svartöra skrev:
Men det är väl bara för Engineer? Jag tänkte sätta det på användaren för spc connect, men för användare som jag själv lagt upp ser jag ingen möjlighet att sätta det. Däremot går det tydligen att ta bort det...
Nej, det är på ett annat ställe för Engineer, på bilden är jag inloggad som någon annan än "Engineer":
Skärmdump av gränssnitt för att ändra PIN och webblösenord i en säkerhetsapplikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Engineer byter man väl under under en egen flik för weblösenord under Användare?
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Klassson skrev:
Hej, Har ett Spc4320 med bl.a en K52x och jag skulle vilja att den alltid visar typ "skalskydd aktiverat" vid skalskydd. Den meddelar vid tillkoppling men sedan är det bara den lille gubben som blinkar som indikerar (går från fast lysande till blinkande) Har någon hittat en lösning på det?
Om du vill att endast det ska visas hela tiden vet jag inte men väljer jag Manöverpaneler, Visa alltid status under Konfiguration->System så bläddrar den mellan status för mina två områden och tiden när skalskyddet är påslaget.
 
  • Gilla
Klassson
  • Laddar…
user7 skrev:
Nej, det är på ett annat ställe för Engineer, på bilden är jag inloggad som någon annan än "Engineer" [...]

Engineer byter man väl under under en egen flik för weblösenord under Användare?
Tack, nu fattar jag. Jag letade i SPC Pro utan att hitta detta, men tydligen ska användaren byta sitt lösenord själv via webinterfacet.

Ja, weblösen för Engineer sätts på annan plats och det går att sätta i SPC Pro också.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Hur vill du det skall funka?
Som de flesta andra med fullskydd samt skalskydd på bara magneter?
Isåfall i ditt larmområde för fullskydd måste du klicka i deltill A samt under systemegenskaper döpa om det till Tex Skalskydd.

Har din användare behörighet för deltill A?
Precis, jag vill ha två stycken snabbval. Ett med Skalskydd och ett med "allt".
Jag tycker det är rörigt det här med Deltillkoppling. Det finns ju med på både områden och sektioner.

Nu har jag skapat två områden. Ett med alla magnetkontakter (Skalskydd) och ett med IR-detektorerna i (IR Bottenvån).

Vad skall attributet Uteslut A/B vara för respektive sektion?
Vad skall alternativen för Deltillkoppling vara under område?

Har jag två områden som nu får jag välja på manöverpanelen om jag vill slå på alla eller ett utav dem.
Samma sak när jag larmar av. Jag vill ju ha två snabbval "Allt" eller "Skalskydd" när jag larmar på och jag vill att det larmar av allt när jag larmar av. Tar tacksamt emot tips!!

Skärmbild av övervakningssystemsgränssnitt med sektioner för dörrar och IR-detektorer märkta Skalskydd och IR bottenvån.
Skärmdump av inställningsmeny för larmsystem med flikar för områden, Deltillkoppling och RF utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av konfigurationsinställningar för ett manöverpanel med alternativ för larm och tillkoppling.
 
RilleRock
BigSwede1972 skrev:
Precis, jag vill ha två stycken snabbval. Ett med Skalskydd och ett med "allt".
Jag tycker det är rörigt det här med Deltillkoppling. Det finns ju med på både områden och sektioner.

Nu har jag skapat två områden. Ett med alla magnetkontakter (Skalskydd) och ett med IR-detektorerna i (IR Bottenvån).

Vad skall attributet Uteslut A/B vara för respektive sektion?
Vad skall alternativen för Deltillkoppling vara under område?

Har jag två områden som nu får jag välja på manöverpanelen om jag vill slå på alla eller ett utav dem.
Samma sak när jag larmar av. Jag vill ju ha två snabbval "Allt" eller "Skalskydd" när jag larmar på och jag vill att det larmar av allt när jag larmar av. Tar tacksamt emot tips!!

[bild]
[bild]
[bild]
Då skall du göra som ja skrev :D
Endast 1 område som du tex döper Inbrottslarm.
På detta område skall du klicka i deltill A.
Namnge deltill A som Skalskydd under system/systemegenskaper
På alla IR-sektioner skall du klicka i Uteslut A.

Vid skalskydd om du vill att mk entrédörr skall larma direkt vid så får du bocka i det i området.

Fler frågor så säg till :)
 
  • Gilla
BigSwede1972
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Då skall du göra som ja skrev :D
Endast 1 område som du tex döper Inbrottslarm.
På detta område skall du klicka i deltill A.
Namnge deltill A som Skalskydd under system/systemegenskaper
På alla IR-sektioner skall du klicka i Uteslut A.

Vid skalskydd om du vill att mk entrédörr skall larma direkt vid så får du bocka i det i området.

Fler frågor så säg till :)
Nu har jag gjort som du sa :D
Men problemet jag får är att IR-deckarna drar igång larmet ändå när jag valt deltillkoppling A?
När jag tillkopplar får jag frågan om jag vill deltillkoppla A (se bild från MAP). Väljer jag den så står det SKALSKYDD och jag väljer då att köra på det. Nu börjar tillkopplingstimern. Efter det så utlöser IR-deckarna larmet ändå!? Jag har satt Uteslut A på båda sektionerna med IR-deckar men tog bara screenshot på den ena ;)

Skärmdump av inställningar för deltillkoppling med aktiverat alternativ för 'Deltillkoppl. A' i ett säkerhetssystem.
Skärmdump av MAP med vald inställning 'Uteslut A' under 'Attribut - Sektion 5'.
Textfält i säkerhetssystem för att byta namn på Deltillkoppling A till "Skalskydd" och Deltillkoppling B.
Display på en larmpanel som visar alternativet 'KLAR ATT TILLK.', deltillkoppling A och knappsatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Larmpanel visar skärmen med texten 'TILL/FRÅN SKALSKYDD' och valknappar lyser blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
BigSwede1972 skrev:
Nu har jag gjort som du sa :D
Men problemet jag får är att IR-deckarna drar igång larmet ändå när jag valt deltillkoppling A?
När jag tillkopplar får jag frågan om jag vill deltillkoppla A (se bild från MAP). Väljer jag den så står det SKALSKYDD och jag väljer då att köra på det. Nu börjar tillkopplingstimern. Efter det så utlöser IR-deckarna larmet ändå!? Jag har satt Uteslut A på båda sektionerna med IR-deckar men tog bara screenshot på den ena ;)
Då har du tillkopplat allt ändå för det är så man gör.
För uteslutning innebär att den tillkopplar allt annat förutom just de som är uteslutna.

Sen vill man inte ha utpasseringtimer på skalskydd samt göra in/utpasseringssektioner till direktlarmade och det finner du under området/deltill om du ändra det.
 
RilleRock skrev:
Då har du tillkopplat allt ändå för det är så man gör.
För uteslutning innebär att den tillkopplar allt annat förutom just de som är uteslutna.

Sen vill man inte ha utpasseringtimer på skalskydd samt göra in/utpasseringssektioner till direktlarmade och det finner du under området/deltill om du ändra det.
Om jag väljer Tillkoppla och trycker på funktionsknappen (F3) märkt A.
Då skriver den ju SKALSKYDD. Bekräftar jag det med den andra (ifyllda) funktionsknappen (F2) från vänster så tillkopplas larmet.
...men likt förbannat triggar IR-deckarna larmet? Jag förstår inte!
I Deltillkoppling A är ju IR-Deckarna uteslutna?
 
Är det inte så att skalskyddet är aktiverat efter första trycket (F3)? När du sedan trycker på svarta rutan säger du åt larmet att du vill koppla till allt och vips larmar såklart rörelsesensorerna.
 
gunric skrev:
Är det inte så att skalskyddet är aktiverat efter första trycket (F3)? När du sedan trycker på svarta rutan säger du åt larmet att du vill koppla till allt och vips larmar såklart rörelsesensorerna.
...så kanske det är!?
Skall kolla!
 
Jag letar efter en lämplig detektor till mitt hus. För det första så undra jag om man skall ha en IR eller en kombi och vad skiljer. Huset är en vanlig tvåplansvilla, inga husdjur (ännu iaf), normalstora rum, inga över 12 meter iaf.

Jag har tittat på:

  • Vanderbilt PDM-IXA12T Kombidetektorer
  • Vanderbilt PDM-I12T IR-detektorer
  • Bosch Blue line Kombi G2 Pet

Och om man väljer en Siren TL-30X från Telete, kan centralen driva denna eller måste man ha batteri?


Centralen är en Siemens SPC 4320
 
RilleRock
Mr Lorentz skrev:
Jag letar efter en lämplig detektor till mitt hus. För det första så undra jag om man skall ha en IR eller en kombi och vad skiljer. Huset är en vanlig tvåplansvilla, inga husdjur (ännu iaf), normalstora rum, inga över 12 meter iaf.

Jag har tittat på:

  • Vanderbilt PDM-IXA12T Kombidetektorer
  • Vanderbilt PDM-I12T IR-detektorer
  • Bosch Blue line Kombi G2 Pet

Och om man väljer en Siren TL-30X från Telete, kan centralen driva denna eller måste man ha batteri?


Centralen är en Siemens SPC 4320
Alla de detektorerna är bra val
men skulle valt Blueline Quad då den har dubbla IR och är mycket prisvärd.

En kombi behöver både rörelse och en temperaturförändring för att larma.
Såklart bättre men lite to much i hemmet.

TL-30X kräver batteri.
 
RilleRock skrev:
Alla de detektorerna är bra val
men skulle valt Blueline Quad då den har dubbla IR och är mycket prisvärd.

En kombi behöver både rörelse och en temperaturförändring för att larma.
Såklart bättre men lite to much i hemmet.

TL-30X kräver batteri.
Tack för ditt svar. Hur är det med antimask. Om man jämför tex.Vanderbilts detektorer så kostar det dubbel om man vill ha Antimask. Jag har inte kollat priserna på Bosch. Är det värt pengarna för installation i en villa och kan det vara något som larmbolag och försäkringsbolag kräver för att uppehålla en viss larmklass. SPC4xxx har väl larmklass 2? Då kanske kringutrustning och måste uppfylla vissa kriterier.
 
Skulle behöva tips på en bra branddeckare som kan kopplas till larmet. Jag vill ha en trådbunden som drivs via larmet och inte en batteridriven som Vanderbilt HDv3007OS.

Har tittat på Vanderbilt FI/CQR338-4L-12V Rökdetektor eller FI/CQR338-4HL-12V Multi Rök/värme. Här är det inte priset som avgör utan jag vill ha en bra detektor för hemmabruk. Jag tänker en i hallen på varje plan. Vad ska man välja som passar bra till SPC4xxx. Eller är där någon annan detektor som är bättre lämpad?
 
Hej!

Nu har jag haft SPC ett tag, några månader och med all hjälp man fått här så har jag lyckats luska ut det mesta själv.

Där är lite funderingar på vart man hittar firmware till produkterna?

Är det endast auktoriserade tekniker som får tillgång till dessa?

Söker firmware till följande produkter:

  • SPC4320
  • SPCK420
  • Siemens SPCK521.100-N
  • Modul GSM SPC N310

Tack på förhand

Mvh,
Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.