Pumba skrev:
tänk på var ni gör av med gräsklippet med, jag la allt mitt i en hög i skogen efter ha kört med dicotex, det var vissa buskar runt högen som inte verkade gilla det då även de vissnade ner...
Det har aldrig slagit mig :eek:

Man kanske skulle vänta ytterligare några dagar innan man klipper? Jag har fattat det som att gifterna bryts ner relativt snabbt när de väl når marken och mikroorganismer börjar bryta ner dom. Jag tror alla aktiva ämnen i Dicotex har en halveringstid på 7 dagar i mark. Fast det blir kanske annorlunda med gräshögen? Den kanske ligger och är giftig länge.

Fenoxisyror är väldigt giftiga och bör hanteras varsamt, de flesta av dem har visat tecken på att vara cancer framkallande. Skeptisk till fortsatt användning även om gräsmattan blir väldigt fin.
 
Flukeskywalker skrev:
Det har aldrig slagit mig :eek:

Man kanske skulle vänta ytterligare några dagar innan man klipper? Jag har fattat det som att gifterna bryts ner relativt snabbt när de väl når marken och mikroorganismer börjar bryta ner dom. Jag tror alla aktiva ämnen i Dicotex har en halveringstid på 7 dagar i mark. Fast det blir kanske annorlunda med gräshögen? Den kanske ligger och är giftig länge.

Fenoxisyror är väldigt giftiga och bör hanteras varsamt, de flesta av dem har visat tecken på att vara cancer framkallande. Skeptisk till fortsatt användning även om gräsmattan blir väldigt fin.
Jag väntade ca 6 dagar efter jag sprutat på innan klippning, la klippet bakom en buske ute i skogen, och man kan ganska tydligt se att sånt som växte nära bara vissnat ner efter att gräset las dit.
 
I frågan om "giftigt" gräsklipp: en sak som slog mig nu när jag klippte gräset var att så länge man känner att de verksamma ämnena finns kvar skulle man ju kunna köra utan uppsamlare. Nu vet jag att detta är inte är optimalt för den perfekta gräsmattan bl. a eftersom ogräsfrön då tillåts stanna kvar i mattan, men ett par klippningars gräsklipp (inklusive frön) kanske inte är så allvarligt.

Får de växtdelar som fortfarande har ämnen i/på sig ligga kvar kanske även effekten blir bättre?

Det är bara en tanke, även om jag själv använde uppsamlare idag. Jag slängde inte klippet i min vanliga gräshög, utan tömde det i en trädgårdssäck som sedan ska köras direkt till återvinningscentralens mottagning för trädgårdsavfall. Tack till Pumba för din "heads up"! (y) Det hade inte varit så kul ifall gumman tagit gräsklipp till sina rabatter och de vissnat ned pga att jag blandat in det giftiga gräset i högen...:screwy:
 
Då har man beställt 1L Dr. Stähler Dicotex. Får se om jag hinner/orkar ta tag i det här nu iår. Hur sent kan man vänta på säsongen? Bor i Gävle.
Har oerhörda mängder ogräs av olika sort i min gräsmatta skulle tippa på 30/70 gräs/ogräs i mattan, även en hel del mossa på ca 30% av mattan så ferrogent kommer köras samtidigt.

Jag behöver ju säkert stödså efter dicotex och ferrogent. Men hur gör jag då, måste jag dit med ny toppdess/jord eller räcker det med att slänga ut gräsfrön? Vill helst hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt just nu.
Samt bör jag gödsla något före/efter? Eller ska jag vänta med det, och isf hur länge?
 
Grillen skrev:
Då har man beställt 1L Dr. Stähler Dicotex. Får se om jag hinner/orkar ta tag i det här nu iår. Hur sent kan man vänta på säsongen? Bor i Gävle.
Har oerhörda mängder ogräs av olika sort i min gräsmatta skulle tippa på 30/70 gräs/ogräs i mattan, även en hel del mossa på ca 30% av mattan så ferrogent kommer köras samtidigt.

Jag behöver ju säkert stödså efter dicotex och ferrogent. Men hur gör jag då, måste jag dit med ny toppdess/jord eller räcker det med att slänga ut gräsfrön? Vill helst hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt just nu.
Samt bör jag gödsla något före/efter? Eller ska jag vänta med det, och isf hur länge?
Man kan säga att det nu är bästa tiden för ny/stödsådd. Det är varmt i jorden, fuktigt på morgonen och inte så varmt i luften längre. Du dressar av olika anledningar, men det ökar jordkontakten vid samtidig stödsådd, och alltså grotalet. Inget måste, men bra. Det är ju inte heller jättedyrt, ungefär 1-1,5:- per kvadrat. Det börjar närma sig slutet av säsongen, och att lägga på kväverik gödsel gör gräset känsligare inför vintervilan. Däremot kan du välja kvävefattig gödsel, sk höstgödning.
 
