Vi köpte en bostadsrättslägenhet och flyttade in i slutet av 2013. Direkt märkte vi att det var på tok för varmt i lägenheten trots att det var vinter! Byggnaden är i 3 våningar med betongbjälklag mellan våningsplanen och lägenhetsskiljande betongväggar. Uppvärmningen är med värmegolv i samtliga våningsplan. I förutsättningarna för bygget låg att varje lägenhet skulle betala sin egen uppvärmning. Döm om vår förvåning, då det visade sig att det saknades isolering i bjälklag och betongväggar! Vi fick noll i värmeförbrukning och hade 26oC i lägenheten vid 0oC ute! Då vi påpekade för byggföretaget att problemet kom av att det saknades isolering kom svaret att ingen isolering behövdes, då värmen går uppåt! Jag blev så paff att jag blev stum! Från Uponor fick vi veta att dylika felbyggen inte hade skett på flera decennier och att de medarbetare som hade erfarenhet av detta gått i pension.
Byggföretaget ville inte erkänna att det var felbyggt utan hänvisade till att värmesystemet inte ännu trimmats in. Våren kom och inget gjordes under sommaren och nästa vinter samma helvete! Vi blev uttröttade vrak av att inte kunna sova. Inte förrän vi uppmanat byggföretaget att ta in en opartisk konsult att titta på problemet kom det till ytan att det var felbyggt. Eftersom vår motpart är bostadsrättsföreningen och inte byggföretaget, kan vi inte ge oss på byggföretaget i en juridisk process om inte felet kan rubriceras som grov vårdslöshet. Är detta grov vårdslöshet? Vi vill att byggföretaget skall tvingas betala den nedsättning av årsavgiften vi har rätt till enligt Bostadsrättslagen!
 
Spontant skulle jag inte tro det. För att det ska bli vårdslöshet ska byggaren medvetet ha struntat i det trots att han visste att det ar fel. Grov vårdslöshet tar det ännu längre och det tror jag blir ännu mer osannolikt eftersom det då i princip ska risker allvarlig fara eller risk för dödsfall...
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Det finns så otroligt många dårar i byggsvängen så att försöka gå processvägen är svårt...

Det ni gör är att ni kontaktar en expert som får titta på ert hus med upnoor anläggning sedan sätter ni in styrdon som är radiostyrda med tempgivare inne i alla tre lägenheterna...hjälper inte det tvingas lägenheterna plan 2 o tre byta värmesystem...
 
Jag har aldrig hört talas om att man skulle isolera massiva betongbjälklag eller massiva betongväggar som inte är yttervägg. Vad skulle poängen vara med det? Betongväggen är utmärkt som ljud- och branddämpare och värmeisolering med 25 grader på båda sidor gör ingen som helst verkan.

Kanske är det felbyggt, men ta reda på vad som verkligen är fel i så fall.

Att en medlem i en förening ser föreningen som sin motpart är bara för sorgligt. Du är en del av föreningen! Passar det inte, försök att bli invald i styrelsen och agera för förändring!
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Jag hade en liknande situation i ett nybyggt Brf hus jag bodde i tidigare men då gällde det bara badrumsgolv. Jag bodde längst ner och brände nästan fötterna på golvet medan de som bodde högst upp hade helt kalla badrumsgolv.
Det löste sig genom att de lade in extra stypventiler för bottenplan och våning 2.
Förövrigt var det också oisolerade betongväggar med betongbjälklag...
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vädra. Då borde ni få ner temperaturen ordentligt.

Sen undrar jag vad som egentligen händer. Någon borde ju få en astronomisk värmekostnad. Något måste vara allvarligt fel i husets värmesystem eller så odlar grannen under er hasch. Vad säger grannarna på sidan om er och över och under?
 
Vi bor på nedre botten. De på planet ovan oss fick astronomisk förbrukning. Nu har de isolerat innertaken, men fortfarande kan vi inte komma ner till 20oC. Vi kan alltså inte njuta av vårt värmegolv!
 
C
eklov skrev:
Vi bor på nedre botten. De på planet ovan oss fick astronomisk förbrukning. Nu har de isolerat innertaken, men fortfarande kan vi inte komma ner till 20oC. Vi kan alltså inte njuta av vårt värmegolv!
Däremot kan ni njuta av 0 kr i uppvärmningskostnad, så det jämnar kanske ut sig?
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Komma ner till 20 grader och njuta av värmegolv...?
Nu hänger jag inte med, vid 20 grader känns ett golv väldigt kallt och kan inte kallas för njutbart...
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Claes Sörmland
eklov skrev:
Vi bor på nedre botten. De på planet ovan oss fick astronomisk förbrukning. Nu har de isolerat innertaken, men fortfarande kan vi inte komma ner till 20oC. Vi kan alltså inte njuta av vårt värmegolv!
Det är alltså ert tak som värmer hela lägenheten? Känns det varmt under vintern? Har ni golvkallt?
 
Det verkar som ni inte har styrning på cirkulationen och att framledningstemperaturen till golvvärmen är för hög i taket...hur har grannarna det???

Jag misstänker att er ventilation är tokig också ni bör genast sätta in en mätning på Co2 så att ni inte dör i den där lägenheten????
 
Nu spårar ni iväg. Tyvärr har vi numera en schablonmässig debitering av värmekostnaden, så de som hade astronomisk kostnad slipper den. Byggföretaget stod för deras överkostnad. Det är bara det att plan 0 (vårt) har efter isoleringen 15% av värmeförbrukningen och plan 1 har 85% i snitt. Hela värmesystemet är nu intrimmat och framledningstemperaturen är sänkt. Ventilationen är också intrimmad. Plan 2 är vid sidan om. Vi har vår golvvärme avstängd, då vi inte önskar högre temperatur än 20oC och har något över med avstängd golvvärme. Hade vi bott en våning upp, hade vi haft 20oC med golvvärmen på, dvs. varma fötter[/Br]! Nu är vårt golv kallt.
Men.... jag var ute efter något annat som har med juridik och ekonomi att göra - inte teknik. Den klarar vi av själva!
 
Claes Sörmland
Tillbaka till juridiken.

Juridiskt sett, kan ni verkligen kräva av föreningen att byggnaden ska tillåta att ni håller en särskilt låg temperatur om 20 grader C vintertid? Dvs är det ett egentligt fel att det blir lite varmare som t ex 26 grader C de dagar som det är mildväder utomhus vintertid?
 
eklov skrev:
Vi bor på nedre botten. De på planet ovan oss fick astronomisk förbrukning. Nu har de isolerat innertaken, men fortfarande kan vi inte komma ner till 20oC. Vi kan alltså inte njuta av vårt värmegolv!
Men vart kommer er värme ifrån? Jag hade absolut förstått dig, om du bott på plan 3. Men nu tycks du mena att all värme kommer från ert tak. Som gammal ingenjör, känns det högst osannolikt. Det strider mot fysikens lagar.

Men ibland överträffar verkligheten dikten...det tycks ju vara enormt effektivt hos dig.

Nej, jag tror snarast att ni har en källare också, med värmecentral. Om inte, så finns det fler fel än oisolerade bjälklag.
 
  • Gilla
Harald Boye och 5 till
  • Laddar…
C
AG A skrev:
Men ibland överträffar verkligheten dikten...det tycks ju vara enormt effektivt hos dig..
Instämmer. 0° utetemp och 26° inne enkom med värme som läcker från lägenheten ovanför. Må vara att isoleringen är mer eller mindre obefintlig, men vad har grannen för temperatur inne då?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.