ger mig en signal om att denne är totalt ointresserad av att hålla en god grannsämja. Ibland kan sådant här dock ske av misstag/tankeförvirring, men då borde ett påpekande av den andra granne resultera i en konstruktiv diskussion där man antingen enas om en ny design på denna gränsdel, eller att massorna försvinner bums. Det går ju självklart inte att göra som grannen att fylla upp mot staketet (som lär ruttna bort om något år) och sen komma med några löjliga förslag om att bygga staketet uppe på vallen. Åter igen, oerhört respektlöst.

Hur går man då framåt. Ja jag skulle inte rekommendera att spela toffelhjälte och försöka bli kompis med denne människa. Utan den enklaste vägen är nog kommunen, och ger det ingenting ja då finns det nog inte så mycket mer som går att göra mer än att från din sida spika upp lite tryckt virke som håller jorden på plats. Det är ju trots allt ett staket och jag gissar att du inte är intresserad av att se vad som sker på andra sidan. Sen är det bara att låtsas som det regnar när du ser grannen. Har själv varit med om märkliga tilltag från grannar och det är intressant hur olika man kan se på detta med tomtgränser och vad man kan göra där och när man *bör* fråga grannen på andra sidan om dennes åsikt. Ofta behöver man ju inte grannens godkännande om det inte sker i den omedelbara gränsen, men det är en trevlig gest att i alla fall informera om något bygge så att grannen kan få ställa frågor, brukar ofta bli bättre än om man bara "kör på".

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.