Demonstrerar nyttan av att TIDIGT i processen koppla in en trädgårdsarkitekt.
 
TowaTei skrev:
Enligt annonsen är det byggt för ett pensionärspar* :)

*förmodligen arkitektens föräldrar
Ja, samma efternamn enligt tidningsklippet på en av bilderna så det stämmer nog.
 
åhå, det där gillar jag.. infinner mig snabbt i "pensionärsandan".. det där är helt klart något för mig! Påminner (väldigt) mycket om huset jag skissade på när vi funderade på att bygga eget för flera år sedan :D

Det är andra gången jag får se någon förverkliga det jag själv funderat på.. riktigt läckert (andra huset/stilen vi skissade på var en ombyggd lada..).

Trädgården (stenen/berget, dammen..) kan jag ta hit till mig idag rakt av och blanda in i min nuvarande.. tycker det är så snyggt.

(Maken blir galen på allt mitt prat om stora stenar (ingen som vill bära här haha.. och i den storleken jag vill ha dem.. så lär kranbil behövas) :p
 
Tragiskt :(
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
D
Synd på den finna fastigheten. Man undrar hur det ser ut på insidan men med tanke på hur taket ser ut så är nog i dåligt skick. Undrar ibland hur det kan gå så för finna fastigheter. Vist kostar ju mer än vad man tror i både underhåll men även uppvärmning.

Tycker det är tråkigt. Skulle själv vilja ha, även om jag nog hade tagit mig vatten över huvudet med renovering.
 
Jag blev också nyfiken på vad som hänt med ett så fint slott... finns mycket på google...

Det verkar ha brunnit 3 gånger, först med några månader imellan, och sedan med bara några dagar imellan. Tragiskt...

Bekymmer
Branden på annandagen var extremt svårsläckt med stark hetta under det nylagda plåttaket. På tredje våningsplanet, som var under renovering efter sommarens brand, spreds elden hastigt och fick extra bränsle genom byggnadsmaterial som låg framme.

- Släckningstekniskt var det ett bekymmer. Vinden och våning tre var övertända och rökgaserna pressades neråt, innan vi kunde öppna vindsfönster och ventilera bort hettan. Utan byggnadsställningarna hade det inte varit något kvar av slottet.

I mellandagarna rasade bjälklaget mellan våningsplanen och en mindre brand blossade upp. Bevakningsarbetet och sökandet efter glödbränder har försvårats av en uppenbar rasrisk inne i slottet.

Slutet?
Vid en kontroll på nyårsdagen upptäcktes den senaste branden.

- Det är inte ovanligt i hus av större dimensioner. Här uppstod glödbränder i de kraftiga bjälklagen. De kan ligga och pyra under flera dagar och syns inte på värmekameror.

Nyårsdagens brand har totalförstört slottet. Vinden och tredje våningen är totalt utbrända. Andra våningen är delvis utbränd, första är vattenskadad.

- Det är bara stommen kvar. Från utsidan ser slottet intakt ut, men det finns inget invändigt som håller ihop. Och det finns inget som håller upp taket. Min bedömning är att man måste riva bort allt invändigt, säger Bho Eklund.

Utreds
Han uttrycker stark medkänsla för ägarparet Nils och Yuekun Bragd.

- En bedrövlig situation för dem. De drabbades i somras och har renoverat sedan dess.
forodelsen-ar-total-efter-att
2074870_520_292.jpg
2074905_520_292.jpg

http://www.corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/hagerstad-slott-eldharjades-igen-5893553.aspx
 
Redigerat:
harry73
Huset påminner mig om denna:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Letade efter en bild på nätet, men till slut fick jag gå till bokhyllan för att ta en egen bild
 
Barbapappa, är det sent 60-tal? Om man på den tiden inte rev dem så så eldade man väl upp sådana här slott med avsikt, brandkåren skulle ha nåt att träna på... Eller upplät dem till verksamheter som snabbt förstörde husen... Gjöt betong på parketten och använde som lagerlokaler. Tyvärr verkar den tid vi lever i nu behandla gamla hus på liknande sätt, om än inte i samma omfattning, så i större grad än vad jag upplevt i mitt liv som började strax efter förra rivningsvågen. Har vi glömt detta? Är det bostadsbrist eller politikernas brist på smak, kompetens och intelligens som gör att vi river gammalt och ersätter med stålpinnar, korrugerad plåt, galvaniserade nät som klär in någon slags betonglåda? Arkitekterna ska ju gå framåt, men här verkar bara ekonomin få råda. Man bygger kortsiktigt och omänskligt. Och så hör man arkitekter som säger att de vet bättre än alla lekmän som tycker det gamla är vackert.

Nåja... Hoppas just detta slott hittar någon med riktigt stor plånbok som kan rädda något av det. Även om bara fasaden blir kvar så vore det ju en välgärning...
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Fy satan vilken maximal otur alltså. Verkligen läckert annars.
 
Andreas Blomkvist skrev:
Tror nog att de köpte all inredning i en och samma butik.
Det är inte fult bara lite väl mycket.
[länk]
Tror snarare att de hämtat överdådet av prylar ur egen butik!
 
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
[länk][bild]

Om man ändå haft pengarna och kunnat leva med läget :)
Barnovänligt läge, någon som vet hur fort och ofta som tågen susar förbi där?
 
surfarn skrev:
Barnovänligt läge, någon som vet hur fort och ofta som tågen susar förbi där?
Jadu, är lite osäker där, i dagsläget tror jag inte det går tåg där alls faktiskt då de håller på stt bygga om banan för pendeltrafik, så snart kommer det gå tåg för ofta. Skulle tro att det är därför man valt att sälja.

Man skulle nästan gjort något annat med byggnaden, café, restaurang eller liknande och behålla det gamla med dess charm :) är ju inte allt för mycket som är såpass bevarat som stationsdelen ändå är i det huset tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.