Vaxad mdf. Det skulle man kanske testa. Tack för tipset. Tycker det känns lite fel med sån plast på hyveln. Men de är ju för all del inte så tokiga om man vill ha bra glid. Får fundera lite på den.
 
pyro skrev:
Jo, det går garanterat att fixa till om det behövs. Funderade även på att sätta något som är lättare att få bra glid mot än furuplywood. Så det är kanske en bra tanke att göra det lite längre också när man ändå är igång.
Ja gör det långt! Jag hade satsat på en fräst krallig skiva i stål ellr gjutjärn. Men jag tror att något av Olas förslag är lite mer lagom på många sätt. Se till att det aldrig kan svikta eller bråka bara.
 
pyro skrev:
Jo, du var uppenbarligen inte ensam om dina tankar. Eller är det kanske dina gamla hyvel som nu, via omvägar letat sig in i mitt garage? 😉
Nej det är jag helt säker på. Min var dessutom ombyggd till planhyvel.
 
En stump varmvalsat vinkeljärn skulle ju bli ett bra anslag. 100x100 skulle vara lämplig dimension. Kan gå att hitta på någon skrot. Bara att kapa till och borra hål och fila hålen avlånga.
E.V.Beronius hade sådana enkla anslag på en del rikthyvlar. Anslaget var visserligen gjutet men i princip ett vinkeljärn med två avlånga hål.

Annars borde det vara relativt enkelt att bygga ett lutbart rikthyvelanslag om du är litet händig med metall.
 
heimlaga skrev:
En stump varmvalsat vinkeljärn skulle ju bli ett bra anslag. 100x100 skulle vara lämplig dimension. Kan gå att hitta på någon skrot. Bara att kapa till och borra hål och fila hålen avlånga.
E.V.Beronius hade sådana enkla anslag på en del rikthyvlar. Anslaget var visserligen gjutet men i princip ett vinkeljärn med två avlånga hål.

Annars borde det vara relativt enkelt att bygga ett lutbart rikthyvelanslag om du är litet händig med metall.
Hade du tänkt dig att använda vinkeljärnet bara som det är utan att räta det i vinkel? Min erfarenhet är att de inte är sådär överdrivet raka och vinkelräta som man skulle kunna önska sig.
 
Bra poäng..... man borde egentligen planfräsa en sida........ fast ibland brukar jag ha tur och hitta vinkeljärn som är i vinkel.
 
heimlaga skrev:
Bra poäng..... man borde egentligen planfräsa en sida........ fast ibland brukar jag ha tur och hitta vinkeljärn som är i vinkel.
Jag köpte ett vinkeljärn för att ha som anhåll till egentillverkat bord till min pelarborr. Det visade såg vara så dåligt att jag fick huvudvärk (vilket kan hända lätt med dåliga prylar iofs...). Betydligt billigare och smidigare än att planfräsa var dock att köpa ett 40x80mm fyrkantsrör i aluminium, det var väldigt bra i vinkel och hade bra skarpa hörn. Jag vill dock inte rekommendera det till anhållet på en rikthyvel, där måste alun vara anodiserad, annars svärtar den lätt ner träet. På en pelarborr spelar det mindre roll, man pressar och drar inte virket mot anhållet på samma sätt där.
 
Inte dagens inköp, men förra veckan var jag nere hos Swedendro i Växjö och hämtade hem en liten svarv. Det blev en Holzmann D460FXL Vario, hade egentligen velat ha en Jet men det tillät inte plånboken men jag är glad ändå.

Nu ska jag hitta en plats för den och packa upp den, sedan ska jag bara lära mig att svarva också – det är ca 40 år sedan senast!

//Ronnie
 
  • Svarv ouppackad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarv ouppackad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
IMG_1538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hämtade ut ett paket som såg ut såhär urtaget ur kartongen.

IMG_1539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett systainer ner återfanns denna

IMG_1542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två systainers ner återfanns dessa

IMG_1543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre systainers ner återfanns dessa
Så en Sys 2 och en Sys 4 innehållande 4 st sys mini.


IMG_1545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan fick de ansluta till sina kamrater :)
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
Själv så fyllde jag på lite i bitsförrådet.
10-pack av TX 10-30, PH 1-3, PZ 1-3 samt 3 st spårbits.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
Blev tvungen att köpa nya påsar till dammsugaren. Hate when it happens.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S
Tack johel572 !!


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
En dollarcyklon? :x Är den för Miljonärer? :D
 
mexitegel skrev:
En dollarcyklon? :x Är den för Miljonärer? :D
Inte alls. Det är en speciell sorts cykloner som vi i byggnadsbranschen använder i våra torrtvättmaskiner för svarta pengar.
 
  • Gilla
pr95 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.