Lexington skrev:
Inte jag heller egentligen, har tänkt min öppning till 70 och sen 10+10 cm fjällpanel (mest estetiskt) så huset blir 90 brett.
Ska kanske tänka om o göra öppningen 60 (mindre vill/vågar jag nog inte) istället så huset totalt sätt blir 80 brett.
Risken som finns när det blir för brett är att den kommer krocka med huset när den inte kommer med guiden in eller när den inte riktigt lyckas med guiden. För min klippare även när den följer guiden så blir den inte riktigt nöjd och vill inte köra rakt in utan kör ner vid sidan om laddstationen och sen vänder runt för att köra upp framför igen för att docka. Om den då krockar med huset vet jag inte vad som händer. Vet inte om det är ett normalt beteende heller men min gör så ibland iallafall. Jag kan ta mer exakta mått på mitt ifall ni vill. För det vet jag att det fungerar iallafall.
 
Gärna, dock verkar det konstigt om den följer guiden men inte dockar utan istället kör ned vid sidan för att sedan gå tillbaka? Så har aldrig min betett sig.
 
Lexington skrev:
Gärna, dock verkar det konstigt om den följer guiden men inte dockar utan istället kör ned vid sidan för att sedan gå tillbaka? Så har aldrig min betett sig.
Får ut och mäta om en stund då. Jo tycker oxå det är lite märkligt. Men det händer väldigt sällan och den löser ju det alltid själv. Klipparen tycker väl att den inte kommer riktigt rakt eller kanske det är för att det lutar lite ner mot laddstationen en liten bit framför.
 
Porthålet är 545mm brett. Huset är 700mm brett och 870mm långt utvändigt ink. knutarna.(Alltså där det är som störst) Och invändigt är det 600mm brett och 780mm djupt. Huset är alltså inte så djupt. Vilket nog under lättar för klipparen. Laddplattan är bara precis innan för väggen. Där emot så här jag valt att dra ut taket lite extra över porthålet istället. Som ni kan se på bilderna.

1467718442277590225721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1467718516000-422513330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
quick skrev:
Porthålet är 545mm brett. Huset är 700mm brett och 870mm långt utvändigt ink. knutarna.(Alltså där det är som störst) Och invändigt är det 600mm brett och 780mm djupt. Huset är alltså inte så djupt. Vilket nog under lättar för klipparen. Laddplattan är bara precis innan för väggen. Där emot så här jag valt att dra ut taket lite extra över porthålet istället. Som ni kan se på bilderna.

[bild]

[bild]
Skär väggarna (sidorna) för husets infart i vinkel så kommer det fungera. Fick göra det på mitt för att det ska fungera. Har dock inga bilder änsålänge då det är ett haltat projekt för tillfället (återstår målning och lite smådetaljer)
 
mortimer skrev:
Skär väggarna (sidorna) för husets infart i vinkel så kommer det fungera. Fick göra det på mitt för att det ska fungera. Har dock inga bilder änsålänge då det är ett haltat projekt för tillfället (återstår målning och lite smådetaljer)
Förstår nog inte riktigt hur du menar. Ska jag trattforma ingången? I vilket fall så fungerar det bra som det är. Har bara ökat backsträckan vid utkörning för att inte krocka med huset när den ska följa begränsningskabeln.
 
quick skrev:
Förstår nog inte riktigt hur du menar. Ska jag trattforma ingången? I vilket fall så fungerar det bra som det är. Har bara ökat backsträckan vid utkörning för att inte krocka med huset när den ska följa begränsningskabeln.
Jag justerade backsträckan också på min R160 men ibland fick den problem när den skulle köra in och docka.

Skär bort enligt nedan bild. Undre tryckimpregnerade biten som du skär bort använder du som diagonal bräda på insidan, bör räcka i längd om man anpassar vinkeln.

Hus_BH.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha du menar så. Ja då liknar det ju mer formen på Husqvarna original husen. Men mitt fungerar klockrent som det är nu. Så jag ändrar inget. Men det kanske är för att min laddstationen inte står så långt in i huset? För klipparen är ganska nära den står framför huset och ska sikta sig in. Att den svänger ner vid sidan om ibland även när den följer guiden har inget med huset att göra för så gjorde den även innan huset var byggt. Och dockar gör den alltid utan gnäll och utan att köra i huset. Däremot så går den ju emot i dom främre knutarna lite lätt är den är ute och klipper men det spelar ju ingen roll.
 
Redigerat:
Husen behöver inte alltid vara så breda 52 cm inv och den smyger in lugnt o sansat till ljudet av fågelsång

https://youtu.be/wFExZfRBJMo
 
  • Gilla
Entropi1979
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Husen behöver inte alltid vara så breda 52 cm inv och den smyger in lugnt o sansat till ljudet av fågelsång

[länk]
Nä, huset behöver ju sällan vara mycket bredare än själva roboten.
 
Tänkte visa upp mitt hus jag byggde idag till min Honda Miimo 520.

Byggt en enkel stomme och tak av vanlig osb. Fasaden är pärlspont jag hade fått över från en renovering. Papptaket fick jag av svärfar.

Varför huset ser ut som det gör är för när klipparen går ut till zon två skär den lite över platttan. Jag kan ställa vilka grader den ska starta varje zon på men eftersom zon 1 är laddstationen så blev det såhär. Vist kan jag ställa zon 1 några meter bakom men tyckte det blev ganska snyggt.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joddela och 2 till
  • Laddar…
Va bra snyggt o praktiskt (y)
 
  • Gilla
b0dd3
  • Laddar…
Väldigt likt mitt som står o väntar på slutmålning. Har också snedskurit min i infarten/utfarten just för att roboten ska komma in rätt och för att kunna utnyttja "fjärrsläpp" längs begr. kabeln.

Snyggt f.ö
 
  • Gilla
b0dd3
  • Laddar…
Såhär blev mitt!
Taket blir en plåtklädd plywood med måtten 85x100 cm.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b0dd3 och 2 till
  • Laddar…
Häpnadsväckande och fantastiska konstruktioner i denna tråd!

Mitt lilla bidrag bleknar såklart i denna skaparglädje och estetisk finess... men jag ville bara smälla ihop ett minimalistiskt regn/solskydd på en dryg timme vid gersågen med litet överblivna spillbitar från altanbygget medan frugan var och shoppade litet. En helt pragmatisk approach alltså... :)

WP_20160721_17_19_56_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev inte så dumt ändå tycker jag. Nöjde mig med fem graders lutning på taket för hyfsad avrinning samtidigt som man kan ställa någon kruka med fina perenner eller något på "bordet" som det blev. Dimensionerna på skivan är 70 x 51 cm om någon undrar, klipparen kräver ca 30 cm höjd på högsta punkten i frigång (Worx WG790E.1).
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.