Jag vill inte på något sätt kämpa för att få rätt och bevisa att du har fel. Jag vill mest betona att det vore en klok idé att förtydliga behörighetskravet som ändå finns för att koppla in dessa apparater. Ursäkten godtagen, även om inte behövd :)
 
E
Kanonbra artikel, informativ och bra skriven. Tack!

Dom flesta som läser denna artikel förstår nog att själva kopplandet gör man inte om man inte vet vad/hur man gör. Skall man följa reglerna så låter man dessutom en behörig utföra jobbet. Detta förstår nog de flesta.
Blir så trött på alla elektriker som har det som mantra att man inte får skriva om hur man gör elkopplingar eller att man måste ha med en "disclaimer" i någon form...

Skriver ni kommentarer till alla biltidningar som testar bilar och kräver att dom måste tydliggöra att "OBS, bil kör man endast om man har erforderlig behörighet". Eller "OBS denna bil har toppfart 250km/h, så fort får man inte köra i Sverige..."
Texterna blir naturligtvis löjliga att läsa till slut... Men kanske ni elektriker är rädda att bli avslöjade på okunskap när kreti o pleti börjar lära sig terminologi och detaljkunskap via artiklar av denna typ.
 
Tycker din jämförelse haltar rätt rejält. Dessutom så är elektrikerna som huserar här väldig hjälpsamma mot oss icke elektriker. Så läs lite på el-forumet så inser du också det.
 
På något sätt får man väl förutse att de som läser en artikel har ett eget ansvar. Ifall en motorjournalist beskriver hur man kör en ny typ av bil så är det väl ingen som kräver att journalisten lägger in en massa brasklappar om att det krävs körkort för att köra bil..
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
E
Mattiaz skrev:
Tycker din jämförelse haltar rätt rejält. Dessutom så är elektrikerna som huserar här väldig hjälpsamma mot oss icke elektriker. Så läs lite på el-forumet så inser du också det.
Vet inte hur du läste mitt inlägg. Jag har inte rackat ner på någon specifik elektriker/el-kunnig här på forumet.
Tog bara upp det faktum att när en artikel lik denna dyker upp, eller man ställer en fråga kring el; ja då kan man ge sig dän på att minst 1/5 kommentarer är i stil ned "om du frågar om detta bör du anlita en behörig elektriker" eller att artiklar av denna typ ej lämpar sig för obehöriga.

All heder till dom som faktiskt svarar på frågor som ställs på tex detta forum !
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G
Stor tack för bra artikel! Nu kan jag både köpa spis och låta elektrikern göra jobbet utan jag blir upplurad på läktaren. Ni som gnäller på bra konsumentinformation tänker fel.
 
Mycket bra och informativ artikel! Men det är lite knapphändigt kring installation av 2-fas induktionshäll + lös enfas ugn, en kombination som är vanlig i dag. Från det jag läser i artikeln så sammanfattar jag i nedanstående bild. Är det korrekt uppfattat?

Uttaget till vänster är alltså till 1-fasugnen. Texten "ugn" föll bort i figuren.

Spisinkoppling2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Disclaimer:
Nej, jag vet är att jag som lekman inte får göra den här typen av kopplingar, men eftersom jag är den vetgiriga typen vill jag gärna förstå hur man bör göra. Detta för att kunna ha en bra dialog med min elektriker.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jodå det har du uppfattat helt korrekt.

Det finns ingen standard, men vi försöker etablera en BH-standard att använda L1-L2 (brun + svart) till hällen och L3 (grå) till ugnen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
N
Har en nyare häll för typisk 2-fas+noll+jord inkoppling (400V N2~). På skyllt och i exempel givna ovan skall de två faserna vara L1 och L2. Går det lika gärna att använda L1 och L3 istället, då fas L2 redan belastas hårt av andra maskiner? Tänker mig att fasförskjutning mellan L1 och L3 blir 240 grad istället för 120 grad, kan detta påverka hällen negativt?
 
tommib
Nej. Du kan också räkna att fasförskjutningen mellan L3 och L1 är 120 grader. Fiffigt va? Det enda som skulle kunna tänkas påverkas av fasföljd är en motor, som har alla tre faser, då tre faser är minsta antalet faser för att ha en definierad rotationsriktning (vilket är anledningen till att vi har trefassystem).
 
