20 812 läst · 32 svar
21k läst
32 svar
Målat golv med linoljefärg som aldrig härdar!
Jo det är ju samma process, jag skiljer bara på begreppen på torktid, när man kan gå på ytan, och härdning, när man kan belasta ytan, tex med möbler.Claes Sörmland skrev:(Bara så vi inte pratar förbi varandra: ) Det du kallar härdning är samma sak som traditionellt kallas för torkning - oxidation av linoljan till vax. Först torkar ytan och sen måste syret ta sig in genom ytfilmen som bildats för att torkning ska ske på djupet. Det tar en tid när lagren är flera eller lagret är tjockt.
Min erfarenhet är att allt utom de tunnaste enkla lagren av linoljefärg förblir mjuka länge inomhus (Ottossons linoljefärg). Vi målade t ex lister här hemma genom att göra två strykningar med någon veckas mellanrum. Det tog månader innan färgen hårdnat. Till en början gled t o m det övre lagret på den torkade ytan av det undre lagret.
Nu har jag bara använt Engwall &Claesson innan och den har varit lättarbetad och torkade inom rimliga tider, säkert för att den innehåller torkmedel vilket vi ville undvika.
Jag vet att linoljefärg tar lång tid att torka men detta...
Du har rätt i det men måla tjockt har jag lärt mig genom åren att undvika. Om bruksanvisning säger att det ska räcka max 20 kvm och jag målat 39 kvm och har dessutom en halv deciliter kvar.. Då antar jag att jag har målat enligt bruksanvisningen och bättre. Jag blir inte klok på detta....larsbj skrev:
Allbäcks är närmast maniska vad gäller att inte ha något annat än ren färg i burken. Om det är det som gör att färgen inte torkar vet jag inte men faktum är att Allbäcks färg tar extremt långt tid att torka inomhus.
Ja så är det nog. Tråkigt att de "säljer" den att det går att måla på golv. Fönsterbrädan är inte alls i närheten av att inte vara härdad, där står nu blomkrukor utan att "klibba" fast.dengroth skrev:
Man lär sig så länge man lever!
Så här svarar dom "Man kan anpassa färgen till inomhus på golv genom att vispa ner ca 5% vatten i vår linoljefärg för att påskynda denna process"Oldboy skrev:
???!!!
Mycket märkligt!
Har du testat om det fungerar?
Dock, jag framhärdar tills någon på ett trovärdigt sätt beskriver/bevisar att, hur & varför det går att blanda vatten och olja (utan emulgator).
(Jag har bestämt för mig att det inte gick att blanda utan att det skiktade sig i skolans kemilektioner...)
Terpentin däremot är förtunnande till linoljefärg och snabbar i viss mån upp torktiden.
Mycket märkligt!
Dock, jag framhärdar tills någon på ett trovärdigt sätt beskriver/bevisar att, hur & varför det går att blanda vatten och olja (utan emulgator).
(Jag har bestämt för mig att det inte gick att blanda utan att det skiktade sig i skolans kemilektioner...)
Terpentin däremot är förtunnande till linoljefärg och snabbar i viss mån upp torktiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Man kan ju göra en dressing på olja och vinäger om man skakar det ordentligt i en burk, men låter man det stå ett tag kommer det att skikta sig. Det är väl något liknande som företaget menade med att man skulle "vispa ner vattnet".Oldboy skrev:???!!!
Mycket märkligt!
Ja, jo, vinegrettedressing är ju fint - på sallad.
Är det någon som någonsin har hört detta att blanda linolja med vatten förut?
Är det någon som har prövat att måla med det?
Känns inte lovande för slutfinishen på färgen...
Är det någon som någonsin har hört detta att blanda linolja med vatten förut?
Är det någon som har prövat att måla med det?
Känns inte lovande för slutfinishen på färgen...
Jo precis vinegrettin funkar ju. Jag har googlat men inte hittat annan träff än deras egen.Tror du att det blir fläckar av vattnet då det torkar?Oldboy skrev:
Redigerat:
Ja det tror jag.
Jag målade en ytterdörr med linoljefärg, och det började regna innan den var helt torr. Det blev som små månkratrar där vattendropparna kommit. (Inget slagregn el likn utan vanligt stilla sommarregn, så mer fuktansamling än regelrätt regn på dörren.)
Jag målade en ytterdörr med linoljefärg, och det började regna innan den var helt torr. Det blev som små månkratrar där vattendropparna kommit. (Inget slagregn el likn utan vanligt stilla sommarregn, så mer fuktansamling än regelrätt regn på dörren.)
Oljefärg har väl en tendens till att vara mjuk väldigt längre. Själv förstår jag inte varför man väljer oljefärg eller gamla linjoljefärger. Varför det skulle vara sundare förstår jag inte heller. Det är ren nostalgi enligt min mening och har inga fördelar. Moderna färger torkar snabbt, håller länge och håller färgen. Det flesta kemikalier som fanns förr är sämre än de som finns idag, osundare, farligare.
Nu är vi ju inne på forumet om byggnadsvård så då vurmar vi ju denpbol skrev:Oljefärg har väl en tendens till att vara mjuk väldigt längre. Själv förstår jag inte varför man väljer oljefärg eller gamla linjoljefärger. Varför det skulle vara sundare förstår jag inte heller. Det är ren nostalgi enligt min mening och har inga fördelar. Moderna färger torkar snabbt, håller länge och håller färgen. Det flesta kemikalier som fanns förr är sämre än de som finns idag, osundare, farligare.
Då jag håller på att renovera gammelstugan vill jag inte blanda in nya material. Så gillar jag även doften (ej utspätt med terpentin). Att ytan blir levande med synliga penseldrag gör allt mycket vackrare. Dessutom håller färgen många gånger längre än många andra färgtyper.
Förutom pigmenten går färgen faktiskt att äta. Kan man det med moderna färger?
Jag testade inte med att spädda då dottern redan flyttat in och helt enkelt inte orkade måla mer. Tror dessutom att det var tvunget att härda ordentligt innan man eventuellt skulle ha målat om. Nu efter över 2 månader verkar färgen ha härdat.dengroth skrev: