"Staketet som skiljer våra tomter åt" känns som en något luddig formulering från din sida. Vems är staketet? (Framförallt: på vems tomt står staketet?)
Är det grannens staket som står på tomtgräns kan jag inte tänka mig något annat än att han får göra vad han vill. (Såklart framtill dagen då massorna börjar rasa in på din tomt, då kan jag inte tänka mig något annat än att det finns en rättslig process att driva.)

Är det däremot ditt staket som står inne på din tomt så borde det finnas möjlighet att driva något om skadegörelse eller liknande.

Är det ert gemensamma staket tycker jag grunden borde vara samma som att det var ditt, då borde det ha stor betydelse vad ni avtalat när ni satte upp staketet. (Även om det var muntligt så gäller det - i teorin iallafall)

(För den som inte förstod det är jag en tvättäkta tyckare utan några formella juridiska kunskaper)



Avslutningsvis lite provocerande tyckande:
Har grannen godkänt bygglovet för ditt cirkustält så kanske det borde finnas någon goodwill att ta av och att föra en dialog?
 
LAnsgar skrev:
"Staketet som skiljer våra tomter åt" känns som en något luddig formulering från din sida. Vems är staketet? (Framförallt: på vems tomt står staketet?)
Staketet står vid tomtgränsen och jag antar att det är mitt då det viker av och följer min tomtgräns mot gatan

LAnsgar skrev:
Avslutningsvis lite provocerande tyckande:
Har grannen godkänt bygglovet för ditt cirkustält så kanske det borde finnas någon goodwill att ta av och att föra en dialog?
Cirkustältet är i verkligheten en mindre motorbåt som stod där tillfälligt, men den är borta.

Dialog är nog tyvärr utesluten. Jag har har försökt det tidigare, men mötts av kalla handen, förolämpningar och hot.
 
harry73
annerborn skrev:
Dialog är nog tyvärr utesluten. Jag har har försökt det tidigare, men mötts av kalla handen, förolämpningar och hot.
Då är jordhögen inte ditt största problem men det är grannen i allmänhet.

Det viktigaste nu är att du ska värna om din hälsa. Grannbråk är inget att leka med. Du ska därför inte bråka om saker som inte är viktig för dig eller som du ändå inte kan vinna. Alternativt kan det vara en ide att flytta.

Hur viktig staketet och jordhögen är för dig, får du bestämma själv, men börja med att hitta eller staka ut tomtgränsen (finns tomtpinnar?) och agera därefter. Inte omöjligt att staketet står på grannens tomt eller långt inne på din tomt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
annerborn skrev:
Nej, det stämmer. Det var några år sedan.
Varför vänta med att reagera???
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Många som påpekar att man inte får ändra markhöjderna utan bygglov men det tål att påpekas att det gäller inom stadsplanerat område. Utanför får man ändra marknivåer utan bygglov. (men att döma av bilden så ser det väl ut att vara stadsplanerat område)

Vad man däremot inte får göra är att deponera schaktmassor på annans mark. Jag skulle vilja påstå att det är samma sak även om han har lagt dom intill tomtgränsen med sådan rasvinkel att dom sedan eroderar ned på din tomt till följd av väder och vind.
Och staketet, i den mån det är ditt och står på din tomt, är definitivt en fråga om skadegörelse eller liknande.
 
Det är mycket växtlighet i den där vallen.. undrar faktiskt hur många år "några" är..
 
Snigla skrev:
Det är mycket växtlighet i den där vallen.. undrar faktiskt hur många år "några" är..
"Träden" stod där redan innan jordmassorna kom dit
 
nissenhj skrev:
Varför vänta med att reagera???
Först för att man hoppas att grannen skall komma till sans och inse att han bör ta bort massorna, sedan för att man väntar på att kommunen skall ta sig tid att svara på min lågprioriterade fråga, sedan för att man skall fundera på om det är värt att försämra grannsämjan ytterligare och nu slutligen för att man inte vet vad man har för möjligheter att få till någon ändring.
 
Redigerat:
annerborn skrev:
Cirkustältet är i verkligheten en mindre motorbåt som stod där tillfälligt, men den är borta.

Dialog är nog tyvärr utesluten. Jag har har försökt det tidigare, men mötts av kalla handen, förolämpningar och hot.
Samtidigt så är det ju bygglov som gäller om man har ett tält som är större än 15 kvadrat, lika så ska det ju godkännas av grannen om det är nära tomtgränsen oavsett storlek.
Så det kan ju mycket väl vara så att du provocerat grannen och då skiter han ju i ditt klagomål om du själv gör lite som du vill.
Det kan ju även upplevas som störande när grannar långtidsförvarar saker nära tomtgränsen.

Varför ska "vallen" bort? det borde ju räcka att han tar lite i kanten så det inte ligger mot staketet, du kanske tom kan fråga om det är ok att du tar bort lite i kanten så det inte ligger mot staketet.

Hade min granne kommit och sagt att nått "ska bort" som den inte har nått att säga om så skulle jag med bli på tvären.

Ställer mig tveksam till att grannen höjt mer än 50cm så det är ju frågan om man ens får rätt, bevisa hur det såg ut innan är ju inte helt enkelt.
 
Redigerat:
annerborn skrev:
"Träden" stod där redan innan jordmassorna kom dit
Sakfrågan som kan påverka utfallet är ju hur många år jordmassorna legat där? Inte vad som växer i dem.
Det är inte grannen som du bråkat om med ythyrningslägenheten som "jävlas" tillbaka?
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Att flytta staketet upp på jordvallen är klart den roligaste lösningen på det.

