Shit vad snyggt! (Ursäkta språket :))
 
  • Gilla
Bobo1991
  • Laddar…
shs skrev:
Pja, får väl fylla på med lit mer om intresse finns. Kan en lägga upp annat än just möbler å?
Fantastiskt fint! Om du har lite bilder från byggprocessen kan du ju lägga dessa i en egen tråd, lovar att många är intresserade :)
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Riktiga laskningar typ lax. Snyggt virke och snygga inpassningar. Till och med gångjärnen är snygga. Bra detaljer som belysning och sladdgenomföring.

Riktigt välbyggt och genomtänkt, sånär som på en sak - ergonomin.
När man sitter på sin arbetsstol med fötterna stadigt i golvet så ska arbetsskivan vara i armbågshöjd. Lite lägre om man arbetar med något högt, förstås. Möjligen lite högre om man löser korsord eller löder, där synen är viktigast. Med en låda eller liknande under bordsskivan blir benutrymmet för litet. Jag har i all fall inte sett något fungerande resultat - om man nu verkligen ska arbeta där, vill säga.
 
shs! Det där är hög klass på! Skitsnyggt!
 
Jättefint bord (y)men en sak tycker jag verkar märklig. Du kör längsgående trä på toppskivan och sen tvärgående på kortsidan, dvs tvärtom, vilket ger ändträ framåt på kortsidan + problem med breddrörelser om allt är byggt massivt och boxen är limmad ihop. Du bygger ju jättebra så jag jag antar du har full koll på sånt, berätta gärna mer om hur det är tänkt.

Lådfetischist som jag är tycker jag lådbotten ska hamna i kant med underkanten av nedersta tappen där bak och glidspåret ska gå fritt mellan tapparna men det är mer nörderinivå:surprised:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Ola C skrev:
Lådfetischist som jag är tycker jag lådbotten ska hamna i kant med underkanten av nedersta tappen där bak och glidspåret ska gå fritt mellan tapparna men det är mer nörderinivå:surprised:
Tänkte samma sak 🤓

Hade kunnat varit ett gradspår i i lådförstycket också istället för en sinkad innerfront.

Väldigt fint byggt!
 
-RB- skrev:
Shit vad snyggt! (Ursäkta språket :))
En tackar så mkt, ska väl till en lampa vad det lider men det får vänta lite.
 
nanowire skrev:
Fantastiskt fint! Om du har lite bilder från byggprocessen kan du ju lägga dessa i en egen tråd, lovar att många är intresserade :)
får väl ordna det ngn gång, tack så mkt :)

Hmm.. lite oklart hur man citerar fler i samma svar?
 
J-stedt skrev:
Riktiga laskningar typ lax. Snyggt virke och snygga inpassningar. Till och med gångjärnen är snygga. Bra detaljer som belysning och sladdgenomföring.

Riktigt välbyggt och genomtänkt, sånär som på en sak - ergonomin.
När man sitter på sin arbetsstol med fötterna stadigt i golvet så ska arbetsskivan vara i armbågshöjd. Lite lägre om man arbetar med något högt, förstås. Möjligen lite högre om man löser korsord eller löder, där synen är viktigast. Med en låda eller liknande under bordsskivan blir benutrymmet för litet. Jag har i all fall inte sett något fungerande resultat - om man nu verkligen ska arbeta där, vill säga.
Ja, nu är väl inte stolen på bilden helt bra hehe och håller med om att ergonomin är viktigt och att det är svårt att få till men utgick från mig själv nu och sitter skönt på sättet jag sitter. Men helt klart så är det säkert inte 100%-toppergonomi för alla.

shs! Det där är hög klass på! Skitsnyggt!
Tack som f-n :) (kanske detta sättet men quotar flera på? det går inte att få in tag på personen som skrev?)
 
Ola C skrev:
Jättefint bord (y)men en sak tycker jag verkar märklig. Du kör längsgående trä på toppskivan och sen tvärgående på kortsidan, dvs tvärtom, vilket ger ändträ framåt på kortsidan + problem med breddrörelser om allt är byggt massivt och boxen är limmad ihop. Du bygger ju jättebra så jag jag antar du har full koll på sånt, berätta gärna mer om hur det är tänkt.

