Ts och hans förening kan inte ställa in systemet korrekt.
 
Föreningen är den som kan föra talan mot byggbolaget. Och huruvida det är grov vårdslöshet eller inte beror inte på vad man brukar göra generellt när man bygger hus, utan om man byggt enligt tillverkarens anvisning för golvvärme. För golvvärme kräver oftast isolering mellan bjälklaget och därför undviker många större byggbolag golvvärme. Anledningen är att golvvärme ger högre andel värmestrålning än vanliga element. Därför är isolering viktig så att värmen inte hamnar fel.

Om golvvärmetillverkarna rekommenderar isolering under (vilket de gör) har ni ett ordentligt case.
 
  • Gilla
eklov och 1 till
  • Laddar…
Ja det kommer ta 15 år... TS bör sälja och flytta
 
Trams.... tankeexperiment.
Tag ett vanligt element, täck framsidan med ett lager 3mm golvfoam och bygg in i en trälåda.
Hur mycket av värmen kommer in i rummet och hur mycket skulle gå ut på baksidan genom en dåligt isolerad (oisolerad) vägg?
 
Det är ointressant att jämföra med element eftersom det inte är den tekniska lösningen som byggbolaget valt för detta hus. Injustering kan kanske göra något men inte allt om det är felbyggt
Absolut kan det ta tid att driva en process om det kommer till det. Men målet är väl att skapa ett förhandlingsutrymme för föreningen gentemot byggbolaget?
Varför ska föreningen agera? För att de totala energikostnaderna alltid kommer vara för höga om ett våningsplan måste vädra ut värmen på vintern...
 
Eftersom det i ts fall inte handlar om lite värmeförluster utan om mer än hälften av värmen som går genom betonggolvet ner till våningen under så kan man bara konstatera att fysiken har varit felaktig i alla år. Einstein var ute och yrade och alla bör hädan efter bygga sina värmesystem ovanför taket eftersom man då tar vara på mer av energin än vid traditionellt byggande. Ts har löst alla problem med framtida energiproduktion!

Jag har redan slängt upp alla mina radiatorer på taket och fäst dom i skorstenen, nu jävlar blir det åka av.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Problemet här är att man har lagt 3mm isolering (foam) mellan golvvärmerören och golvet och på så sätt skickar ner värmen i taket till grannen under. Man har inte följt monteringsanvisningarna att lägga isolering under golvvärmerören.
Sen har man försökt åtgärda det med misslyckats.
Med värme från taket blir det ingen cirkulation och luften vid golvet kommer att vara kallare.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Fdj, element funkar mestadels genom att värma luften som sedan stiger och värmer rummet uppifrån och ner. Golvvärme funkar mestadels genom strålning. Det går att gjuta in i taket och få takvärme om du isolerar ordentligt ovanför. Infravärme på restauranger är andra exempel på lösningar som ger värme genom värmestrålning.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
MrXman skrev:
Fdj, element funkar mestadels genom att värma luften som sedan stiger och värmer rummet uppifrån och ner. Golvvärme funkar mestadels genom strålning. Det går att gjuta in i taket och få takvärme om du isolerar ordentligt ovanför. Infravärme på restauranger är andra exempel på lösningar som ger värme genom värmestrålning.
Det behövs inte isoleras alls. Jag har läst i den här tråden att det räcker att slänga dit det under lite foam så värmer det upp hela undervåningen nästa gratis. Jag rev ut all befintlig isolering och bytte den mot parkettfoam oxå, att jag inte tänkt på det tidigare. 2mm underlagsfoam motsvarar ju nästan två mm mineralull så det borde vara tillräckligt bara man lägger det på ovanpå taket. Sen ska jag steka ägg i taket för om innetemperaturen blir 26 så måste taket börja närma sig 50.
 
  • Gilla
moperandi och 1 till
  • Laddar…
Nu handlar det inte om annat än att TS vill ha varma fötter och lagom varmt för lilla huvudet och slippa betala för värmen!!!!
Detta går inte eftersom man inte följt byggbeskrivningen....
Föreningen måste stämma byggaren för dolt byggfel och det tar 15 år i tre instanser och löser inte TS varma golv problem... TS bör flytta och bygga eget för att lösa sina omöjliga behov
 
Vad ni pratar om att värmen går uppåt... Samt att foam o oisolerade golv hör inte hemma i denna tråden
 
TS vill kunna stämma byggbolaget. Det jag inte sett något svar på, är om det verkligen är byggbolaget som gjort fel. Om det ska vara isolering i bjälklaget, beror på vad ritningar/byggbeskrivning säger.
Men helt oavsett, så finns det något annat fel här. Eldar man på för fullt i golvvärmen, på våning två, och enbart får 20 grader där. Värmen är avstängd på bottenplan, men där får man 26 grader...
Ärligt talat så tvivlar jag helt och hållet på det. För att uppnå det, krävs det en helvetes massa isolering i bjälklaget. Samt att de då ligger ovanför golvvärmen. Vidare ska våning två i det närmaste sakna isolering i väggar. Medans bottenplanets väggar ska ha isolering, utan dess lika. Likaså ska bottenplanet, helt sakna ventilation.
Då kan man så småningom uppnå, det TS upplever.
 
TS upplevelser är han vill ha upplevda varma golv och 20 grader i huvudhöjd samt inte betala mer för värmen.
Detta går inte åstadkomma så TS borde sälja och flytta och bygga eget där han kan göra det han önskar!
 
O
Men som jag har tilkat TS så hade TS 0kr i värmekostnader men ändå 26 grader....
Jag är väldigt intresserad av hur det huset är byggt... För jag har gärna 26 grader och noll i värmekostnader... Tycker jag att det blir för varmt kan man öppna ett fönster... Jag kan absolut leva med kalla golv...
 
O
Lite tankar om grov vårdslöshet i enlighet med HD... se. Högsta domstolens referat NJA 1992 s 130

Där anses Grov vårdslöshet föreligga då ett innertak rasar ner i en matsal. Ganska långt ifrån de värmeproblem TS har
Det föreligger ingen skaderisk i TS fall... Om inte taket rasar in förstås... Då kan det kanske vara Grov vårdslöshet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.