115 961 läst · 205 svar
116k läst
205 svar
Projektet Majas
Är inte en grill viktigare än tak över sängen?
Vilka prioriteringar folk har
Vilka prioriteringar folk har
Sen var det dags att få bort lite sten. Det låg en jättesten inne i den gamla höladan som måste ha stuckit upp genom golvet. Hittade en gammal Cobra på blocket för 3500 kr. Upptäckte att snigeldynamit är jäkligt dyrt så jag goglade runt lite på sprängning och hittade att man kan göra sina egna sprängpatroner med vanligt gevärskrut som man köper på lösvikt. Sprängmattan är en gammal gångmatta som nu är totalförstörd så jag måste fixa en till.
Ja jag har varit försiktig och vidtagit alla tänkbara säkerhetsåtgärder. Kameran var uppriggad på ett stativ och själv var jag långt borta.
[video]https://youtu.be/TPuuhSTWlCM[/video]
Ja jag har varit försiktig och vidtagit alla tänkbara säkerhetsåtgärder. Kameran var uppriggad på ett stativ och själv var jag långt borta.
[video]https://youtu.be/TPuuhSTWlCM[/video]
Redigerat:
Då är en semester nästan till ända och som vanligt hinner man aldrig lika mycket som man tänkt. Dels för att det finns andra åtaganden i livet än att bygga dels för att jag är en hängiven tidsoptimist.
Inne i huset i sommar har jag snart fått ny syll under hela huset. Jag funderade länge på hur jag skulle göra detta. Skulle jag gjuta en ny, högre kantbalk? Skulle jag flytta hela huset åt sidan och gjuta en ny platta under huset och sen flytta tillbaka det, lätt som en plätt när nu skorstenen var borta. Men lat som jag är bestämde jag mig för att låta den gamla kantbalken vara kvar. Den har ju ändå stått där sedan 1927 och står där och är någorlunda rak. Däremot måste jag nog göra något åt hörnen. När syllen är på plats tänkte jag bila bort ett segment på varje sida om det sämsta hörnet, lyfta, ställa ner en stålbalk, sänka, bygga gjutform och gjuta igen.
Husets ena långsida är kvar och där saknades en bit av kantbalken. Ursprungligen gjorde kantbalken här en U-sväng för farstukvisten. Den bildade jag bort och sen har jag fått gjuta igen hålet. Jag kommer att sakna det hålet för det var lätta att gå ut och in. Bära saker och köra skottkärra och traktor rakt in i huset.
När all syll är bytt så måste jag lyfta allt igen för att få under syllmembranet och knuffa huset några cm så att det står helt rätt på kantbalken igen. Det blir ganska vingligt utan syllen som håller ihop allt. Väggarna står rakt nu men huset som helhet hamnade lite snett.
Annan tid har gått åt till att borra, spränga, spräcka och bära bort sten för att göra klart för attefallaren. Vi får se om den kommer på plats i år.
El ska däremot in i höst och därför har jag grävt en kabelgrav på ca 50 m. Det blir bra med egen el.
Inne i huset i sommar har jag snart fått ny syll under hela huset. Jag funderade länge på hur jag skulle göra detta. Skulle jag gjuta en ny, högre kantbalk? Skulle jag flytta hela huset åt sidan och gjuta en ny platta under huset och sen flytta tillbaka det, lätt som en plätt när nu skorstenen var borta. Men lat som jag är bestämde jag mig för att låta den gamla kantbalken vara kvar. Den har ju ändå stått där sedan 1927 och står där och är någorlunda rak. Däremot måste jag nog göra något åt hörnen. När syllen är på plats tänkte jag bila bort ett segment på varje sida om det sämsta hörnet, lyfta, ställa ner en stålbalk, sänka, bygga gjutform och gjuta igen.
Husets ena långsida är kvar och där saknades en bit av kantbalken. Ursprungligen gjorde kantbalken här en U-sväng för farstukvisten. Den bildade jag bort och sen har jag fått gjuta igen hålet. Jag kommer att sakna det hålet för det var lätta att gå ut och in. Bära saker och köra skottkärra och traktor rakt in i huset.
