Hmm enligt artikeln som en normal installation med FLVP + 100.000. Antar att han då tänker sig en Nibe F750 + installation, dvs ca 100.000. Så totalt 200.000kr. Om värmelagret måste läggas utanför grunden blir merkostnaden ytterligare 100.000kr, dvs som en normal 40cm tjock villagrund (bara cellplast).

BVP samt installation går väl på runt 80.000kr, så runt 120.000kr skulle energilagret plus solvärmesystemet kosta. Låter lite väl billigt. Hur många kW behöver solfångarna vara på för att hinna ladda hela markbädden? 6-8kW?
 
smurfen72 skrev:
Försökte komma i kontakt med uppfinnaren via mejl för att få lite mera info men dom svarar inte. Här finns ett till reportage om systemet värme lagret kostar ca 100000 kr att anlägga men totalen ska bli 100000 kr extra jämfört med en frånluft vp undrar hur dom räknat ? kanske därför dom inte svarar. [länk]
Eller så kanske det är för att det är söndag....

Om det kostar 100 papp att anlägga för en hel industrianläggning, där det dessutom inte utgör en del av grundläggningen för byggnaden, så låter det ju fullt rimligt att det vid ett bostadsbygge inte behöver bli någon merkostnad.
 
thomasx skrev:
Eller så kanske det är för att det är söndag....

Om det kostar 100 papp att anlägga för en hel industrianläggning, där det dessutom inte utgör en del av grundläggningen för byggnaden, så låter det ju fullt rimligt att det vid ett bostadsbygge inte behöver bli någon merkostnad.
Det står i artikeln att det kostar 100k extra mot en FLVP om du bygger lagret under plattan. SKall det byggas bredvid huset kostar det 100+100=200k.
 
thomasx skrev:
Eller så kanske det är för att det är söndag....

Om det kostar 100 papp att anlägga för en hel industrianläggning, där det dessutom inte utgör en del av grundläggningen för byggnaden, så låter det ju fullt rimligt att det vid ett bostadsbygge inte behöver bli någon merkostnad.
Söndag hela veckan i så fall för mejlet gick i väg förra helgen. Läs artikeln 100000 kr för en villa står det.
 
smurfen72 skrev:
Söndag hela veckan i så fall för mejlet gick i väg förra helgen. Läs artikeln 100000 kr för en villa står det.
Jag undrar fortfarande hur du räknat, men du vill ju inte svara på det heller...
 
Inte jag som räknar står 100000 kr i artikeln.
 
Men du skrev tidigare i tråden att du var insatt i det här och att deras siffror inte kunde stämma, så hur har DU räknat?
 
Jag skrev att jag var insatt i bergvärme vp och frågan togs upp du hävdade att det var pris skillnader mellan bergvärme vp och jordvärme vp och vart du hittade de olika priserna väntar vi fortfarande på svar på. Om du läser artikeln står det 100000 kr dyrare.
 
Jag konstaterar bara att du inte heller vill svara på hur du räknat.
 
Det är omöjligt att göra en seriös beräkning med de uppgifter vi har i dag. Man ser rätt snabbt att kostnaden för värmelager samt paneler och övrig utrustning som hör till överskrider kostnaden för en vanlig borra det måste väl ändå du också inse ?
 
  • Gilla
knauer
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Det är omöjligt att göra en seriös beräkning med de uppgifter vi har i dag. Man ser rätt snabbt att kostnaden för värmelager samt paneler och övrig utrustning som hör till överskrider kostnaden för en vanlig borra det måste väl ändå du också inse ?
Du skriver att det är omöjligt att göra en seriös beräkning med de uppgifter vi har idag. Ändå vet du med säkerhet att deras siffror inte stämmer. Det tycker jag är konstigt.

En borra kan variera en hel del i pris, liksom övriga delar i en bergvärmeinstallation kan göra, och vad som skiljer en i bergvärmeinstallation från en jordlagerinstallation är också en av de delar som vi inte har uppgifter på.

Samma sak så klart med jordlagret, att priset på det också kan variera beroende på omständigheterna.

Därför undrar jag så klart vad du har för uppgifter när du kan uttala dig så kategoriskt, och dessutom säger dig vara insatt, så då tror man ju att du har mer information.
 
Om man ska göra en beräkning måste man veta markförhållanden hur långt man måste köra sten mjölet samt massorna man gräver bort man måste naturligtvis även veta energibehovet på huset nu skiljer inte priset på en bergvärme installation så mycket om energibehovet är lite större men visst 20000 kr kan det säkert diffa. Om du läser tex här https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/Artiklar/2015/mars/Spara-energi-med-sasongslagrad-sol/ så står det att markvärmelagret kostar ca 100000 kr att anlägga det är ca 450 ton sten mjöl som det ska göras plats för och transporteras dit och har man inte samma kontakter som du har så kostar det mera än 1500 per lass.
På en bergvärme installation har man oftast 1 slang som går ner i borran med en svetsad u böj nere så slangen kommer upp igen och på så sätt värms brine av borran. Vid ett markvärma lager eller jordvärme installation har man en slang som grävs ner i marken eller värme lagret och på så sätt tar upp energin därifrån. Nu tar vi det här en gång till så du kanske hänger med i det här fallet har dom en bergvärme/jordvärme pump kopplad mot ett värmelager med vent återvinning till brine och solpaneler som laddar marklagret hänger du med ? Om vi nu tar och klipper brine slangarna till vp och kopplar dom till en vanlig borra. Vi tar alltså bort marklagret solpanelerna värmeväxlarna växelventiler acktank samt styrning för grejerna och ersätter med en borra du tror inte att det blir en lägre kostnad att installera då ? behövs det verkligen räknas mera för att du ska inse att marklagret blir dyrare att installera. Däremot kommer ingen bergvärme installation ha scop på 8. Sen står det i artikeln att det går att kyla genom att köra vp baklänges och visst funkar det men drivströmen kostar en del men det finns nått som brukar kallas frikyla och som har väldigt låg energiförbrukning och som funkar utmärkt mot en vanlig borra.
 
  • Gilla
knauer
  • Laddar…
Enligt deras flödes schema använder dom en Nibe 1145 med tillbehörskort från Nibe som styr en shunt. Det är i princip samma vp som jag har kopplad mot en borra fast min är en Nibe 1245. I flödes schemat är inte vent återvinningen med så hur dom löst det är en gåta med så varm brine är det svårt att återvinna så mycket men en del ger det och det uppfyller säkert BBR vilket kan vara skälet till återvinning.
 
En sak som jag funderade över: Är värmelagret verkligen isolerat? Tittar man på de bilder som de har på sin hemsida så verkar det inte direkt vara nån isolering utan man lägger ut slingor på marken som man sen dumpar stenmjöl över?

http://ases.me/photo_gallery/default.html


Tittar man i deras presentation (sidan 10) så verkar det bara vara en grop som man fyllt med stenmjöl och sen ställt huset på?

http://ases.me/PDF/ASES_Presentation_2014-11.pdf

Det är också intressant att de i sina jämförelser bara jämför med frånluftsvärmepump. Då systemet är mer likt jordvärme så hade det ju varit mer intressant att jämföra med jordvärmepump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.