Johan Gunverth skrev:
Faktum är jag själv i möjligaste mån försöker vara giftfri, ändå uppskattar framgångarna i den här tråden. Det känns som att den lokala behandlingen med sunt förnuft är fantastiskt mycket smartare miljömässigt än att kembomba med svagare medel som Olle Berg gör.
Fast Olle säger ju att han inte använt något gift i sin matta på 20 år .. och sanningen är väl även att han inte KAN rekommendera banfel, dicotex eller dylikt, då de inte är godkända av kemikalieinspektionen för användning i Sverige. Bara för att det går att importera betyder inte att det är lagligt.
 
elpaco skrev:
Fast Olle säger ju att han inte använt något gift i sin matta på 20 år ..
Det är väl en sanning med modifikation...han använder ju (eller i alla fall rekommenderar) Stroller Kombi Plus när man har ogräs i matan. Strollers aktiva ingrediens är just MCPA. Anledningen till att t ex Dicotex inte är tillåtna i Sverige framgår av tråden. Personligen anser jag att saker som är tillåtna i vissa EU-länder ska vara tillåtna i alla.
 
Paxman skrev:
Det är väl en sanning med modifikation...han använder ju (eller i alla fall rekommenderar) Stroller Kombi Plus när man har ogräs i matan. Strollers aktiva ingrediens är just MCPA. Anledningen till att t ex Dicotex inte är tillåtna i Sverige framgår av tråden. Personligen anser jag att saker som är tillåtna i vissa EU-länder ska vara tillåtna i alla.
Nej det är inte en modifikation. Olle har flera gånger vid olika tillfällen svarat på frågor om ogräs med rekommendationen om stroller, då det är enda alternativet, men samtidigt påpekat att det var mycket länge sedan han behövde det själv. Att han rekommenderar det till de som behöver det betyder ju inte automatiskt att han behöver det själv. Det är ett logiskt felslut.

Sen kan jag tycka att din åsikt om förordningar i olika EU-länder är lite underlig. Om det land med minst reglering i varje fråga skulle få stå som giltigt exempel så skulle i stort sett all lagstiftning bli väldigt vek och tillåtande.
 
Ska gå loss på mina jordrevor som jag har drösvis av. Helst av allt vill de ta sig nära hus/fasad och försöka ta sig upp i fasaden dessutom (wtf!).

En liten parentes och offtopic månne, men vilken grässort är mest optimal att stödså med?
 
Jag förstår inte riktigt var du är ute efter elpaco. Om Olle använder Stroller privat eller inte är ju inte speciellt intressant för diskussionen. Faktum är att han rekommenderar det till de som har ogräs i sin matta som jag också skrev inom parentes. Observera dessutom att han inte skriver "har mycket ogräs i sin matta" eller "i undantagsfall kan Stroller användas". Det ingår tom i hans beryktade gräsprogram, så nog tycker han att det är ett bra medel.

När det gäller EU-regler, så handlar det om EUs mest inflytelserika land i det här fallet. Det är inte något obskyrt marginalland inom EU med någon specialregel för en traditionell produkt (i stil med det svenska snuset). Dock anser jag fortfarande att själva grundtanken med EU är att ha ett gemensamt regelverk för alla dess medlemsländer, på gott och ont. Har man en klubb med regler ska de vara lika för alla medlemmar, och alla i klubben ska följa dessa. Men detta är rejält OT...
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Jag förstår inte riktigt var du är ute efter elpaco. Om Olle använder Stroller privat eller inte är ju inte speciellt intressant för diskussionen. Faktum är att han rekommenderar det till de som har ogräs i sin matta som jag också skrev inom parentes. Observera dessutom att han inte skriver "har mycket ogräs i sin matta" eller "i undantagsfall kan Stroller användas". Det ingår tom i hans beryktade gräsprogram, så nog tycker han att det är ett bra medel.
Det har inte slagit dig att hans rekommendationer kanske beror på sponsring?
Det är ju produktplacering deluxe av Weibullprodukter på hemsidan och snäppet efter det kommer Bayern Gardens produkter. Dessutom inga riktiga källreferenser eller utlåtanden om verksamma beståndsdelar mm.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Det har inte slagit dig att hans rekommendationer kanske beror på sponsring?
Det argumentet kommer alltid när Olle Berg diskuteras. Faktum är att han rekommenderar produkter från ett flertal tillverkare, och att det vore omöjligt för honom att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter utan att nämna några märken alls. Givetvis är han sponsrad, det vore ju idiotiskt av honom själv och producenterna att inte ingå samarbete, men iom att flera märken nämns sitter han knappast i knät på någon enskild producent.

