S
Åååååååå vad jag blir trött på tryckluftsslangen!!!!!! detta måste lösas :D

En trasslig tryckluftsslang ligger på ett betonggolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
I morgon skruvas hurtsarna ihop och mdf bitarna skjuts fast i sockeln

Omonterade hurtsar och en MDF-platta på golvet i ett rum med röd och blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
När jag tänkte på push to open så tänkte jag nog på speciella expansionsbeslag som har detta inbyggt. Du kanske har sådan som låser lådan i innerst läget istället? Då knske man kan ta bort låset och monter de från ikea som du hittat?
 
  • Gilla
Freddeph
  • Laddar…
Skooda skrev:
Åååååååå vad jag blir trött på tryckluftsslangen!!!!!! detta måste lösas :D

[bild]
Skaffa en slang istället för mjukt rör;)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
slangen gick sönder och det var denna jag hade, ett rörsystem med några avstick.....kanske:)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Skruva fast i sockeln också så blir blir stabilt.

Kläm ihop stommarna m skruvtvingar inman du skruvar, så lätt att det nlir knas annars.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Jag har även en regel i väggen, ca 600 mm ifrån golvet som jag tänkte använda
 
S
Daniel_N skrev:
Skruva fast i sockeln också så blir blir stabilt.

Kläm ihop stommarna m skruvtvingar inman du skruvar, så lätt att det nlir knas annars.
har inga skruvtvingar:(:( som du sa tidigare så kan man inte ha för många tvingar, måste inhandla några till :)
 
S
Var köper ni era tvingar?
 
Skooda skrev:
Jag har 13 mm att montera dessa på, IKEA tar 25kr styck...
Tänk på att dina lådfronter måste sitta en bit (typ 4-5 mm, minns inte exakt) utanför stommen så att du kan trycka in dem för att aktivera utstötaren. Det går ju att fixa, men det blir lite extra pill om du redan har skruvat fast dina lådor i expansionsbeslagen.

Om du inte får plats med Ikeas variant på dina 13 mm finns det även sådana man borrar in i stomsidan. Detta förutsätter förstås att dina fronter går ut över stommen (sk täckande montage), men det skulle jag tro att de gör. Sök tex på "Blum tip-on" så bör du hitta sådana.

Sen bör du också tänka på att du kommer att behöva skjuta in lådorna sista biten för hand när du stänger dem (för att "ladda" utstötaren). Personligen tycker jag att det är lite störigt, men det är så klart en fråga som du själv får ta ställning till.
 
Hur fräser man handtagen som liknar Voxtorp? Vi har dessa luckor i köket och jag trivs jättebra med dem. Tänkte därför på dessa till min bänk men jag vet inte hur man ska gå tillväga?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
iSnobben skrev:
Hur fräser man handtagen som liknar Voxtorp? Vi har dessa luckor i köket och jag trivs jättebra med dem. Tänkte därför på dessa till min bänk men jag vet inte hur man ska gå tillväga?
Jag är också intresserad :)
 
Så här hade jag gjort (frihandsritat men borde gå att förstå). Först hade jag fräst eller hellre sågat bort svartstreckade området för att spara mitt dyra specialfrässtål. Sen hade jag fräst det i några steg, och sett till att frässtålet skär bort lite på sågade ytan (röda pilen), detta för att det är jättesvårt att ställa fräsdjupet exakt kant i kant med sågade ytan. Anhållet behöver egentligen inte flyttas mellan bild 2, 3 och 4, man kör i breddled tills man träffar anhållet. Egentligen är det nog bäst att börja med innersta skäret (sista bilden) och sen jobba sig utåt.

Hade kört det på fräsbordet eftersom anhållet vid handhållen fräsning inte har mycket yta att glida mot när man närmar sig kanterna. Om jag inte haft fräsbord hade jag satt en lika tjock skiva framför och en bakom (i längsled), kant i kant i djupled med den yta som ska fräsas så anhållet kan glida mot dessa i början och slutet.

Viktigt är att inte lyfta fräsen när man kör underskäret, det ska köras på fix höjd.

Frässtål beror ju på vilken profil man vill ha, wealden har en del, axminster likaså. http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Large_Pull_127.html http://www.axminster.co.uk/accessor...uting/router-cutters/drawer-pull-lock-keyhole

Edit. Körs det inte på fräsbordet så behövs nog support till fräsen så den inte "välter över kanten", då blir det en skiva till att hålla rätt på. Fräsbord rekommenderas!

Stegvis frihandsritning som illustrerar processen för utfräsning av trä, markerat med svartstreckat område och röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
S
Då är hurtsarna ihop skruvade, sockeln har fått målade mdf bitar fast skjutna, sedan ska bänkskivorna måttas in men först ska garaget städas :)
 
S
Daniel_N: vilket avstånd har du emellan dina mdf fronter?

Mörka MDF-skåpfronter med synliga avstånd emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.