Men jag lider med dig i problemet med både folk som inte tar hänsyn eller bryr sig. Och myndigheter som inte utför det dom har skattepengarna till. Tyvärr har jag blivit drabbad av båda. Så vet vad du genomgår.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Tja, det finns väl i detta läget ingen anledning att inte vidta åtgärder parallellt.

Skicka som nämnts in en anmälan till kommunen angående ändring av markhöjd i tomtgräns. Skicka också in en anmälan till polisen om skadegörelse, så klart med ordentliga underlag osv. Åk gärna in till polisen och gör anmälan på plats så att du får prata med en polisman om det hela.

Du skriver att din granne bemöter dig med förolämpningar och hot, så jag förstår inte riktigt vad det är för grannsämja du också talar om. Under rådande omständigheter låter det som det finns all anledning för dig att författa ett vänligt men bestämt och formellt brev till din granne där du klart och tydligt anger att om inte nämnda jordhög har flyttats så att den inte påverkar ditt staket och din tomt senast datum dd/mm-yyyy så kommer du att anmäla ärendet till såväl kommunen som polisen, på kommunens inrådan. Risken är kanske uppenbar att det leder till fler hot, försök då spela in dem, men jag tror ändå att det är lika bra att informera grannen om detta. Någonstans måste han börja inse att han bör flytta sin jordhög. Får han lite tid på sig att inse det, kanske ett brev ifrån kommunen eller polisen är det som får honom att vidta åtgärd, istället för att det är det "första" han hör och som istället gör honom arg i det skedet.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Pumba skrev:
Samtidigt så är det ju bygglov som gäller om man har ett tält som är större än 15 kvadrat, lika så ska det ju godkännas av grannen om det är nära tomtgränsen oavsett storlek.
Så det kan ju mycket väl vara så att du provocerat grannen och då skiter han ju i ditt klagomål om du själv gör lite som du vill.
Det kan ju även upplevas som störande när grannar långtidsförvarar saker nära tomtgränsen.
.
När det gäller tillfälliga saker som ett "tält" över t ex en motorbåt krävs normalt inte bygglov. Och definitionen på "tillfälligt" kan vara säsongsknutet. Dvs så länge det är över vintern kan kommunen anse det är ok, men det får inte stå likadant på sommaren. Tror det finns liknande vad gäller uppställning av husvagnar och husbilar som förvaras på den egna tomten.

Nu kan det säkert skilja mellan kommuner, men denna "praxis" gäller t ex vår lokala båtklubb. Därför har jag kommit i kontakt med den. Täckställningar måste bort efter vinterförvaringen, annars blir de bygglovspliktiga då de inte är tillfälliga. Och definitionen på "byggnad" är enligt kommunen om den har tak, så genom att dra av presenningen från täckställningen över sommaren har en del kommit fram till att det inte längre är en sådan byggnad ;-).

Men säkerligen kan det reta många, även t ex TS granne. Fast det vet vi inget om.
 
Man skulle kunna diskutera länge kring subjektiva aspekter av detta ärende, som:

a.) om vallen är snyggare än staketet (vilket den kanske är på grannens sida, men definitivt inte på min)
b.) om grannen har rätt att göra hur han vill (för att jag tillfälligt hade en båt på min sida tomtgränsen)...
c.) ...eller om jag har mer rätt (för att grannen gjort både olagliga och andra enligt min mening väldigt omoraliska saker)

MEN det tror jag inte blir bra att göra i detta forum. Jag skulle då "hänga ut grannen" utan att han är här och kan framföra sin bild.

Jag kan bara säga att jag har försökt prata med min granne, men det går inte. Därför undrar jag om vi kan återgå till sakfrågan och diskutera OM jag har några möjligheter att rädda mitt staket från att mosas av grannens schaktmassor och HUR jag i så fall bör gå till väga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
annerborn skrev:
.....undrar jag om vi kan återgå till sakfrågan och diskutera om jag har några möjligheter att rädda mitt staket från att mosas av grannens schaktmassor och hur jag i så fall bör gå till väga.
Du skriver "mitt staket". Men står det precis i tomtgräns är det (teoretiskt sett) bådas, oavsett vem som satt upp det. Därför är det väsentligt för vidare resonemang att du är 110% säker på var tomtgränsen går och att staketet står helt på din tomt utefter sträckan med jordvallen för att det skall vara "ditt" staket.

OM det står i tomtgräns kan grannen motivera att just staketet (då halva är "deras") förhindrar att jordmassorna rasar ner på....din tomt. Och det kan t.o.m. vara helt ok att resonera så, och grannen har då sett till att dennes jordmassor inte kan rasa in på din tomt. Först när staketet ger vika och jorden rasar in blir det grannens verkliga problem.

Du har skrivit "vid tomtgräns" och använt ord som "antar". Det är väldigt väsenligt var det är placerat relativt tomtgräns - just på denna sträcka, så ta reda på det. Tråkigt att dra på stort artilleri och sedan stå där med byxorna neddragna.....

Sedan ser det ut att ha blivit rätt mycket växtlighet med rötter som binder jorden genom åren, så rasrisken nu kanske inte är så stor även om staketet ger sig ? Svårt att se på bilden då den inte är från din sida.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.