Lådfetischist som jag är tycker jag lådbotten ska hamna i kant med underkanten av nedersta tappen där bak och glidspåret ska gå fritt mellan tapparna men det är mer nörderinivå:surprised:
Hmm.. ska säga helt ärligt att jag int vet om jag tänkte på det? Planen från början var/är att det ska gå en 1X15 mm mässingslist på bordsskivekanten infräst. Då kanske det skulle lira mer? Bra input anywho. Fast om jag inte tänkt mässingslist så skulle jag nog försökt mig på vattenfallskant, det får bli nästa gång :)
Bordskivan sitter inte limmad mot sidostyckena så det är lugnt, den kan röra sig. Hittar ingen bild nu men har små träbitar som är infrästa i spår i sido och mittstyckena som kan röra sig och som skivan i sin tur sedan är skruvad i, är du med på hur jag menar?

EDIT: hittade en bild

Små träbitar i en kartong, avsedda för infästning av bordskiva, nära en linjal för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa sitter i spår i sidorna

Ang. lådan som tror jag inte att jag reflekterat över det så mkt. Kanske blir nästa gång :)
 
Redigerat:
sinuslinus skrev:
Tänkte samma sak 🤓

Hade kunnat varit ett gradspår i i lådförstycket också istället för en sinkad innerfront.

Väldigt fint byggt!
Tack så mkt. Får kolla lite mer på det där med lådor haha.
 
shs skrev:
Hmm.. ska säga helt ärligt att jag int vet om jag tänkte på det? Planen från början var/är att det ska gå en 1X15 mm mässingslist på bordsskivekanten infräst. Då kanske det skulle lira mer? Bra input anywho. Fast om jag inte tänkt mässingslist så skulle jag nog försökt mig på vattenfallskant, det får bli nästa gång :)
Bordskivan sitter inte limmad mot sidostyckena så det är lugnt, den kan röra sig. Hittar ingen bild nu men har små träbitar som är infrästa i spår i sido och mittstyckena som kan röra sig och som skivan i sin tur sedan är skruvad i, är du med på hur jag menar?

EDIT: hittade en bild

Dessa sitter i spår i sidorna

Ang. lådan som tror jag inte att jag reflekterat över det så mkt. Kanske blir nästa gång :)
Fattar hur skivan sitter fast, tack för förklaringen, då kommer det funka. Edit:...om inte sidan är limmad mot botten heller. Annan risk är att lådorna inte hamnar i kant med toppskivan (eftersom lådorna sitter mot något som inte rör sig i den ledden) beroende på årstid.

Kort sammanfattat: man ska tänka till ett par gånger extra om man byter fiberriktning på en boxkonstruktion och gör man det ska man ha en bra anledning.

Hoppas du inte tar det som kritik, det är ju ett forum och jag gillar själv konstruktiv feedback på saker jag byggt.:)
 
Redigerat:
S
shs skrev:
Tack så mkt. Får kolla lite mer på det där med lådor haha.
Detaljbild av en halvfransk låda med sinkade hörn och gradade lådsidor på ett sideboard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfransk modell, med sinkade och gradade lådsidor. Bästa lådtypen med slit-och glidlister. (y)


Närbild av ett hantverksmässigt sinkat hörn på en träbyrå som illustrerar kvalitetssnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sideboard som är 10 år gammal nu(efter förlaga av Edward Barnsley) men den klarar fortfarande snickartestet. 😉
Så här har jag inte tid att snickra numera...

Ett träskrivbord med öppen låda, hand pekar på lådans kant, inomhus, del av papperskorg, konst vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste väl visa hela också..

Träskrivbord med två lådor, enkelt, står på trägolv mot vit vägg, inomhus, möblerad minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
S
Vad fult det är med möbeltassarna... :surprised:
 
Ola C skrev:
Fattar hur skivan sitter fast, tack för förklaringen, då kommer det funka. Edit:...om inte sidan är limmad mot botten heller. Annan risk är att lådorna inte hamnar i kant med toppskivan (eftersom lådorna sitter mot något som inte rör sig i den ledden) beroende på årstid.

Kort sammanfattat: man ska tänka till ett par gånger extra om man byter fiberriktning på en boxkonstruktion och gör man det ska man ha en bra anledning.

Hoppas du inte tar det som kritik, det är ju ett forum och jag gillar själv konstruktiv feedback på saker jag byggt.:)
Asså, kritik är ju topp när den är konstruktiv, tumme upp! Bottenskivan är faktiskt ingen skiva utan två brädor, en fram och en bak. Får kanske lägga upp ngn tråd sen, vill inte ta upp för mkt av denna tråd då känns som jag skrivit en hel massa redan som inte är show off haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.