Putsat upp ett tredje lager på spisen.
 
  • Närbild av en spis med nytt putsat lager på omgivande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Hyvlat hyvel. Riktat, putsat och satt i ett "nytt" stål i en gammal rubank. Mycket nöjd med hur den fungerar nu :)

Renoverad rubank på ett arbetsbord med träspån, omgiven av träbitar och snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad gammal rubank på arbetsbänk med hyvelspån och snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad gammal rubank på ett arbetsbänk med träspån och snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedens och 5 till
  • Laddar…
Klippt gräs i stugan och hos morfar. Har även lagat morfars stol. Nu får vi se vad dagen har att erbjuda :)
 
De där wealden fräsbitarna var riktigt najs, skaffade två raka för att göra 18 och 19mm tapphål, funkade även bra att fräsa ut sidorna av tapparna, allt på en gång, inga problem:
28893911962_52a62d17c8_b.jpg

Hade tänkt ta bort resten med bandsågen men är utan blad för tillfället så det blev handarbete, tur man har en sinksåg:
28966652606_a4822b5942_b.jpg

Fick svar från TuffSaws och enligt gubben där har jag haft riktigt bra livstid på mina blad om dom håller 1,5 år. Köpte nya iaf:
1/4" 10tpi
5/8" 6tpi
1" 1.3tpi (ripper)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Sånt där 1.3 TPI ripperblad köpte jag till kompisens stora bandsåg, hur köttigt som helst, vi klyvde 30cm stockar utan problem.

Dock lite förvånad över dina andra bladval, jag tycker 3-4 TPI är det jag använder till nästan allt virke av "normal snickeritjocklek", typ 20-60mm. 6 TPI tycker jag sågar för långsamt för att funka som allroundblad, fast min såg är mycket klenare än din så det kanske spelar in också.
 
Hej du har rätt, gjorde en tankevurpa, trodde det var 6tpi jag hade på mitt gamla blad men det var 3TPi. Frågar om jag kan byta till 3TPI ännu. Tur du nämde det.
 
Ola C skrev:
Sånt där 1.3 TPI ripperblad köpte jag till kompisens stora bandsåg, hur köttigt som helst, vi klyvde 30cm stockar utan problem.

Dock lite förvånad över dina andra bladval, jag tycker 3-4 TPI är det jag använder till nästan allt virke av "normal snickeritjocklek", typ 20-60mm. 6 TPI tycker jag sågar för långsamt för att funka som allroundblad, fast min såg är mycket klenare än din så det kanske spelar in också.
Vad har du om du klyver på incan? Snart dags för mig att beställa lite nya blad så kanske dags att vidga sina vyer..
 
Kör ett 1/2" supertuff premium 3/4 varitooth som allt i allo blad. Duger även att klyva på maxhöjd med men 1/2" Supertuff Sabrecut 3TPI sköter tjocka klyvningar aningen bättre. Byter dock inte till det för att klyva endast en tjock planka (eller flera tunnare, typ 50mm), så mycket bättre är det inte.
 
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
P
Hittade några gamla tänger på en loppis för ett tag sedan. De gick knappt att använda eftersom rost och annat skit gjorde dem tröga.

Så idag har de fått en översyn, dvs sprutat på någon tunnflyttande smörja typ 5-56 eller WD-40 och sedan öppnat och stängt tängerna tills allt skit kommit ut och de fungerar. Därefter en har de fått en droppe mineralolja. Nu har jag fler små avbitare och andra tänger än jag behöver, men de kan ju vara bra att ha. Jag har svårt att låta bli att köpa dem när de bara kostar en tjuga eller så...
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle se om jag kunde tälja mig en ny kåsa. Tänkte att det var bäst att pröva på ett vedträ innan jag ger mig på finare vrilar.
Fuskade lite med bandsågen men nästa gång blir det med yxan istället.
En halvt uthålad vedbit till en kåsa omgiven av täljverktyg och träspån på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlad träbit i början av en kåsa-täljningsprocess bredvid en borr och spån på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtäljd träkåsa på en träskiva, med tydliga snitt från täljning och dekorativ kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 10 till
  • Laddar…
Skruvat cykel och följt triathlonloppet.. Synd för Lisa :( Snart får vi vifta med vimplarna och heja på Jenny Rissveds!!

En nedmonterad cykel i ett vardagsrum framför en TV som visar ett cykellopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har myst lite i Sälen Fyra öringar på gräs bredvid en fiskespö och en rulle, från en framgångsrik fiskeutflykt i Sälen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 7 till
  • Laddar…
Arbetsbänk med OX CNC-maskinkomponenter, kablar och monteringsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med cncn... Men man är så jävla utbränd från allt renoverande att man inte ens orkar med sina leksaker....... Nu är det allvar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varit på finlands största loppismarknad. Kom hem med en mindre gjutjärnsstekpanna, billnäs yxhuvud, lockbettel och liten vinkelhake.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Började med cncn... Men man är så jävla utbränd från allt renoverande att man inte ens orkar med sina leksaker....... Nu är det allvar.
Äsch, inget att hänga läpp för!

Du har säkert några andra knappt påbörjade projekt som du kan koppla av med som omväxling.
Annars kan du få låna några av mig :)
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.