Tackar!
Båtbyggarhyveln är bara märkt no. 113 och inte stanley nånstans så jag antar att den är av något annat märke tillverkad på licens, skulle tro att årtalen är som Hellstedt-hyveln eller äldre, köptes på en utförsäljning av ett dödsbo där allt var gammalt och välhållet.
Även trähyveln med EA Berg stål köptes där.

Den omärkta femman är en Millers Falls men har inte grävt något mer på det.

Tyvärr dröjer det några år innan jag har tid att putsa upp dom men det kommer!
 
Stanleyn är tidigast 33 eftersom den har njurformat "nyckelhål" i spännklaffen. (Om det inte är HPD.) Bakre handtaget ser utbytt ut. Det är inte rosenträ, snarare bok.
 
Båtbyggarhyveln kan nog vara Stanley endå. På min står det inte Stanley någon annanstans än på en liten stämpel på bettet.
Ovanpå knoppen som man ställer krökningen med står det St R E V
Av någon anledning skrev de så på dem här modellen men det var samma Stanley endå.
 
  • Gilla
Jckssn
  • Laddar…
Gjorde lite blocketfynd idag.
Köpte mig en Inca hyvel för knappt tre månader sedan, men den här gick för ett pris som inte kan beskrivas som annat än oemotståndligt. Så det var bara att tränga in en hyvel till i garaget.

IMG_20160709_104623163_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl där hittade jag även några stämjärn. Alla märkta med hajen, men bara ett med E.A. Berg. De andra står det Bacho på, men jag gissar att de inte är helt kassa ändå.
Tog även med en gammal Metabo bandslip hem på ren chans.
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Kul att se Pyro! Det är mycket hyvel för pengarna även till normalpris. Hör av dig om du har några frågor. Vet att Mattiasp gjorde ngn förbättring av fästet för anhållet, en av få svaga punkter på dem hyveln.
 
Jahapp då har man träffat pyro utan att veta om det men tänkte hyveln skulle hamna här i nån tråd så man skulle kunna lista ut vem det var. Grattis till fantastiskt bra köp! Jag fick med mig ett större parti fanér hem, var mest ute efter bandsågen som jag ratade.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Kul att se Pyro! Det är mycket hyvel för pengarna även till normalpris. Hör av dig om du har några frågor. Vet att Mattiasp gjorde ngn förbättring av fästet för anhållet, en av få svaga punkter på dem hyveln.
När du nämner det så känner jag nog igen att jag sett i någon tråd för länge sedan.
Får se om det behövs dock. Det som inte syns på bilden ovan är att det följde med ett hemgjort anhåll som var fast i 90 grader. Återstår att se om det är "tillräckligt 90". Detta anhåll skulle skruvas fast i borrade, gängade hål i inmatningsbordet.
Största felet på denna var väl kutterskyddet. Men det verkar som man kan beställa nya från Morten för en rimlig peng. Får se vad den egentligen behöver för kärlek. Har inte hunnit göra så mycket mer med den idag än att ställa in den i garaget och se att den snurrar.
 
Ola C skrev:
Jahapp då har man träffat pyro utan att veta om det men tänkte hyveln skulle hamna här i nån tråd så man skulle kunna lista ut vem det var. Grattis till fantastiskt bra köp! Jag fick med mig ett större parti fanér hem, var mest ute efter bandsågen som jag ratade.
Där ser man. Funderade tidigare på om det var någon från forumet som jag träffat. Nu vet jag det.
Det var ju synd att det inte blev någon såg, men jag tror du gjorde rätt i det. Den verkade lite udda. Jag hade från bilderna tidigare gissat på att den också var en mortens, med anledning av tråden här på forumet om bordsinfästningen en Morten bandsåg. Likheterna var iaf slående. Kanske är den Morten modellen en inköpt brandad modell. I så fall har kanske den här råkat ut för samma problem och han som haft den gjort en egen fix på det. Det var ju inte den bästa fixen dock. Borde gått att göra lite diskretare.
 
pyro skrev:
När du nämner det så känner jag nog igen att jag sett i någon tråd för länge sedan.
Får se om det behövs dock. Det som inte syns på bilden ovan är att det följde med ett hemgjort anhåll som var fast i 90 grader. Återstår att se om det är "tillräckligt 90". Detta anhåll skulle skruvas fast i borrade, gängade hål i inmatningsbordet.
Största felet på denna var väl kutterskyddet. Men det verkar som man kan beställa nya från Morten för en rimlig peng. Får se vad den egentligen behöver för kärlek. Har inte hunnit göra så mycket mer med den idag än att ställa in den i garaget och se att den snurrar.
Det låter som en utmärkt lösning. Är det dessutom avlånga hål i anhållet så att man kan flytta det fram och tillbaka och slita på så stor del av knivarna som möjligt innan slipning är det ett stort plus. Annars kan du ju borra och gänga upp tex 3 uppsättningar hål och köra rikta alla plattsidor där du inte kan komma åt och rikta kanten.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Det låter som en utmärkt lösning. Är det dessutom avlånga hål i anhållet så att man kan flytta det fram och tillbaka och slita på så stor del av knivarna som möjligt innan slipning är det ett stort plus. Annars kan du ju borra och gänga upp tex 3 uppsättningar hål och köra rikta alla plattsidor där du kan komma åt och rikta kanten.
Det var avlånga hål i anhållet plus att det fanns tre par hål för infästningar i bordet, så det borde gå att nyttja i princip hela kutterns bredd. Så är det bara ordentligt i vinkel, så känns det som en väldigt bra setup.
 
Det där fixar du enkelt, om anhållet inte är 90 kan du shimsa eller snedhyvla eller göra vad som helst för att få plankan som sitter utanpå anhållet i 90 grader. Jag minns det anhållet som rätt kort så det behöver väl någon sorts "beklädnad"?
 
pyro skrev:
Det var avlånga hål i anhållet plus att det fanns tre par hål för infästningar i bordet, så det borde gå att nyttja i princip hela kutterns bredd. Så är det bara ordentligt i vinkel, så känns det som en väldigt bra setup.
Haha låter som om jag har byggt det;) Kommer att bli utmärkt. Den metoden har dessutom den stora fördelen att hyveln inte blir så onödig bred "bakåt". Alla nyare hyvlar som jag har sett har en störig stång av något slag som tar plats på baksidan, värdelöst.
 
Ola C skrev:
Det där fixar du enkelt, om anhållet inte är 90 kan du shimsa eller snedhyvla eller göra vad som helst för att få plankan som sitter utanpå anhållet i 90 grader. Jag minns det anhållet som rätt kort så det behöver väl någon sorts "beklädnad"?
Jo, det går garanterat att fixa till om det behövs. Funderade även på att sätta något som är lättare att få bra glid mot än furuplywood. Så det är kanske en bra tanke att göra det lite längre också när man ändå är igång.
 
Daniel_N skrev:
Haha låter som om jag har byggt det;) Kommer att bli utmärkt. Den metoden har dessutom den stora fördelen att hyveln inte blir så onödig bred "bakåt". Alla nyare hyvlar som jag har sett har en störig stång av något slag som tar plats på baksidan, värdelöst.
Jo, du var uppenbarligen inte ensam om dina tankar. Eller är det kanske dina gamla hyvel som nu, via omvägar letat sig in i mitt garage? 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.