Angående källreferenser så skriver han i princip alltid att han endast delar med sig av sina egna erfarenheter och att hans gräsmatta är beviset för att hans metoder fungerar. Han väljer medvetet att inte gå in på för mycket tekniska termer och kemiska resonemang eftersom han riktar sig till "Svenssons" som vill få en fin gräsmatta. Detta är mycket tydligt om man läser hans bok.

Jag tror att Olle rekommenderar Stroller för att han har erfarenhet av att det fungerar...inte på grund av att han fått produkter av Bayer Garden.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Nu vill jag ha tips inför hösten! Min gräsmatta består i stortsätt bara utav ogräs i alla möjliga sorter och mossa. Mest ogräs på vissa ställen. Vill ha tips hur jag ska göra inför kommande säsong, vilket medel bör jag lägga på för att döda ogräset? När jag har lagt på det så bör jag stödså, gödsla som jag förstått det som?
 
Paxman skrev:
Det argumentet kommer alltid när Olle Berg diskuteras. Faktum är att han rekommenderar produkter från ett flertal tillverkare, och att det vore omöjligt för honom att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter utan att nämna några märken alls. Givetvis är han sponsrad, det vore ju idiotiskt av honom själv och producenterna att inte ingå samarbete, men iom att flera märken nämns sitter han knappast i knät på någon enskild producent.

Angående källreferenser så skriver han i princip alltid att han endast delar med sig av sina egna erfarenheter och att hans gräsmatta är beviset för att hans metoder fungerar. Han väljer medvetet att inte gå in på för mycket tekniska termer och kemiska resonemang eftersom han riktar sig till "Svenssons" som vill få en fin gräsmatta. Detta är mycket tydligt om man läser hans bok.

Jag tror att Olle rekommenderar Stroller för att han har erfarenhet av att det fungerar...inte på grund av att han fått produkter av Bayer Garden.
Om man är just en svensson och slaviskt följer hans gräsmatteprogram och går på hans rekommenderade produkter, så är man rätt snabbt en ruinerad svensson. Åtminstone om man har en normalstor gräsmatta och inte en grillplätt till en bostadsrätt.

Ett typexempel från siten, "Weibulls Stoppar mossa eller Tergents MOSS NIX. Det går också bra att använda vattenlösligt Järnsulfat FerroGent (1-2 dl. i 10 liter vatten på 50 kvm).". Det sistnämnda är ju det som borde stå överst på hela sidan med fetstil. En storsäck järnsulfat från Granngården kostar en spottstyver och räcker för 10 års förbrukning.

Vad gäller MCPA så går det givetvis inte att rekommendera att importera det likt här i tråden om man vill verka seriös, men det går ju åtminstone att nämna vilka produkter som innehåller MCPA och som säljs i Sverige och varför man ser nytta av det och till vad. Att Stroller fungerar är det ju ingen tvekan om eftersom den innehåller just MCPA.
 
shadowfire skrev:
Ett typexempel från siten, "Weibulls Stoppar mossa eller Tergents MOSS NIX. Det går också bra att använda vattenlösligt Järnsulfat FerroGent (1-2 dl. i 10 liter vatten på 50 kvm).". Det sistnämnda är ju det som borde stå överst på hela sidan med fetstil. En storsäck järnsulfat från Granngården kostar en spottstyver och räcker för 10 års förbrukning.
Förlåt, men det där tycker jag är väldigt naivt...vaddå "borde"? Nu är det ju inte tanken att vi ska diskutera Olle Berg i den här tråden, men någon måtta får det väl ändå vara på angreppen. Om nu hr Berg så frikostigt delar med sig av sin kunskap gällande gräsmattor, fritt för alla att läsa på hans hemsida och denna hemsida lockar till sig företag i gräsmattebranschen som ser en fin reklamyta och därför sponsrar, så är det väl inget fel med det? Vi lever inte i Sovjetunionen utan i ett fritt samhälle med marknadsekonomi som grund. Ska det inte vara fritt för Olle att bestämma vad som ska stå högst upp på hans hemsida, och vilket typsnitt det ska stå i? Han utger sig inte för att vara en idealist som vill alla gräsmatteägares absolut bästa rent ekonomiskt, han brinner för fina gräsmattor och tycker om att hjälpa andra att uppnå detta.

Har man minsta kritiska tankeförmågan så kan man ju lätt se att Olle med största sannolikhet har ekonomiskt intresse att rekommendera vissa produkter, precis som de flesta andra som har nått framgång med hemsidor, bloggar, kokböcker, you name it!
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.