ullberg skrev:
Inte verktyg men ny klinga till en av mina kap/ger, tror det var en sån här Mikael_L stoppade i sin KGS216 vilket lyfte sågen. 299 på lokala Järnians utförsäljning tror jag var ett bra pris (och svårt att kosta på en så billig såg något dyrare)

[bild]
Jag har några sådana fast i mer manlig storlek;) En riktigt bra klinga till ett bra pris:)
 
bengtn skrev:
Grattis till hyveln. Det ser ut att vara en Stanley #7 typ 11, dvs tillverkad 1910-1918. Det är i mitt tycke den bästa årgången. Ser att den saknar den främre skruven till handtaget vilken kan vara lurig att få tag på pga specialgänga (12-20), men verkar i övrigt vara i bra skick , Vad fick du ge?
/B
Tack:)
Ja det var den modellen jag kom fram till också, känns bra att få det bekräftat av dig som har avsevärt mer kunskap i ämnet än mig. Främre skruven saknades och var ersatt med en bult och hyveln är bara löst ihopsatt för fotografering efter att jag tagit isär den och kollat efter skador. Jag kollade gängorna och dessa verkar fungera om jag nu kan hitta en skruv. Enda skadan jag sett så långt är en repa i sulan. Bulten kommer inte dit igen.
Jag gav 140:- för den.
 
  • Gilla
bengtn och 1 till
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag har några sådana fast i mer manlig storlek;) En riktigt bra klinga till ett bra pris:)
12-16cm? ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Idag kunde jag packa upp mitt första paket från Festool och prova lite...

OF1010 + Bitts sats

Öppnad Festool låda med en OF1010 fräsmaskin, en bitts sats, en RO90 slippapper och CTL SYS i en organiserad förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


RO90 + Sandpapper (40 - 220)

Öppnad Festool förpackning med en OF1010 fräs, RO90 slipmaskin, sladdar och sandpapper i olika kornstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Festool verktygsförpackningar och tillbehör ordnade i en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CTL SYS

Festool CTL SYS dammsugare förpackning med grönt handtag och logotyp, närbild på verktygslådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket imponerad av kvaliteten på grejerna och hur smidigt allt är förpackat! Har bara haft vanliga verktyg från bosch, makita, mm tidigare så det här är en ny upplevelse!

Skall helt klart köpa ett antal systainers för att sortera in förbrukningsmaterialet som sandpapper mm
 
  • Gilla
1337 och 1 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Den satsen är nog ungefär så gammal också, det är pappas. I år dog det stora spärrskaftet. Vissa verktyg verkar svåra att ha ihjäl, trots förment dålig kvalitet. Undrar t.ex. nr jag kommer slippa min Bosch PSR 14,4-dragare så jag får köpa något roligare...
Jag har dåliga nyheter... Min PSR 14,4 är 7år i år. Brukar låta den ligga ute när det regnar, tappar den titt som tätt från höga höjder, använder den som spärrskaft när den inte orkar med mm Men det går inte. Sjukt välbyggd. Batterierna är också i kanonskick trots misshandel under många år..

Köp en ny värre skruvdragare. Det är värt pengarna :) Boschen är en slitvarg men inte superbra.
 
Betula_Pendula skrev:
Mycket imponerad av kvaliteten på grejerna och hur smidigt allt är förpackat! Har bara haft vanliga verktyg från bosch, makita, mm tidigare så det här är en ny upplevelse!

Skall helt klart köpa ett antal systainers för att sortera in förbrukningsmaterialet som sandpapper mm
...Känn hur det varma träskvattnet rinner in i arbetsskorna, känn hur du sakta sjunker ner, bortom hjälp, bortom räddning. Känn hur träsket tar ett fast grepp om dig men du bryr dig inte — du vill bara ha mer.
Sinking slowly...

Välkommen till den mörka sidan där allt är blåsvart och grönt!
//Ronnie
 
  • Gilla
Betula_Pendula och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag har dåliga nyheter... Min PSR 14,4 är 7år i år. Brukar låta den ligga ute när det regnar, tappar den titt som tätt från höga höjder, använder den som spärrskaft när den inte orkar med mm Men det går inte. Sjukt välbyggd. Batterierna är också i kanonskick trots misshandel under många år..

Köp en ny värre skruvdragare. Det är värt pengarna :) Boschen är en slitvarg men inte superbra.
:) Har redan en CXS, så helt kört är det inte. Min PSR är nog ungefär av samma ålder som din, till och med ett år till kanske. Inga som helst problem med den än.
 