När all syll är bytt så måste jag lyfta allt igen för att få under syllmembranet och knuffa huset några cm så att det står helt rätt på kantbalken igen. Det blir ganska vingligt utan syllen som håller ihop allt. Väggarna står rakt nu men huset som helhet hamnade lite snett.
Annan tid har gått åt till att borra, spränga, spräcka och bära bort sten för att göra klart för attefallaren. Vi får se om den kommer på plats i år.
El ska däremot in i höst och därför har jag grävt en kabelgrav på ca 50 m. Det blir bra med egen el.
Vilka fantastiska prylar en Cobra ändå är. Kyrkogårdsförvaltningen i Haparanda köpte den 1974 och nu är den i min ägo. Den är mycket behagligare att använda när man kör den på alkylatbensin, 4-takts som jag blandar själv eftersom den ska ha så fet blandning.
Hemmatillverkad sprängpatron av ett VP-rör. Det blev sju smällar och både snigeldynamit och spräckning för att få isär den stora stenen som varit inne i ladan till hanterliga bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmatillverkad sprängpatron av ett VP-rör. Det blev sju smällar och både snigeldynamit och spräckning för att få isär den stora stenen som varit inne i ladan till hanterliga bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag insåg det hopplösa i att fortsätta med snigeldynamit efter två "sprängningar". Styckena blev för stora och det kostade skjortan. På maskinisten.net hittade jag någon som gjort egna sprängpatroner och det såg ganska enkelt ut så jag gjorde likadant.
Krutet är vanligt gevärskrut och jag har laddat med 20-25 gram.
Gevärskrut brinner jämförelsevis långsamt så man måste försegla hålet ordentligt så att trycket hinner byggas upp ordentligt. Annars får man bara en hålblåsning. Dynamit och svartkrut expoderar så där behövs inte samma förslutning av hålet.
Bulten på bilden är mitt första försök till försegling av hålet. Tanken är att den ska fungera som en expander. Den slutliga lösningen blev en gummislang och en konisk mutter som jag fick svarva till då fick jag det att sluta tillräckligt tätt. Genom skruven "(bulten) har jag borrat ett hål så att jag får genom sladden. Jag har provat att gjuta igen hålet med husfix också men det känns inte så bra om det skulle bli en blindgångare. Jag blandade bara så pass mycket vatten att det blev en smidig deg och lät det härda. Det fungerade bra som försegling men som sagt mindre trevligt om det skulle bli en blindgångare. Då har man en osprängd patron som man inte kommer åt.
Tändanordningen är en Kanthaltråd 0,2 mm. Som syns på bilden använde jag en vanlig elkabel. Den ena ledaren kapades kortare än den andra och på den längre lindade jag ca 5 varv och lödde fast båda ändarna. Man kan säkert bara linda fast dem men det kändes bättre att löda. För att tända använde jag ett vanligt 12-volts batteri. Det sitter en vanlig kontakt i änden på sladden på bilden och det var för att jag använde en vanligt förlängningskabel på 25 m. Jag gömde mig bakom ett uthus när jag sprängde. Kanthaltråden glöder till en bråkdel av en sekund och brinner av och det är det som är tändeffekten.
Själva patronen är som synes ett vanligt VP-rör och ändarna är tätade med vanlig silikon och det duger säkert med vilken tätningsmassa som helst. Tejpen är bara en extra grej för att fixera sladden och täta lite extra.
Hålet fylls med vatten och ett tips är att låta det stå ett tag så att man ser att det inte läcker ut genom någon spricka längre ner i stenen som inte syns. Vattnet är till för att det ska bli riktigt stumt nere i hålet. Är det luft i hålet blir det en onödig fjädring.
Stenen blottlades bort mot skogen så att eventuella flygande stenar skulle ta den vägen istället för mot husen och så jobbade jag mig bit för bit tills hela stenblocket var borta.
