Satt 76 st sticklingar av fläder i krukor för nästa års start av plantering av häcksektion ett. Slut på krukor...skulle behöva runt 300 st till.
 
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
Gallrat plommonträdet, så det inte ska gå sönder av skördens tyngd och stadgat upp några grenar.

IMG_20160724_140615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ändå ganska mycket kvar.


IMG_20160724_140651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Vattnat, vattnat och vattnat.
Precis allt har jag vattnat, blommor, buskar, "köksträdgård" och även mig själv, minst fem gånger!
Dagar som dessa är trädgårdsduschen guld värd, underbart att gå och lalla runt i badbyxor mellan solsängen och det solvarma vattnet i trädgårdsduschen. (y)
 
Jag höll på att skriva att jag tuktat in en häck som rymt ut i gräsmattan med tillhörande flisning av allt skräp som blev. Men det var ju igår....

Idag har det nog bara vattnats och jagats sniglar.
 
Redigerat:
Förlorat den långa kampen om studsmatta eller ej i trädgården, så har köpt en begagnad och monterat upp den.
 
Äntligen kopplat in vattnet ut till odlingsbänken.
 
Precis inkommen och ombytt till torra kläder efter jag gick ut i trädgården och njöt av hällregnet (jycken satt dock i "trygghet" under tak, han vill ju inte förstöra pälsen, hade det varit ett stinkande dyregn hade det såklart varit en annan femma). Hör hur det öser ner och fyller på min torrlagda brunn. <3:wow:
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Dygsur igen, regnvattentunnorna svämmade över så jag har tappat över i varenda dunk, kastrull, vas och balja jag äger, har nu cirka 1000 liter vatten mot morgonens 25.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Planterat ett 14?de äppelträd. Fast en sanning med modifikation ty det här är andra försöket att utöka äppellunden, det förra tog lössen och torkan när jag var på jobb. Passade på att öka den fria framtida gräsytan en sisådär 2 meter så kan jag låta det trädet som inte tog sig sitta kvar till i höst för att flyttas till annan plats och användas för att ympa in sorter på i framtiden (Det har skjutit nytt från roten och är en bra grundstam :))
 
Cicaro skrev:
Planterat ett 14?de äppelträd. Fast en sanning med modifikation ty det här är andra försöket att utöka äppellunden, det förra tog lössen och torkan när jag var på jobb. Passade på att öka den fria framtida gräsytan en sisådär 2 meter så kan jag låta det trädet som inte tog sig sitta kvar till i höst för att flyttas till annan plats och användas för att ympa in sorter på i framtiden (Det har skjutit nytt från roten och är en bra grundstam :))
Titta först över varför lössen tog förra trädet. Växter som inte är stressade är mindre känsliga. :)
 
Jo mycket smart idé! Faktum är att jag skäms över att erkänna det men jag vet exakt varför det förra togs av lössen. Jag hann inte med/missade att klämma eller spola bort löss eftersom livet var i totalt kaos just då så jag hade inte ens satt något klisterband för att myrorna skulle förhindras mjölka lössen. Det i kombination med torka och avsaknad av tillskott av vatten när det var ordentligt gjort med dränerande lager (är kompakt lera på hela tomten i övrigt) var ingen bra kombination.

Nu är det dock bättre förutsättningar både att jag ska komma ihåg den här gången och den här plantan är ympad vid samma tillfälle som förra försöket och har stått krukad sedan dess = bättre rotsystem och ympen är inte nygjord utan såret har haft chans att läka i lugn och ro.
 
Jag har förlängt trappan bakom terassen, det var alltid meningen det skulle göras, men från tillverkarens sida ingick endast trappan i hörnet:
https://c1.staticflickr.com/9/8441/28463458061_b5f0ddaf5d_b.jpg

Idag mottog jag en försändelse leca block och murbruk också, så nu ska det muras ett utekök. Även OSB skivor för att göra en platsgjuten bänkskiva.
 
Renoverat tre parkbänkar jag kom över gratis. Blir perfekt runt grillringen!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
www.instagram.com/tolvsbo12/

Om någon är av intresse så är detta vi och vårat trädgårdsintresse.
Kommer med bilder på det färdiga odlingsområdet inom en snar framtid.
Mvh P-A
 
KristinaRT
Utfodrat igelkottar!
Började med att en dök uppmför ca 2 v sedan, vi tyckte synd om den eftersom det regnade och gav den lite mat, sedan kom det en till, en till och i kväll var det 9(!) igelkottar som buffade runt i trädgården och njöt av kattmat :)
Börjar fundera på att märka dem så jag kan se som det är samma som kommer barje natt, om det är samma som alltid kommer först (vi tror det, den är ljusbrun med ljust ansikte), och vissa håller bättre sams än andra.

Ser det som en naturvårdande åtgärd - piggisar ska man vara rädd om (y)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.