JFrisk skrev:
Köpte i vintras hus och har hittills lånat gräsklippare men köpte i helgen en Landroid Worx 790e.1 Dock är begränsningskabeln något för kort, sista biten är enkel så tänkte helt enkelt gräva ner ett VP-rör och lägga en standardkabel i, röret ska naturligtvis ha lite bock nedåt i ändarna så inte vatten rinner in och bli liggande. Jag har sett många kör med vanlig EK och RK med gott resultat, men inte i rör, kan detta bli problem? Kanske annars någon har 5m att sälja som blivit över efter egen installation?

Läser om FW v.2.01, finns denna till 790e.1 och var hittar jag den i så fall?
Köp vanlig FK 1,5mm på biltema. Det hittar du här.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kopplingsledning-2000017928/

Och vissa är seriösa och löddar osv när dem skarvar men är inte nödvändigt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Skarvhylsa-25-st-2000033523/

Skarva kabeln, smält med en tändare i båda ändarna så det blir tätt sen svart eltejp på det. Funkar för många.

Rör i marken är nog överkurs. Inte hört någon göra det innan.

Du betalar 70kr för 25m kabel och 60kr för lite skarvar. Blir nästan billigare och smidigare än att jag ska skicka 5meter till dig på posten.

FW får du om du pmar mig din mailadress.
 
Jag har nu efter ca. en veckas drift råkat ut för vid ett par tillfällen att klipparen står i laddstationen och är helt avstängd, när jag slår på den manuellt så har den dåligt med batteri och börjar ladda.
Någon som vet vad detta kan bero på?
 
Smirre82 skrev:
Jag har nu efter ca. en veckas drift råkat ut för vid ett par tillfällen att klipparen står i laddstationen och är helt avstängd, när jag slår på den manuellt så har den dåligt med batteri och börjar ladda.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Har själv råkat ut för detta i veckan, förmodligen en bugg i 2.01.
 
Smirre82 skrev:
Jag har nu efter ca. en veckas drift råkat ut för vid ett par tillfällen att klipparen står i laddstationen och är helt avstängd, när jag slår på den manuellt så har den dåligt med batteri och börjar ladda.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Jag har också detta, kör dock 1.58.
Vet inte vad det beror på men det inträffar när klipparen klippt klart och ska tillbaka och ladda.
Av någon anledning börjar inte klipparen ladda utan stängs av när den når laddstationen.
 
Var det inte samma fel/symptom på förra åretsmodeller? Man fick tydligen inte ha ihoprullad kabel bakom laddstationen. Men om det löst problemet eller ej vet i tusan. Låter långt sökt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
quick skrev:
Var det inte samma fel/symptom på förra åretsmodeller? Man fick tydligen inte ha ihoprullad kabel bakom laddstationen. Men om det löst problemet eller ej vet i tusan. Låter långt sökt.
Det var samma problem förra året,jag hade aldrig något hoprullad varken sling eller laddkabel,och ändå var det problem
 
S
Krokus1 skrev:
Det är för närvarande inte rullgrus men tanken är att lägga på minst 5cm och då blir det ju det.

Hur har du löst begränsningskabeln då? Det är absolut ett alternativ för mig.
Som en ö, du får göra en 90* böj på kabeln under din grusgång, sedan 90* när den kommit över och köra runt hela ditt "område 2" sedan tillbaks igen under din grusgång, precis intill den andra kabeln och sedan fortsätter kabeln vidare i zon 1. De tar då ut varandra den sträckan de ligger dubbelt. Jag tror du måste korsa kablarna en gång under grusgången. Men lite osäker på det. Snabbt fixat om maskinen säger "outside work area i område två blev det fel...
 
  • Gilla
Krokus1
  • Laddar…
Du ska väl INTE korsa kablarna, det är väl då som roboten inte fattar var den är?
 
Tänkte dra kabeln enligt blyertslinjen. Laddaren har flyttat och jag har tagit bort träkanten och sänkt gräsmattan på ett ställe till höger. Trallen inkl en trapp till Hus 1 får bli Ö2 och plattorna till vänster om Hus 3 är så breda så den får inte gå över där för då hade jag ändå behövt göra Hus 3 till en ö.



Varför blev det två bilder?
 
  • 20160708_134632.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160708_135218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Du har nog rätt, det är inte korsa man skall göra... Det var så jag gjorde sen fick jag kapa och göra om ändå, men jag kan ju oavsiktligt ha korsat dem...
Dock är det ju så "öar" fungerar, då skall man ju dra kabeln runt dem och då klipper gräsklipparen INTE i dem... Men det kanske fungerar annorlunda
 
Man ska inte korsa kabeln när man gör en ö utan utgående och ingående kabel ska ligga bredvid.
 
Fast det här handlar ju inte om en ö, utan om en biyta. Det låter rimligt att de ska korsas, men jag vet inte, har aldrig testat.
 
Varför vill man korsa? Jag har inte hittat något om det i instruktionerna
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Normalt sett blir det ju problem ifall man korsar slingan till en ö, för klipparen tror att den hamnat utanför området. Men i det här fallet vill man ju att den ska kunna köra inuti "ön", och då kanske man måste göra tvärtom? Det finns bara två alternativ, så man bör märka snabbt vilket som funkar. Worx har inget egentligt stöd för att köra på biytor, så det är förståeligt ifall det inte står något om det i manualen. Den som orkar kan läsa manualen för t.ex. Husqvarna 310, där bör stå hur man ska göra då den har en funktion för just biyta.
 
Man kan utan tvekan korsa ökapel o dyligt,men den som kommer från slingan skall alltid gå i högervarv runt ön
annars blir det problem
jag ser det som så med en tvinnad ökabel kan inte dela sig o ställa till det vid lång dubbelkabel
jag har tejpat mina so dom blir på plats,och mycket spik

Rörde jag till det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.