Jag använde först en gångmatta i fjädrande gummi som sprängmatta men den gick fort sönder. Sen fick jag tag i en rejäl bit av ett transportband som var 1 m brett så det lade jag dubbelt samt en lastpall ovanpå för att dämpa så mycket som möjligt.
Totalt 7 patroner fick jag använda innan stenen var borta. Sen har jag delat ner flera stora block i mindre bitar men då har jag använt mig av spräckkilar. Spräckkilar är mycket bättre på mindre stenar.
Krutet är vanligt gevärskrut och jag har laddat med 20-25 gram.
Gevärskrut brinner jämförelsevis långsamt så man måste försegla hålet ordentligt så att trycket hinner byggas upp ordentligt. Annars får man bara en hålblåsning. Dynamit och svartkrut expoderar så där behövs inte samma förslutning av hålet.
Bulten på bilden är mitt första försök till försegling av hålet. Tanken är att den ska fungera som en expander. Den slutliga lösningen blev en gummislang och en konisk mutter som jag fick svarva till då fick jag det att sluta tillräckligt tätt. Genom skruven "(bulten) har jag borrat ett hål så att jag får genom sladden. Jag har provat att gjuta igen hålet med husfix också men det känns inte så bra om det skulle bli en blindgångare. Jag blandade bara så pass mycket vatten att det blev en smidig deg och lät det härda. Det fungerade bra som försegling men som sagt mindre trevligt om det skulle bli en blindgångare. Då har man en osprängd patron som man inte kommer åt.
Tändanordningen är en Kanthaltråd 0,2 mm. Som syns på bilden använde jag en vanlig elkabel. Den ena ledaren kapades kortare än den andra och på den längre lindade jag ca 5 varv och lödde fast båda ändarna. Man kan säkert bara linda fast dem men det kändes bättre att löda. För att tända använde jag ett vanligt 12-volts batteri. Det sitter en vanlig kontakt i änden på sladden på bilden och det var för att jag använde en vanligt förlängningskabel på 25 m. Jag gömde mig bakom ett uthus när jag sprängde. Kanthaltråden glöder till en bråkdel av en sekund och brinner av och det är det som är tändeffekten.
Själva patronen är som synes ett vanligt VP-rör och ändarna är tätade med vanlig silikon och det duger säkert med vilken tätningsmassa som helst. Tejpen är bara en extra grej för att fixera sladden och täta lite extra.
Hålet fylls med vatten och ett tips är att låta det stå ett tag så att man ser att det inte läcker ut genom någon spricka längre ner i stenen som inte syns. Vattnet är till för att det ska bli riktigt stumt nere i hålet. Är det luft i hålet blir det en onödig fjädring.
Stenen blottlades bort mot skogen så att eventuella flygande stenar skulle ta den vägen istället för mot husen och så jobbade jag mig bit för bit tills hela stenblocket var borta.
Jag använde först en gångmatta i fjädrande gummi som sprängmatta men den gick fort sönder. Sen fick jag tag i en rejäl bit av ett transportband som var 1 m brett så det lade jag dubbelt samt en lastpall ovanpå för att dämpa så mycket som möjligt.
Totalt 7 patroner fick jag använda innan stenen var borta. Sen har jag delat ner flera stora block i mindre bitar men då har jag använt mig av spräckkilar. Spräckkilar är mycket bättre på mindre stenar.
Gevärskrut kan man köpa om man har vapenlicens och det finns olika förpackningsstorlekar och brinnhastigheter på krutet. Krutet används normalt av de som själva laddar sin ammunition. För det här ändamålet tror jag inte brinnhastigheten har någon betydelse. Krutet ska dock handskas med varsamhet och det finns en liten risk att krutet kan antändas av statisk elektricitet om man inte hanterar det korrekt. Så läs på och vidtag rekommenderade säkerhetsåtgärder innan ni börjar ladda egna sprängpatroner.
Intressant. Jag vill bara påpeka att svartkrut inte heller detonerar, utan deflagerar, dvs brinner väldigt fort. Det är därför man kan spräcka sten med krutpatroner inne i hus (typ Simplex), det blir väldigt lite vibrationer. Det är också därför det är viktigt att det är tätt eftersom det är gastrycket som spräcker stenen. Om det finns sprickor som leder ut trycket blir det bara en puff.
Ja, jag kan ju tillägga att det är helt korrekt att krut kan antändas av statisk elektricitet. Att ladda i ett VP-rör är således lite riskabelt.... Bättre med ett pappersrör. Om du ändå förseglar hålet så spelar det ingen roll om sprängpatronen är förseglad, den kommer ju spricka på bråkdelen av en sekund ändå när laddningen tänder.
Ja plaströr skulle jag nog inte använda om jag skulle tillverka sprängpatroner industriellt. Fast det finns väl VP-rör som är ledande för att minska strålningen från det elektriska fältet. Alternativt kan man ju använda metallrör som man jordar. Å andra sidan är ju förvaringsburkarna gjorda av plast så jag tror inte att risken är överhängande så vida man inte gnuggar rören med kattskinn.
Papprör vill jag inte använda då hålet fylls med vatten. Jag vet inte om det är nödvändigt men jag skulle tro att det blir effektivare när allt tomrum är fyllt med vätska.
Papprör vill jag inte använda då hålet fylls med vatten. Jag vet inte om det är nödvändigt men jag skulle tro att det blir effektivare när allt tomrum är fyllt med vätska.
Igår fick jag den sista syllen på plats. Det ligger tre st 145x95 tryckimpregnerat staplat ovanpå varandra. Det är för att komma upp i samma tjocklek som den gamla syllen. Det kanske är overkill och man kunde bara lagt klossar under stolparna. Det är ytterligare två stolpar som ska skarvas innan allt är klart.
Jag hade mycket funderingar innan jag valde tryckimpregnerat eftersom det är både bu och bä och att det var problem från 70-talsbyggena. Som jag förstår det är luktproblem från fuktiga syllar som varit problemet. Jag tänkte att jag inte kommer att ha någon sylltätning på plats föränn sent i höst eller kanske nästa vår och då kommer det säkert att krypa upp lite fukt i virket. Sen när jag fått sylltätningen på plats och det torkar upp borde det inte bli några problem.
Hörnet på bilden är nog ok men det finns två andra hörn som har spruckit så mycket att jag måste bila bort dem och gjuta nytt. Jag tänkte bila först vid sidorna om hörnet. Sätta in domkrafter och lyfta. Därefter bila bort själva hörnet och ställa ner en rejäl stålbalk i en grop som gjuts fast. Sen sänker jag ner huset på stålbalken, bygger en form och gjuter ett nytt hörn.
När det är klart kan jag lyfta allt igen och sätta ett sylltätning mellan kantbalken och syllen.
Snart har jag både el och bredband i "huset". En timmes grävning per dag var ett lagom träningspass.
Jag fattar inte varför bilderna är rättvända i datorn men felvända här. Kan nån berätta hur man gör.
Jag hade mycket funderingar innan jag valde tryckimpregnerat eftersom det är både bu och bä och att det var problem från 70-talsbyggena. Som jag förstår det är luktproblem från fuktiga syllar som varit problemet. Jag tänkte att jag inte kommer att ha någon sylltätning på plats föränn sent i höst eller kanske nästa vår och då kommer det säkert att krypa upp lite fukt i virket. Sen när jag fått sylltätningen på plats och det torkar upp borde det inte bli några problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet på bilden är nog ok men det finns två andra hörn som har spruckit så mycket att jag måste bila bort dem och gjuta nytt. Jag tänkte bila först vid sidorna om hörnet. Sätta in domkrafter och lyfta. Därefter bila bort själva hörnet och ställa ner en rejäl stålbalk i en grop som gjuts fast. Sen sänker jag ner huset på stålbalken, bygger en form och gjuter ett nytt hörn.
När det är klart kan jag lyfta allt igen och sätta ett sylltätning mellan kantbalken och syllen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snart har jag både el och bredband i "huset". En timmes grävning per dag var ett lagom träningspass.
Jag fattar inte varför bilderna är rättvända i datorn men felvända här. Kan nån berätta hur man gör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder