bygga_bo skrev:
Att få in den bakom radiatorn kan nog vara knixigt, och kanske inte heller så lämpligt med tanke på värmen. Kontaktorer brukar monteras på DIN-skena, och det finns mindre normkapslingar ("lådor" på vanlig svenska) som kan monteras på väggen. Om du väljer en med plats för två eller fyra moduler får du plats med Qubinon i samma kapsling. Det finns varianter som är hyfsade att titta på, men visst, det blir en låda på väggen...



Jag skulle tippa på att brytaren som sitter på elementen är tvåpolig så att den kan bryta båda faserna samtidigt.
@bygga_bo

Vad tror du om denna? Får den användas i Sverige? Kan den användas på 380V radiatorer som maxar på 1 KW?

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/...labs/Heavy+Duty+Smart+Switch+Gen5+Manual-.pdf

Finns att köpa här:
https://www.m.nu/heavy-duty-smart-switch-aeon-labs-p-1573.html

//Henry
 
Redigerat:
Nu har jag bara snabbläst specen, men hittar inget om att den bryter båda faserna, vilket jag tror är ett krav för en godkänd tvåfasinstallation på svensk mark. Jag skulle dock bli mycket förvånad om den inte gör det, men tror gör man i kyrkan...

Sen var det spänningen... i specen pratas det bara om 220 V, och på supportsidan som leby hittade visas bara tvåfaskopplingar med 120 V fasspänning (US). Den gäller just denna switchen om jag fattar det hela rätt. Än en gång kan det fungera, men i brist på dokumentation bör man ställa sig frågande och välja den försiktiga vägen.

Med tanke på oklarheterna hade jag slängt iväg en fråga till m.nu, eller rentav Aeotec.
 
OK. Tack! Missade att denna device var med i tidigare diskussion..
Ska skriva och fråga.

Tillägg: Studerar man @leby's länk blir det tyvärr solklart att den inte är användbar på 240 V faser. Åtminstone inte lagligt. :)

//Henry
 
Redigerat:
Ett litet tips till.

Det händer till och från att både Z-Wave och 433 MHz missar. Att brytaren har annat fysiskt läge än det läge Domoticz tror den har. Inte ofta men det händer.

Ett sådant missförstånd kan få följdverkningar om man frågar på status och kan bli missledande för intrycket av systemet. För att detta ska bli extremt sällsynt har jag skrivit en liten LUA-rutin som läser av status och ställer brytaren i den status som systemet tror den har. I 99,99 % av fallen händer alltså inget, men vid fel så överensstämmer alltså Domoticz och fysiskt läge efteråt.

Denna rutin körs var 15:de minut.

Skärmbild av LUA-skript för Domoticz som synkroniserar brytarnas status var 15:e minut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Henry
 
DzVents är otroligt smidigt, och han jobbar på att få in det i main-branchen för Domoticz med så den inte behöver installeras separat.
Men det är faktiskt väldigt enkelt att installera.

Och nej, det fungerar inte på Windows utan en massa pill då sökvägar är baserat på linux och den använder kommando-verktyg som inte finns i Windows.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
dhanjel skrev:
DzVents är otroligt smidigt, och han jobbar på att få in det i main-branchen för Domoticz med så den inte behöver installeras separat.
Men det är faktiskt väldigt enkelt att installera.

Och nej, det fungerar inte på Windows utan en massa pill då sökvägar är baserat på linux och den använder kommando-verktyg som inte finns i Windows.
Eftersom Domoticz ska vara plattformsoberoende tror jag det blir svårt att få med det i main-branch :( jag föredrar att köra windows (och inte för kostnaden) så jag får klara mig utan... Om han nu inte väljer att ändra på upplägget så det fungerar på alla plattformar, hade gärna använt det inte minst med tanke på scheduleringen
 
leby skrev:
Eftersom Domoticz ska vara plattformsoberoende tror jag det blir svårt att få med det i main-branch :( jag föredrar att köra windows (och inte för kostnaden) så jag får klara mig utan... Om han nu inte väljer att ändra på upplägget så det fungerar på alla plattformar, hade gärna använt det inte minst med tanke på scheduleringen
Det kommer nog. Skulle vara märkligt annars så starkt som det konceptet är. Men nu jobbar de väl på att sätta nästa "stabila". Men intresserade bör väl skriva och efterfråga på Domoticz Forum.