C
Jag har en äldre spis som har 3fas utan nolla. 400V 3~ står det på den. Den har en perilex kontakt med 4 stift som det står 16/400 på. MEN när jag kollar anslutningarna så är det ju bara 1.5mm2 kabel i spisen. Hur fan går det ihop? Det går väll inte koppla 3 fas om det inte är 2.5mm2?
 
Kortfattat så finns ingen sådan regel om att trefas kräver en ledararea på 2.5 mm².
Däremot finns en tumregel om att en 16 A säkring kräver 2.5 mm², en tumregel som fungerar för alla slags ledningar, utanpåliggande kabeln på vägg såväl som infällda kablar inne i vägg som har sämre kylning.
Det finns därför också en tumregel som säger att man får "gå ned i area" på anslutningsledningar pga att dessa är fritt förlagda med god kylning. En sådan kabel med arean 1.5 mm² tål 18-19 A medan en infälld trefaskabel bara tål ca 13-14 A.
Så du kan nog lugnt utgå ifrån att det är ok med 1.5 mm² i ditt fall.

Jag är lat och hänvisar till en färsk tråd med lite bakgrund och fördjupning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/identifiering-av-kontaktdon.281326/
 
C
Tack för svaret! Jag drar 5x2.5mm2 till uttaget. Ska jag avsäkra med 16A eller 10A? Hur mycket behöver spisen? Hittade dvärgbrytare med 13A, funkar det bra?
 
En normal spisgrupp består av 16 A och 2.5 mm² fram till spisdosan/uttaget. Det finns spisar som har en sådan märkeffekt på närmare 11 kW, men det är mycket sällan man verkligen använder så mycket. Så trefas 10 A eller 13 A kommer att räcka långt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kortfattat så finns ingen sådan regel om att trefas kräver en ledararea på 2.5 mm².
Däremot finns en tumregel om att en 16 A säkring kräver 2.5 mm², en tumregel som fungerar för alla slags ledningar, utanpåliggande kabeln på vägg såväl som infällda kablar inne i vägg som har sämre kylning.
Det finns därför också en tumregel som säger att man får "gå ned i area" på anslutningsledningar pga att dessa är fritt förlagda med god kylning. En sådan kabel med arean 1.5 mm² tål 18-19 A medan en infälld trefaskabel bara tål ca 13-14 A.
Så du kan nog lugnt utgå ifrån att det är ok med 1.5 mm² i ditt fall.
Anslutningsledningar (med stickpropp) har en kylande mantel som sprider ut värmen samtidigt som de håller ett visst minimiavstånd mellan kablarna. Fritt liggande kablar kan värma upp varandra rejält om de ligger helt intill varandra. Så därför kan man ha högre effekter genom klenare kablar i anslutningssladdar.

För övrigt så nämns det i artikeln spisspänning på 230V 3fas med nolla. Detta är ovanligt i Sverige, men vanliga i USA där 3-fas 240V är vanligt i hemmen för spisar mm.

Det nämns även anslutningar av gamla 400 volts spisar på 230V. I äldre spisar så brukar varje platta bestå av tre 400 volts element som kopplas in 1, 2 eller 3 på respektive 400 volt fas alternativt två eller tre element i serie när lägre effekter skall urhållas. Genom dessa omkopplingar i vredet kan man få ut ca 12 olika effektlägen. Ibland går det att koppla in dessa spisar på 230V 1 fas på bekostnad av de tre högsta effektlägerna i varje platta dvs maxeffekten blir ungefär som läge 8 vid 3-faskoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.