Skulle det vara problem att den inte återstartar, så sätt en lite UPS emellan.
 
samax901 skrev:
Jag beställde en idag, 13040kr med sommar+gardenarabatt på tretti.se!

Lär dock ta ett tag innan den är installerad och i skick att testa utledning via begränsningsslinga...

Har stor men ganska snäll tomt så det räcker med enbart en guidekabel i mitt fall.
Gardenarabatt?
 
Ja om man skriver in gardena som rabattkod får man ytterligare 10% rabatt.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Om man köper en klippare och installerar, sedan planterar man fler träd på tomten. Hur gör man då? Måste man skarva begränsningskabeln? Eller kan man sätta en sarg av ex. plåt runt trädet?
Tänkte jag skulle vänta tills tomten var helt klar, men nu ligger den ju bra i pris...
 
Bygg en sarg i trä runt eller slå ner några grövre pinnar runt trädet. Sen kan du ta bort dom när trädet har vuxit till sig efter några år.
 
quick skrev:
Bygg en sarg i trä runt eller slå ner några grövre pinnar runt trädet. Sen kan du ta bort dom när trädet har vuxit till sig efter några år.
Så man behöver inte ha begränsningskabeln runt träden när de är lite större alltså? Har jag fått allt om bakfoten? :)

Och förresten, jag har sått 100 kvm gräsmatta nu i veckan, hur gör jag för att ta med det nästa år när det grott till sig? Måste jag skarva kabeln då eller? Risk för krångel?
 
Redigerat:
Hinder som står stadigt och inte riskerar att bli ner körda av klipparen och som klipparen inte kan köra upp och fastna på behöver man inte gränsa av. Sen är det ju inte fel att göra det ändå men det blir mer kabel och större risk för en skada på slingan.

Angående det nysådda så spara lite extra kabel där vid det området så du har så det räcker till att lägga runt det nya området sen. Det går att lägga kabeln trippelt ut med gränsen eller lägger du kablarna helt ihop en bit utanför och sparar extra kabeln där.
 
quick skrev:
Hinder som står stadigt och inte riskerar att bli ner körda av klipparen och som klipparen inte kan köra upp och fastna på behöver man inte gränsa av. Sen är det ju inte fel att göra det ändå men det blir mer kabel och större risk för en skada på slingan.

Angående det nysådda så spara lite extra kabel där vid det området så du har så det räcker till att lägga runt det nya området sen. Det går att lägga kabeln trippelt ut med gränsen eller lägger du kablarna helt ihop en bit utanför och sparar extra kabeln där.
Tack så mycket för svaret! Jag trodde att man la begränsningskabeln runt träd för att inte klipparen skulle skadas när den kör in i trädet, men det gör den kanske inte ändå.
Bara att shoppa då!
 
snowballtwo skrev:
Tack så mycket för svaret! Jag trodde att man la begränsningskabeln runt träd för att inte klipparen skulle skadas när den kör in i trädet, men det gör den kanske inte ändå.
Bara att shoppa då!
Nädå den är ju konstruerad för att kunna krocka med grejer. Men visst den blir lite repigare om den får krocka mycket.
 
quick skrev:
Nädå den är ju konstruerad för att kunna krocka med grejer. Men visst den blir lite repigare om den får krocka mycket.
När jag hade fingret på köp-knappen dök det upp ytterligare en fråga. Jag har en avskiljd del av gräsmattan, som är är omgiven av stenläggning. Hur leder jag dit klipparen? Med guidekabel?

Edit: kollade manualen och där kunde man lägga begränsningsslingan i skarven på stenläggningen. Nu blir det köp!
 
Redigerat:
Är bara stenen i samma nivå som gräset kan klipparen köra över stenen dit. Går utmärkt att lägga både begränsning och guide kabel under stenarna.
 
quick skrev:
Är bara stenen i samma nivå som gräset kan klipparen köra över stenen dit. Går utmärkt att lägga både begränsning och guide kabel under stenarna.
Perfekt det! Nu är den beställd! Det stod att den klippte 70 kvm/h, behöver den gå 10 h/varje dag på min 700 kvm gräsmatta då?
 
snowballtwo skrev:
Perfekt det! Nu är den beställd! Det stod att den klippte 70 kvm/h, behöver den gå 10 h/varje dag på min 700 kvm gräsmatta då?
Kan nog vara ganska rimligt. Men se det som ett utgångsvärde och justera därifrån efter behov.
 
Måste guideslingan vara gå rakt, eller man man lägga den som en ögla för att släppa iväg klipparen till olika områden?

Edit: bifogar en skiss på hur jag menar. Kan jag lägga guideslingan som den röda slingan? Tror ni att den kommer att hitta in i den högra delen av gräsmattan?
robotklippare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den kommer att hitta dit ändå, dra bara guidekabel ut i en mjuk båge (inte U) upp mot högra hörnet ungefär i mitten av gräsmattan.
Längst ner i vänstra hörnet får du lägga som zon 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.