Hej!
Vår granne har byggt om en del av sitt garage och sin tvättstuga till en uthyrningslägenhet. En entredörr har tagits upp i väggen som vetter mot vår tomt. Denna vägg står ca 3 meter från tomtgränsen. Utanför entren har det byggts ett trädäck på ca 15kvm. Trädäcket är ca 50cm över markytan och slutar ca en meter från tomtgränsen.

Det som för ett tag sedan var grannens lunga "baksida" är numera hyresgästernas entre och uteplats, med insyn på både vår altan och i vårt vardagsrum.

Nu har jag två frågor:

1. Är det grannen gjort bygglovspliktigt?
2. Kan han göra det utan vårt medgivande?

mvh, Nicke
 
Det är helt klart bygglovspliktigt. Det beror på vad som står i detaljplanen om han måste ha ert medgivande, men troligen är det så.
 
Nja, 50cm över mark är väl ok utan bygglov? Man får bygga altan som är under 60cm till tomtgränsen såvitt jag förstått.

Att ändra användningsområde från garage till bodel kräver bygglov eller bygganmälan, vet inte vilket, men det kan grannen fått utan att ni känner till det. Samma sak med att slå upp en ytterdörr.

Inget av det som nämns är något som ni lär få yttra er om heller.
 
Redigerat:
injonil skrev:
Nja, 50cm över mark är väl ok utan bygglov? Man får bygga altan som är under 60cm till tomtgränsen såvitt jag förstått.

Att ändra användningsområde från garage till bodel kräver bygglov eller bygganmälan, vet inte vilket, men det kan grannen fått utan att ni känner till det. Samma sak med att slå upp en ytterdörr.

Inget av det som nämns är något som ni lär få yttra er om heller.
Där har du faktiskt fel, att bedriva uthyrning utav bostäder strider mot en detaljplan som reglerar Bostäder. Man får bara bedriva uthyrning utav bostäder om det är korrekt skrivit i detaljplanen alternativt man har fått ett bygglov. Har man fått ett bygglov som strider mot detaljplanen skall alltid grannar höras. De kommer att lyssna på din åsikt eftersom det troligtvis strider mot detaljplanen.

Sen att ändra från garage-> bostad kräver även det bygglov och där skall ni också bli hörda som sakägare.

//Anders
 
injonil: Håller inte med. TS har numera en bostad bara 3 meter från tomtgränsen. Det kanske kan godkännas, men inte utan att TS får yttra sig.
 
Byggnaden finns redan! Att den ligger nära tomtgränsen har ingen betydelse.
 
Ändrad användning är en bygglovspliktig åtgärd, efterssom den (med stor sannolikhet) strider mot detaljplanen så skall grannar höras. Nu antar jag att detaljplanen inte godkänner bygge så nära tomtgränsen, ofta finns det ju ett undantag för garage, så att just garage kan placeras nära gränsen.

Sedan är det iofs en annan femma att byggnadsnämnden kan köra över grannen, att höras som granne innebär inte att man har vetorätt.
 
Jo, haavard, hempularen, ni har nog rätt!
 
Då skall jag höra med kommunen vad de tycker i frågan.
 
harry73
Vad hände sen?
 
För att göra en riktigt lång historia kort;

Jo, det visade sig att grannens uthyresdel var otillåten uthyresverksamhet i ett svartbygge och att det skulle leda till "betydande sanktioner" för grannen ifall kommunen fick reda på vad han gjort.

Jag var noggrann med att i mina kontakter med kommunen inte ange vem grannen och jag var, då jag ser hellre att man löser sina "konflitkter" grannar emellan på ett konstruktivt sätt än att man anmäler varann i onödan.

Hade det varit så att uthyresverksamheten skett på ett snyggt sätt utan negativa konsekvenser för oss omkringboende hade jag nog inte gjort något mer åt detta, men så var inte fallet.

Jag försökte vid ett flertal tillfällen under de följande åren få till en dialog med grannen om detta, men möttes av kalla handen, förolämpningar och hot.

Till slut såg jag ingen annan utväg än att låta kommunen avgöra vem som hade "rätt" i våran meningsskiljaktighet. Jag förvarnade även grannen om detta, men det möttes bara av ytterligare hot.

Ärendet låg lågprioriterat hos kommunen i år, men så en dag var de och tittade på grannens uthyresverksamhet. Efter det fick hyresgästen flytta ut men grannen fick bygglov i efterhand för sin nya entre och sina nya fönster som vetter mot oss med argumenten att "Man får acceptera ökad insyn när man bor i tätbebyggt område och det där med att man inte får bygga närmare än X från tomgräns är en gammal regel som inte finns längre"
 
Det vore intressant om du kan beskriva grunderna för att stoppa uthyrningen, hur motiverade kommunen det?

Vi har i närområdet en villa som hyrs ut som "sovsal" för utländska hantverkare, varje kväll kommer det ca 10 bilar och 2 - 3 i varje bil.

Har även varit en del problem med att hyresgästerna antastat unga tjejer som går förbi.

Ägaren verkar driva minst 3 sådana här boenden. En närboende har forskat lite på djupet, det förefaller som ägaren drar in bortåt 100 000 i månaden svart.

Det kompliceras av att en person med samma (ovanliga) efternamn figurerat i pressen på senare tid i samband med synnerligen grova våldsbrott.
 
Jag tror grunden är att det står följande i detaljplanen:

"Högst en huvudbyggnad per tomt. Huvudbyggnad får endast innehålla en familjebostad...I garage/carport/förråd får bostad inte inredas"
 
Ok, det var alltså för att han hyrde ut en del som inte fick inredas?

Vid en snabb kontakt med stadsbyggnadskontoret här så såg de inget problem bygglovsmässigt, med att huset nu användes som bostad för 25 -30 personer, man kan inte se det som mer än en familj, så länge de inte har 30 kök osv.
 
hempularen skrev:
Det vore intressant om du kan beskriva grunderna för att stoppa uthyrningen, hur motiverade kommunen det?

Vi har i närområdet en villa som hyrs ut som "sovsal" för utländska hantverkare, varje kväll kommer det ca 10 bilar och 2 - 3 i varje bil.

Har även varit en del problem med att hyresgästerna antastat unga tjejer som går förbi.

Ägaren verkar driva minst 3 sådana här boenden. En närboende har forskat lite på djupet, det förefaller som ägaren drar in bortåt 100 000 i månaden svart.

Det kompliceras av att en person med samma (ovanliga) efternamn figurerat i pressen på senare tid i samband med synnerligen grova våldsbrott.
Effektivaste sättet är att informera skatteverket. Med flera villor är det uppenbart att det är näringsverksamhet. Sannolikt att det inte blir lika intressant om det ska skötas med bokföring och skatt.

PBL påverkar bara tillkomsten av bostäderna (placering och utformning). Vem eller hur många som du låter bo där sedan kan ingen ha några synpunkter alls om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.