//Henry
 
Vi får väl se om det tas med i huvud applikationen, skulle ju vara bra som sagt.
 
Ja, jag började titta lite lätt på det och det är nog inga problem att anpassa det för windows. Bara det att det måste göras med :)
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
HenFre skrev:
Föreslår att du vänder på det betraktelsesättet. :) :)

Även om jag kan programmering i ett antal språk så hade jag aldrig programmerat LUA före detta projekt. Kändes oöverstigligt att sätta sig in i strukturen och semantiken av ett nytt språk till tills jag upptäckte DzVents.

Jag kan garantera att det är väl värt besväret att installera DzVents. Med DzVents blir LUA-programmering lika enkelt som med Blocky. Mycket, mycket enklare än med enbart LUA-skript.

Tillägg: DzVents är LUA. Bara en extremt utvecklad förenkling av LUA mot Domoticz.

//Henry
Om jag nu skulle ge mig på DzVents, räcker det om jag lägger över filerna enligt instruktionerna och sedan sätter igång och knackar koder i den inbyggda kompilatorn? Dela mappar och knacka koder på en annan dator skulle jag helst slippa. :cool:
 
Flugbuljong skrev:
Om jag nu skulle ge mig på DzVents, räcker det om jag lägger över filerna enligt instruktionerna och sedan sätter igång och knackar koder i den inbyggda kompilatorn? Dela mappar och knacka koder på en annan dator skulle jag helst slippa. :cool:
Ja, för att få det att fungera så räcker det att följa instruktionen för att installera.

Men det är interpeterande kod så någon kompilator behövs inte. Bara en editor att skapa skripten med.

//Henry
 
Flugbuljong skrev:
Om jag nu skulle ge mig på DzVents, räcker det om jag lägger över filerna enligt instruktionerna och sedan sätter igång och knackar koder i den inbyggda kompilatorn? Dela mappar och knacka koder på en annan dator skulle jag helst slippa. :cool:
Det blir extemt mycket enklare i längden om du använder "Visual Studio Code" som @dhjanjel föreslog i inlägg #43 och framåt. Den kör man i Windows och filerna ligger hela tiden på rätt plats i RPIn.

Men inget fel att börja med en editor i RPIn. "Nano" är en fungerande editor som finns i RPIn.

Här har du instruktionerna till den:
http://www.raspberrypi-spy.co.uk/2013/11/quick-guide-to-nano-text-editor-on-the-raspberry-pi/
 
dhanjel skrev:
DzVents är otroligt smidigt, och han jobbar på att få in det i main-branchen för Domoticz med så den inte behöver installeras separat.
Men det är faktiskt väldigt enkelt att installera.

Och nej, det fungerar inte på Windows utan en massa pill då sökvägar är baserat på linux och den använder kommando-verktyg som inte finns i Windows.
Har du uppgraderat till DzVents 1.1.1?

Hur mycket måste man kopiera in? Har inte hittat något skrivet för just uppgradering.

//Henry
 
Ja, jag kör 1.1.1, han fixade några buggar åt mig i den :)

Jag kopierade in allt.
 
dhanjel skrev:
Ja, jag kör 1.1.1, han fixade några buggar åt mig i den :)

Jag kopierade in allt.
När jag installerade DzVents gjorde jag jobbet i RPIn. Hade inte kopplat upp då med Samba.

Är det något som hindrar att man laddar ner och packar upp i Windows och kopierar över till RPIn därifrån? Enklare att hantera än när man måste slå upp vart enda kommando. :)

//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.