Skonummer:
Worx ska ändå vara en av de effektivare klipparna beroende på att den har två sensorer i nosen för trådavkänning.
Hur många timmar klipper du per vecka?
 
Skonummer, för 400 kvadrat låt den gå ett par timmar per dag mån-fre (ca ett pass) gärna tidig eftermiddag när gräsmattan torkat till så blir det bra klippresultat mycket snabbt. Att den går över samma plättar flera gånger är som sagt självklart för slumpklippare. Visst det tar ju litet extra lång tid men klipparen är så tyst att det inte bör spela någon roll för de flesta. Glöm inte att slänga på litet gödning då och då, gör susen på en gammal trist gräsmatta när man skaffat robot.

Svärmor har en snarlik modell från förra året, WG796E och den håller styr på 1200 kvadratmeter gräs i tre zoner dock får den köra flera pass per dag såklart. En och annan liten oklippt tuva kan förekomma ibland hos henne men helhetsintrycket är typ välskött parkgräsmatta om man inte är inne i en ihållande regnperiod där den inte har chans att klippa ofta nog.
__
PS. En väldigt praktisk kompletterande grunka för att fixa till kantklippningen och ev irriterande tuvor och plättar som inte roboten når är en liten batteriklippare. Finns skitbilliga på tex Biltema för ca 1600 spänn, betydligt mer komfortabelt än att köra med trimmer eller gamla bensinklipparen enligt min mening.
 
Redigerat:
Jag köpte en WORX Landroid L WG797E (2000 kvadrat) i början av juni. Fungerar alldeles utmärkt efter lite justeringar av tråden. Zonklippning, som tydligen har varit ett problem, fungerar.

Erfarenheter jag kan dela med mig är:
- Hårda föremål bör tråden ligga 40 cm ifrån, annars slår den emot när den vänder. (45 cm enligt instruktion)
- Där det inte gör något om den hänger över kanten när den vänder räcker 30 cm.
- Den klipper 15-20 cm utanför tråden.
- "Runda av" skarpa och trånga hörn lite. Det finns en liten risk att den vänder fel och hamnar utanför tråden annars.
- Hårda saker nära tråden bör trådas in. Finns annars en risk att den slår emot, backar, och hamnar utanför tråden.

Det enda jag funderar på är att den ett par gånger i veckan knallar rúnt tråden och tillbaka till laddstationen, utan att klippa något. Enda anledningen jag kan komma på är att den vill hålla rätt på trådens längd och mäter den. Någon som vet? (Har inte orkat plöja igenom alla 43 sidorna)
 
Återkommer lite senare med fler synpunkter. Men uppskattar ingalunda mtp stöld- samt åskrisk att ha maskinen stående utomhus dygnet runt (för jobbigt plocka in och ut den flertalet veckodygn) alternativt klippandes när man är borta. Och detta är ju uppenbart mer eller mindre ett krav mht den HELT hjärndöda styrningen...

PS!
Höll så när på att haffa en öststatare/zig i juli förra året. Satt och datorjobbade i villan när entrédörrens (den var låst) handtag plötsligt gick ner och upp. Jag undrade vad f@n var detta och blev misstänksam så jag smög iväg till altansidan och fick då syn på en liten figur med ryggsäck och bakvänd keps på väg in genom den öppna garagedörren...

PS!
Är det någon här som stöldskyddsmärkt mackapären? Isf hurdå?
 
Redigerat:
Skonummer skrev:
Modellen styrs ju helt vettlöst enligt s.k. random walk vilket innebär den multiklipper samma ytor oräkneliga gånger för alltmedan många oklippta tuvor/områden lämnas helt i fred. Känns alltså som om den måste vara igång VÄLDIGT många timmar för att ens matta skall bli genomklippt.
Tro mig, jag hade samma fundering när jag premiärkörde min i våras men ta det lugnt, gräsmattan kommer bli riktigt fint klippt om du ger roboten några extratimmar/dag i början.
 
Har nu kört den ca 5-6 ggr på samma yta och den lämnar fortfarande alltför många oklippta småområden. Algoritmen i fw vad gäller utgångsvinklar utifrån påträffande av begränsningslinan alternativt hinder måste helt enkelt modifieras. Dessa vinklar MÅSTE imho få en klart ökad variation för att man skall få hela arean klippt inom rimlig tid.