Räknas detta som verktygsinköp? Inte komemer jag ha hörselskydden på när jag klipper gräset ifortsättningen iallafall...

Trådlösa hörselskydd eller hörlurar vilande på en ljus yta med synliga kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt bra!
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Jag har funderat på ett par sådana (antar att det är QC35), hur fånigt (om alls) känns det att ta ett samtal på kontoret med dem?

/U
 
Chrissofsweden skrev:
Jag har dåliga nyheter... Min PSR 14,4 är 7år i år. Brukar låta den ligga ute när det regnar, tappar den titt som tätt från höga höjder, använder den som spärrskaft när den inte orkar med mm Men det går inte. Sjukt välbyggd. Batterierna är också i kanonskick trots misshandel under många år..
Samma erfarenhet, min är nu 10 år och tuffar fortfarande på, lite trött i batterierna men inte så mycket, De är tyvärr i det närmaste helt odödliga!

Jag har länge suktat efter en blå dragare istället, men tänkte köpa en först när den gröna dog. Men jag tröttnade till slut på att vänta och donerade den till ungarna istället :D.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
ullberg skrev:
Jag har funderat på ett par sådana (antar att det är QC35), hur fånigt (om alls) känns det att ta ett samtal på kontoret med dem?

/U
Ja det är ett par QC35.

Att prata telefon i lurar är väl lite av en vanesak, jag gör det redan sedan flera år så detta blir bara mindre bundet till telefon/dator och mer brusreducerat. Tycker det är positivt eftersom man hör motparten bättre. Hur just dessa är får jag återkomma till, har bara hunnit testa medhörningen som hastigast i affären och den funkade bra (utan medhörning går inte, då skriker man med täta lurar på.

Jag tycker egentligen dom är för dyra, men kunde inte motstå frestelsen tillslut. Brusreducering på resor/kontor + trådlöst headset vägde tungt och när jag heller inte kunde klaga på ljudet (riktigt bra!) så var det bara att hosta upp stålarna.

Är man bara ute efter bra ljud kan man garanterat komma billigare undan, men här är det ju kombinationen av funktioner som är mest intressant.
 
mexitegel skrev:
Samma erfarenhet, min är nu 10 år och tuffar fortfarande på, lite trött i batterierna men inte så mycket, De är tyvärr i det närmaste helt odödliga!

Jag har länge suktat efter en blå dragare istället, men tänkte köpa en först när den gröna dog. Men jag tröttnade till slut på att vänta och donerade den till ungarna istället :D.
Jag donerade min till mig själv. Har lagt den i lådan för monteringstillbehör åt byggställningen. Syftet den fyller nu är att borra hål i väggen enkom för fästskruvarna :p

För att vara lite OnT så har jag beställt en sån här:
En blå Makita sticksåg mot vit bakgrund, avsedd för att borra hål för fästskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten inca-bordssåg :)
 
Chrissofsweden skrev:
Jag donerade min till mig själv. Har lagt den i lådan för monteringstillbehör åt byggställningen. Syftet den fyller nu är att borra hål i väggen enkom för fästskruvarna :p

För att vara lite OnT så har jag beställt en sån här:
[bild]
Vad fick dig att välja handväskan framför limpan? :)
 
Betula_Pendula skrev:
Mycket imponerad av kvaliteten på grejerna och hur smidigt allt är förpackat! Har bara haft vanliga verktyg från bosch, makita, mm tidigare så det här är en ny upplevelse!

Skall helt klart köpa ett antal systainers för att sortera in förbrukningsmaterialet som sandpapper mm
Välkommen till träsket. Du kommer snart att önska att du börjat med heroin istället - det är nog billigare... ;)

ullberg skrev:
Jag har funderat på ett par sådana (antar att det är QC35), hur fånigt (om alls) känns det att ta ett samtal på kontoret med dem?

/U
Jag föredrar QC20 av bland annat den anledningen att de ser mindre fåniga ut när man har dem på sig i kontorsmiljö. En annan anledning är att jag reser en hel del och då är det bra att man kan sova med QC20 i öronen vilket kan vara svårt med hörlurar.

Vad gäller brusreducerningen så har jag inte testat QC35, men QC20 har bättre reducering än föregångaren imho, så jag misstänker att QC20 och QC35 är i paritet. Vissa personer kan dock inte med in-ear-lurar och då är QC35 ett självklart val. Om man tycker in-ear är OK anser jag att man bör skaffa QC20 istället.
 
  • Gilla
Betula_Pendula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.