Gjorde idag ett impulsköp. Rusta hade kampanj på sin robotgräsklippare Clipper "1200" för 4900kr.
Då det bara fanns 3 exemplar kvar i Göteborg köpte jag den men har öppet köp. Innan jag packar upp den undrar jag:
1. Är denna tyst nog att köra om natten (stör dem grannar och mig om natten ljudmässigt?).
2. Min gräsmatta är ca 700m2, funkar det?
3. Jag har två passager som den måste ta sig igenom på ca 1,5m, hittar den emellan?
4. På ett ställe har jag en öppning från gräsmattan till min asfaltsparkering. Kommer klipparn att missa tråden o ge sig iväg ut på parkeringen?
5. Jag har två små ungar som är små o pillar på allt. Kan den köra på foten och skada människor under några omständigheter?
6. Är tanken att klipparn ska klippa varje dag på min 700m2 matta?
7. På vintern antar jag att man tar in batteriet på laddning?
8. Vad är livslängden på batteri, 24v lithium ion?
9. Finns det reservdelar såsom nya knivar och var?
Tack!
Då det bara fanns 3 exemplar kvar i Göteborg köpte jag den men har öppet köp. Innan jag packar upp den undrar jag:
1. Är denna tyst nog att köra om natten (stör dem grannar och mig om natten ljudmässigt?).
3. Jag har två passager som den måste ta sig igenom på ca 1,5m, hittar den emellan?
4. På ett ställe har jag en öppning från gräsmattan till min asfaltsparkering. Kommer klipparn att missa tråden o ge sig iväg ut på parkeringen?
5. Jag har två små ungar som är små o pillar på allt. Kan den köra på foten och skada människor under några omständigheter?
Tack!
Har skaffat en likadan och är än så länge rätt nöjd. Den är definitivt tyst nog, däremot har den väl fastnat några gånger på besvärliga ställen. Har även lyckats klippa av kabeln på ett par ställen, men där är det väl snarast mitt eget fel.Rolle85 skrev:Gjorde idag ett impulsköp. Rusta hade kampanj på sin robotgräsklippare Clipper "1200" för 4900kr.
Tack!
Geforce som är liknande/samma som Rustas och Julas varianter av robotar kan tuggar rejält på studsmattor och liknande innan den stannar. Så jag hade inte lämnat barnen med den igång. Det gör jag inte med min Husqvarna heller. Även om grabben är mer eller mindre vettskrämd för den när den är i gång.
Redigerat:
några följdfrågor:
klarar avgränsarkabeln av att grävas ner? Isåfall hur djupt?
Tar ni in avgränsarkabeln efter att säsongen är slut och lägger tillbaka till våren?
Om kabeln bara ligger på gräsmattan, är de inte lätt att man snubblar på den då?
Om man har en nedgrävd 220V kabel i marken, kommer den då att se denna kabel som avgränsarkabel och vända?
Vad är avgränsarkabeln för något, enbart en koppartråd som det går ström igenom?
klarar avgränsarkabeln av att grävas ner? Isåfall hur djupt?
Tar ni in avgränsarkabeln efter att säsongen är slut och lägger tillbaka till våren?
Om kabeln bara ligger på gräsmattan, är de inte lätt att man snubblar på den då?
Om man har en nedgrävd 220V kabel i marken, kommer den då att se denna kabel som avgränsarkabel och vända?
Vad är avgränsarkabeln för något, enbart en koppartråd som det går ström igenom?
Kabeln får ligga kvar ute. Den är gjord för det och det är mycket jobb att få upp den efter som den växer ner i gräset ganska snabbt. Har man grävt ner den är det i stort sett omöjligt att få upp den hel igen. Gräva ner är normalt sätt inga bekymmer. 5 cm räcker och ner till 20cm fungera åtminstone på Husqvarnas modeller. Kabeln spikas fast på gräset eller grävs ner. Är det ojämnt och långt mellan spikarna så kan det hända att man snubblar på den och drar upp den ja. En 230v kabel kan störa vissa modeller. Speciellt om det är högt effekt uttag på kabeln och den inte ligger så djupt. Hur känslig Rustas klippare är vet jag ej.