Som det är fnv kommer Li-batteriet att ta slut och behöva bytas alltför snabbt - samt man får såklart en onödigt stor elräkning map uppladdning.
 
Redigerat:
Skonummer: som sagt de allra flesta robotar kör efter ett slumpmönster. Enda jag känner till som försöker köra efter något som liknar hur man kanske själv försöker klippa - dvs systematiskt - är Bosch Indego. Men jag har väldigt begränsad kunskap om alternativen.

Bara att beklaga att din robot inte uppfyller dina förväntningar om hur du trodde den skulle bete sig. Jag tror mycket av dina bekymmer kommer av att du hade föreställt dig att man skulle kunna ha roboten inomhus på stöldsäkert ställe och bara bära ut den litet då och då för att den skulle klippa rent i ett pass eller möjligen två.

Ledsen men det funkar inte så med merparten av robotklippare. De är gjorda för att klippa en lagom stor snutt var eller varannan dag, de tar inte allt i ett svep men betar av allt över tid så det ser snyggt ut. De klipper väldigt litet i taget men ofta, gjorda för att jobba självständigt var eller varannan dag.

Att det skulle vara ineffektivt vad gäller batteriets livslängd kan jag inte hålla med om. På de plättar som roboten passerar som redan är klippta förbrukas minimalt med energi, det är när klipphuvudet möter gräs att klippa som den drar ström.
 
Slutstats:
Denna Kina-klippare av 2016 års modell får klart godkänd mekaniskt men saknar en eller flera sensorer samt bättre programmering för ett uns "intelligens" vilket i sin tur medför kortare tid ute på gräsmattan, mindre stöldrisk då man orkar låsa in den, mindre uppladdningsbehov.

Ta gärna en titt på denna smarta *open source*-klippare http://ardumower.de/index.php/de/
Här kan man själv implementera sina egna ideer!

Och med en enkel USB2-webcam samt OpenCV-biblioteket (https://en.wikipedia.org/wiki/OpenCV) skulle tuvorna nog enkelt kunna lokaliseras och därefter elimineras...
 
Redigerat:
> Ledsen men det funkar inte så med merparten av robotklippare. De är gjorda för att klippa en
> lagom stor snutt var eller varannan dag, de tar inte allt i ett svep men betar av allt över tid så det
> ser snyggt ut. De klipper väldigt litet i taget men ofta, gjorda för att jobba självständigt var eller
> varannan dag.

Med 5-6 st 1h-klippningar på en area av ca 120m2 (har spärrat av mha 95x45-reglar utlagda på gräsmattan) förväntar åtminstone jag mig att den skall vara mer än klar...
 
Du har nog gjort ett felköp då om du väntade dig systematisk klippning på minsta möjliga tid, att sätta ut roboten att klippa litet då och då under uppsikt för banditer etc. Försök få din Worx bytt mot tex Bosch Indego som ska leverera ungefär vad du säger dig vilja ha. I alla fall på pappret... kan tänka mig att det är en del bekymmer med att få parallellklippning att funka på gamla knaggliga gräsmattor... :) Eller varför inte testa den där "open source"-klipparen du länkar till.

De flesta robotköpare är nog mer än nöjda med en robot som bara gör sitt jobb dag efter dag utan att man behöver blanda sig i, att det levereras ett bra resultat på kort tid. Som sagt så har min gamla astråkiga gropiga gräsmatta förvandlats till näst intill golfgreen bara över ett par månader, med litet extra gödning osv. Bra så.
 
Bygg en lucka i t.ex garaget där den kan köra in när den ska ladda/vila, programmera den sedan till att klippa de tider du vill. Klart!
 
MartinP666 skrev:
Bygg en lucka i t.ex garaget där den kan köra in när den ska ladda/vila, programmera den sedan till att klippa de tider du vill. Klart!
Ja det kan absolut vara en lösning. Ingen aning om hur pass mycket Worx-robotar som stjäls men man kan väl förmoda att det inte är särskilt vanligt. Roboten är ju helt oanvändbar utan rätt pinkod som den kloke ägaren naturligtvis bytt från default. Dessutom är Worx-maskinerna extremt mycket billigare än tex Husqvarna så bara där tycker jag det borde ta stopp för potentiella bovar, vem orkar liksom.

