Makita fräsmotor med en tillverkad blå shim installerad i ett svart OPENBUILDS CNC-fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev en shim mellan fräsen och cnc-fästet iaf idag då tillverkaren har gjort fästet för 71mm fräsmotorer och makitan är 65mm. Tur att man har leksaker så det räcker och blir över (en 3dskrivare i detta fallet).
 
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Närbild på en ny sågklinga monterad på en GCM10 såg, med en suddig bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytt klinga på GCM10'n, va dags, 9år utan nån som helst kärlek :surprised:

En person håller upp en använd sågklinga framför en gräsmatta och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Började med lite restaurering av en gammal Stanley #5, första anhalten bakpulver+vinäger.

Restaurering av en gammal Stanley #5 hyvel med synlig rost, vid sidan av ligger äppelcidervinäger och bakpulver som använts för rengöring.

Funkade riktigt bra och det mesta av rosten försvann av sig själv utan att behöva göra så mycket mer än att skölja av i varmt vatten (tog visst ingen bild).

Tyvärr är handtagen av någon form av plast vilket ju är lite trist, frågan är om jag orkar göra nya...

Edit: Rotfruktsbearnaisen som Linas matkasse kommit på var minst lika god utan vinäger (jag hade en burk riktig bea...). ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Började med lite restaurering av en gammal Stanley #5, första anhalten bakpulver+vinäger.
...
Bakpulver och vinäger, wow!

Har massor med smårostiga verktyg, så detta skall kollas (y)
 
KnockOnWood skrev:
Bakpulver och vinäger, wow!

Har massor med smårostiga verktyg, så detta skall kollas (y)
Kör med citronsyra istället, lättare och tror det blir billigare också. Har du mycket som skall rengöras så googla elektrolys och hur man gör.
Denna sidan är bra.
 
Jag körde med citronsyra i ultraljudstvätten, får inte bort gravrosten
29104980646_cd133f693b_b.jpg
 
badtastex skrev:
Började med lite restaurering av en gammal Stanley #5, första anhalten bakpulver+vinäger.

[bild]

Funkade riktigt bra och det mesta av rosten försvann av sig själv utan att behöva göra så mycket mer än att skölja av i varmt vatten (tog visst ingen bild).

Tyvärr är handtagen av någon form av plast vilket ju är lite trist, frågan är om jag orkar göra nya...

Edit: Rotfruktsbearnaisen som Linas matkasse kommit på var minst lika god utan vinäger (jag hade en burk riktig bea...). ;)
Varför bakpulver? Det neutraliserar väl syran som är det som tar bort rosten? Var tänker jag fel?
 
Jo du har rätt, metalldelarna låg i enbart vinäger och sedan lade jag till bakpulver på slutet för att stoppa syran under tiden jag borstade delarna med diskborste. Efteråt sköljde jag med varmt vatten och torkade delarna. Lade även till lite lätt olja för att de inte skall börja rosta igen.

Värt att notera är att olika vinäger har olika syrahalt, som mest 7,5% om jag minns rätt dock var den dyrast. Vitvinsvinägern jag använde var 6% och kostade 16,90kr/flaska. Nu hade jag inte tillräckligt för att sänka ner hela i vinäger men om man rengör stämjärn och mindre saker så går det inte åt så mycket. Lät prylarna ligga över natten, så 10-12 timmar men det går nog bra med mindre också.

Rengjorda metalldelar från handverktyg, inklusive skruvar i en gul skål och delar av ett handplan utlagda på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något märkligt hände med justerhjulet för djupet - den ser mer ut som koppar än mässing som det "ska" vara. Kanske beror på vinägerrengörningen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur mycket kan det tänkas gå åt till en bil? :)
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
badtastex skrev:
Värt att notera är att olika vinäger har olika syrahalt, som mest 7,5% om jag minns rätt dock var den dyrast. Vitvinsvinägern jag använde var 6% och kostade 16,90kr/flaska. Nu hade jag inte tillräckligt för att sänka ner hela i vinäger men om man rengör stämjärn och mindre saker så går det inte åt så mycket. Lät prylarna ligga över natten, så 10-12 timmar men det går nog bra med mindre också.
Köp ättika istället för vinäger. Billigare och finns som 12 eller 24 % ättiksyra i matvaruaffären.

Om du polerar mässingshjulet för du nog enkelt bort missfärgningen :)
 
Funkar ättika bättre då? Det är ju trevligare lukt på vinäger om inte annat. ;)

Det är ju så svårpolerat bara men jag skall prova...
 
Det du är intresserad av är ättiksyran i vinägern, därför onödigt att köpa vinäger. Att ättikan luktar skarpare än vinägern är för att den har högre koncentration ättiksyra.
 
Har för mig att du har en pelarborr; trä på en rollerhylsa på en hålsåg och ladda med polermedel. Det är den lösningen jag kör isf att använda en dedikerad polermaskin som står och tar plats. Olika hylsor för polermedel och vax, kör allt med det, särskilt vax, perfekt för polering av verktyg och mindre träprojekt.
 
Bra tips, hade tänkt åka och handla lite trissor på biltema men någon rollerhylsa kanske jag har liggande.
 
jonmo skrev:
Varför bakpulver? Det neutraliserar väl syran som är det som tar bort rosten? Var tänker jag fel?
Jo, men det finns två bieffekter som kan vara positiva, en verklig och en inbillad.

När natriumkarbonatet i bakpulvret reagerar med ättikssyran i vinägern så får man natriumacetat, koldioxid och vatten. När koldioxiden avgår så bubblar och fräser det - det ser bra ut och man upplever att det händer något. Men tyvärr så tror jag inte att rosten bryr sig det minsta om detta... :p

Den faktiska nyttan skulle kunna vara att man dessutom får en buffert som hjälper till att bibehålla ett lågt pH-värde i lösningen. En blandning av natriumacetat och ättiksyra är en vanlig buffert när man vill ha svagt sura lösningar. Denna sura buffertlösning skulle kunna hjälpa till att hålla det upplösta järnet kvar i lösning*. Man går alltså en omväg via vinäger och bakpulver för att få en lösning med ättikssyra och natriumacetat som inte är lika lätta att hitta hemma i skafferiet. Bakpulvret kan, så länge det inte har lösts upp, dessutom fungera som skurpulver.

*Fe(III) i rosten reduceras till Fe(II) som är vattenlösligt. Buffertlösningen hindrar möjligen att Fe(II) åter oxideras till Fe(III).


EDIT: Jag blev avbruten av en utrymmningsövning när jag skrev så det hann visst komma ett antal svar emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.