Slängt ihop en blomlåda av återvunnet trallvirke. Fler bilder kommer när den är på plats.

Nybyggd blomlåda av återanvänt trallvirke på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
D09 skrev:
Sen får man tydligen bara värdera huset var 5:e år numer ��
Nu förstod jag det som att du binder lånen på 5 år, men annars går det väl att gå runt den begränsningen genom att byta bank. Har då svårt att tro att "din" bank inte går med på en omvärdering tidigare, om du har ett konkret (bättre) förslag från en annan bank.

Du får väl också värdera om huset om du har gjort åtgärder som förändrat värdet, renovering eller tillbyggnad till exempel.
 
D09
AndersPS skrev:
Nu förstod jag det som att du binder lånen på 5 år, men annars går det väl att gå runt den begränsningen genom att byta bank. Har då svårt att tro att "din" bank inte går med på en omvärdering tidigare, om du har ett konkret (bättre) förslag från en annan bank.

Du får väl också värdera om huset om du har gjort åtgärder som förändrat värdet, renovering eller tillbyggnad till exempel.
Jag tror nog jag väntar med lånet tills det sista löper ut. Som det är nu är jag fri från amortering men ändrar jag detta så är jag bunden att amortera tills lånen är nere på 50 % av fastighetens värde om jag inte missuppfattat.

Väntar jag tills slutet av sept så binder jag bara alla lån samtidigt. Förhoppningsvis så ligger räntan kvar på samma nivå.
 
Fått igång det viktigaste på vinden, nämligen en AP :)

Accesspunkt monterad på träpaneltak med lysande blå ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt och 6 till
  • Laddar…
Har även fått möblerat lite :)

Inredd arbetsplats med skrivbord, dator, extraskärmar och skrivbordslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Bytt ytterdörr :)

Ytterdörr med ny gipsning runtom, oputsade hörn och dekor med texten "Carpe Diem" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
Hus med delvis påbörjat takbyte, synliga bärläkter och fotplåt vid takfoten, ställning bredvid huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvat bärläkt och fått dit fotplåt längst ner, gått hyfsat fort fast jag jobbat själv
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Målat panel till friggeboden :( Vad tråkigt det är. Och jag borde ha köpt färdiggrundad panel, hade blivit billigare.
 
Har någon monterat Habo handtag med återfjädring i en Swedoor? Handtagen passar ju inte? När man monterar de med fjädringen uppåt (för att låsa) så passar inte hålen för skruvarna. Och monterar man de på andra hållet blir fjädringen neråt så när man ska dra upp handtaget för att låsa så böjer man skruvarna och kolven går inte helt ut. Det finns ingen manual någonstans på hur tanken är. Ska man behöva bygga om fjädringen i handtaget för att det ska funka? :x
 
-RB- skrev:
Fått igång det viktigaste på vinden, nämligen en AP :)

[bild]
Hur fungerar den där accesspunkten? Är man alltid på samma nätverk? Alltså tror routern att din dator eller telefon är ansluten direkt till routern eller kopplar den ner från routern och upp mot accesspunkten?

Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja utöka vårt nätverk men jag kör ett script i vår router som känner av om våra telefoner är hemma. Det i sin tur styr en del annat såsom belysning etc. Jag vill alltså att vår router ska se telefonen som ansluten även om den egentligen ansluter via AP:n. Hoppas att du förstår hur jag menar 😃
 
iSnobben skrev:
Hur fungerar den där accesspunkten? Är man alltid på samma nätverk? Alltså tror routern att din dator eller telefon är ansluten direkt till routern eller kopplar den ner från routern och upp mot accesspunkten?

Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja utöka vårt nätverk men jag kör ett script i vår router som känner av om våra telefoner är hemma. Det i sin tur styr en del annat såsom belysning etc. Jag vill alltså att vår router ska se telefonen som ansluten även om den egentligen ansluter via AP:n. Hoppas att du förstår hur jag menar 😃
Om du inte gör en avancerad setup med separata VLAN (inte WLAN) så spelar det ingen roll om enheten är ansluten med kabel (jo, lite knepigt med mobilen), direkt i rounterns trådlösa den eller i APn ovan. Så troligen fungerar det som du förväntar dig.

Eventuellt behöver du justera scriptet lite.
 
M
iSnobben skrev:
Hur fungerar den där accesspunkten? Är man alltid på samma nätverk? Alltså tror routern att din dator eller telefon är ansluten direkt till routern eller kopplar den ner från routern och upp mot accesspunkten?

Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja utöka vårt nätverk men jag kör ett script i vår router som känner av om våra telefoner är hemma. Det i sin tur styr en del annat såsom belysning etc. Jag vill alltså att vår router ska se telefonen som ansluten även om den egentligen ansluter via AP:n. Hoppas att du förstår hur jag menar 😃
Det beror helt på hur scriptet kontrollerar om enheten är hemma eller inte.
Kollar du med ping mot IP-adress eller enhetsnamn så spelar det ingen roll, kollar du mot routerns lista över anslutna enheter så kommer det sluta fungera.
 
Marcussjogren skrev:
Det beror helt på hur scriptet kontrollerar om enheten är hemma eller inte.
Kollar du med ping mot IP-adress eller enhetsnamn så spelar det ingen roll, kollar du mot routerns lista över anslutna enheter så kommer det sluta fungera.
Om den kollar MAC-adress kommer det möjligen att sluta fungera. Men kollar den mot DHCPn i routern kommer det troligen att fortsätta fungera.

iSnobben - kan du posta scriptet här så kan vi enkelt avgöra.
 
Scriptet kollar MAC-adresser tyvärr. Det är inte jag som har skrivit det utan en kille på ett annat forum. Får man länka till andra forum? Annars kan jag skicka länken via PM kanske.
 
trattalask
Ifall routern agerar DHCP och scriptet kollar MAC-adresser i ARP-tabellen borde det fungera så länge telefonen pratar med något som passerar routern. Eftersom telefoner är rätt så pratiga med diverse tjänster så borde det va lugnt.

Nu antog vi en massa. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.