Ska inte säga att det är poänglöst med robot om man ska behöva bära den till klippområdet, jag har ett dylikt område på framsidan av tomten som jag bär dit roboten till en eller ett par ggr i veckan. Den jobbar någon timme där och det funkar fint. Dock ingen rutin jag skulle rekommendera för huvudområdet, där ska det gå på ren automatik vilket det gör i mitt fall. Ca 500 kvadrat, ett par timmar per dag mån- fre funkar fint med en av de billigaste robotarna i serien WG790.E1.
 
S.k.. tuvmissar i v2.21 är uppenbart ett av Worx erkänt problem och är tänkt att rättas medelst v2.24 som fnv befinner sig i beta-fas. (Kommer bl a även gå mer rakt när den följer begränsningskabeln och inte som nu pendla v-h)

http://www.roboter-forum.com/showth...n-von-Firmware&p=189567&viewfull=1#post189567

Har hittat ett svenskt initiav till en open-source fw för Worx-maskinerna. Det finns flera ägare som inte heller är fullt nöjda fullt med den mer eller mindre helkorkade officiella mjukvaran
Se https://hackaday.io/project/6717-project-landlord

####

Ett garage-bygge är tyvärr ett mission impossible i vårt fall (lättbetongväggar samt noll utrymme innanför) och kåken skall förövrigt säljas nästa år så det får bli de nya husägarnas huvudbry.
 
Redigerat:
Skonummer skrev:
S.k.. tuvmissar i v2.21 är uppenbart ett av Worx erkänt problem och är tänkt att rättas medelst v2.24 som fnv befinner sig i beta-fas. (Kommer bl a även gå mer rakt när han följer begränsningskabeln och inte som nu pendla v-h)

[länk]

Har hittat ett svenskt initiav till en open-source fw för Worx-maskinerna. Det finns flera ägare som inte heller är fullt nöjda fullt med den mer eller mindre helkorkade officiella mjukvaran
Se [länk]

####

Ett garage-bygge är tyvärr ett mission impossible i vårt fall (lättbetongväggar samt noll utrymme innanför) och kåken skall förövrigt säljas nästa år så det får bli de nya husägarnas huvudbry.
Håller inte med dig på tre punkter.

1. "Tuvmissar"... att det på något vis skulle vara ett "erkänt problem" med Worx-klippare. Aldrig hört talas om detta. Inte heller detta att roboten inte skulle följa begränsningskabeln någorlunda rakt, även detta funkar bra med den firmware som min klippare levererades med (inte sett någon som helst anledning att byta även om det är lätt gjort om jag skulle se ett behov). Min WG790.E1 dockar till laddstationen med ca +/- 1 cm avvikelse i sidled, klockrent varje arbetsdag i veckan vilket bevisar att den går så rakt man någonsin kan begära utefter begränsningstråden... har sett vid ett enda tillfälle att den kom in litet snett när den skulle docka, den backade tillbaka litet och dockade perfekt på försök 2.

2. "Korkad programvara": håller inte med alls. Roboten gör precis som den ska i min trädgård, iofs en rätt enkel och platt yta att klippa men den beter sig exakt som jag förväntar mig att en klippare som kör enligt en slumpalgoritm ska göra. Mycket effektivt system, utmärkt klippresultat. Gillar man inte slumpmässiga algoritmer så får man köpa en Bosch Indego e. dyl som sagt och hoppas på att man blir nöjdare med detta klippsystem och implementering. Läs gärna litet i detta delforum...

3. Att det skulle vara så svårt att fixa ett vettigt garage till roboten. Vill man så kan man. Visst ska ni flytta strax så kan jag väl fatta att man inte orkar engagera sig men detta är knappast något som är relaterat till din Worx eller någon av dess egenskaper.

Lycka till.
 
Redigerat:
Skonummer skrev:
[länk]
Detta tyska forum, är det officiella-och betamjukvaror för landroid?

Fan att man inte kan tyska.........
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.